• Sissela

Bebis två månader kvällsrutiner

Jag undrar vad ni har för kvällsrutiner ni som har barn som är runt två månader? våran lille brukar äta vid sex sen är han vaken ungefär till halv tio. Sover två pass under dagen annars märker att han blir lite missnöjd av att vara vaken så länge och vi har lite svårt att sysselsätta honom så länge, hur mycket sover era barn på dagen? och somnar dom själva i egen säng? Våran lille somnar i vagn och sover i mjuklift första delen av natten! Tacksam för svar!

• Svar på tråden Bebis två månader kvällsrutiner
  • Tjofsen

Vi har haft vår i egen säng sen BB. Första veckorna hade vi korgen i samma rum som vi - men sen har han haft eget rum och sover själv. Ingen kan nämligen sova med honom för han låter så förbaskat hahaha.

Jag har problem med att min sover för mycket istället på kvällen. Men ett tips är ju att
    låta din bebis sitta i babysitter en stund om han vill, sen kan ni bada lite, sjunga och tramsa en stund, gå runt hemma och kika på saker, babygym

Det är ju så olika på vad de gillar också. Min kan sitta gott och väl i babysittern i en timme och jollra. Han kan ligga i vagnen och prata och trivs rätt bra själv också utan att man behöver underhålla honom (än så länge ta i trä). Sen ropar han när han vill att man ska komma.

• Sissela
    Svar på #1
    Okej! sover han mycket på dagen också? Vi provade med egen säng igår men han skrek väldigt länge så vi lade ner det.Prova ikväll igen!
  • Agamemnon

Han är ju bara två månader så det är inte konstigt om han hellre vill sova nära mamma. Tycker det är för tidigt för att "tvinga på" honom något annat. Det är svårt (omöjligt) att styra deras sömn när de är så små. Vår dotter är fyra månader och sover när hon vill. Hon sover olika mycket på dagarna (ibland bara korta snuttar och ibland 2-3 timmar) och hon somnar för natten runt 21:30 (+/- 15 minuter).

Vi har dock haft tur och hon trivs i sin spjälsäng, som står med nedsänkt sida vid min sida om sängen.

Sen aktivering, när de är i den åldern räcker de ofta om de får vara med och titta och lyssna. Dottern sitter i babysittern och tittar på när vi lagar mat, när jag duschar ligger hon också i badrummet och tittar på, hon ligger i vår säng när jag sorterat tvätt,... ja, allt sånt. Annars är det bära, sjunga, dansa, leka i babygymmet som gäller.

♥ Olivia 080308 ♥
  • Tjofsen

Ja, min har börjat att sova längre och vara vaken längre. Men nu verkar det som han har en tillväxtperiod för nu sover han väldigt länge och vaknar flest gånger och bara vill äta. Efter klockan 16 är han trötter. Här om dagen fick han dock nåt DAMP-ryck och satt i babysittern och viftade/sparkade i en timme helt vild..hahaha.

Det bästa är ju om man vänjer dem tidigt med att sova själva. Varför inte liksom. Lägg nånting som påminner om er i sängen (dock inget han kan kvävas av förstås) ....en t-shirt eller nåt. MIn sover i sk. Babynest så han har ett rätt nära klimat liknande en livmoder. De gillar att ha något om sig. (första bilden är min och andra är sökt på Google så du ser hur den ser ut)
    Tyg till babykorgen

Många lägger ju filtar runt om men jag tycker det vore farligare om de trasslar in sig i den.
    Tror att detta har underlättat mycket för att han accepterar att sova själv direkt.

• Märlan

jag har en dotter på snart 3 månader som sover olika mycket på dagarna ibland bara en timme sammanlagt och ibland flera timmar i streck under dagen.hon somnar mellan 22 och 01 men senaste veckan 22-22.30.men då somnar hon bara till brötet i våran säng

• Tjofsen
    Agamemnon: Jag tycker den varianten är skitbra också - att spjälsängen står precis vid sängen och nedsänkt sida. Då sover de ju i egen säng ändå..fast föräldrarna har koll.

Nu hade vi ju korg till början men hade jag tagit upp spjälsängen direkt hade jag haft den varianten du har.
  • Agamemnon

Tjofsen: Det var absolut vårt bästa köp, det är så praktiskt och bekvämt! Jag behöver bara sträcka ut armen för att kolla att hon "är kvar" och vid amningen underlättar det också.

♥ Olivia 080308 ♥
  • Tjofsen
    Agamemnon skrev 2008-07-12 16:11:38 följande:
    Tjofsen: Det var absolut vårt bästa köp, det är så praktiskt och bekvämt! Jag behöver bara sträcka ut armen för att kolla att hon "är kvar" och vid amningen underlättar det också.
    Ja, och  jag ammar inte ....kanske du behöver ge mat fler gånger än jag på natten. Då är det ju praktiskt att ha dem nära. Men jag skulle omöjligen kunna ha bebisen i samma säng. Hade nestet i sängen första veckan men man blev galen på både hans snarkningar och sparkningar..hahaha
  • RebelRose

Vi har en 11 veckors pojke.
    Han har sovit första delen av natten i sin egen säng sen han var 8 dagar.
    Nu är han vaken från ca 5-6 på kvällen till 10 halv elva.Då tvättar vi honom,byter blöja & ammar lite.
    Sen får han nappen och filten och vi lägger honom i hans säng,pussar godnatt och släcker.Han sover inom 10 minuter och sover till 6-7 på morgonen sen ca 10 dagar tillbaka

• RebelRose

Glömde tillägga:han sover 2 pass på dagen,ibland en timme,ibland 3.Dock sover han allra bäst i vagnen utomhus dagtid.
    Jag helammar & han växer bra trots att han numera sover över nattmålet sen en tid tillbaka,får hoppas att det håller i sig..

• Bruden1

Ett sådant babynest, hur länge får de plats i ett sådant?

För övrigt har vi barnvagns-hårdliften i spjälsängen som står intill vår säng som Alicia sover i ung. halva natten sen bredvid mig, jag ammar henne i sängen o då brukar jag somna o då sover hon där tills jag vaknar efter nån timme o lyfter då över henne till liften igen. När hon ligger i liften blir det ju lite mer mysigt och mindre

Vår 6-veckors har inga rutiner alls, hon äter o sover när hon själv vill, vilken är vääääldigt olika från dag till dag. Är det inte så för er andra??

Aktiviteterna är samma som agememnos gör

(¯`°?.¸ ♥ Mamma till charmtrollet Evelina född 051013 & lillstumpan Alicia född 080529 ♥ ¸.?°´¯)
  • Tjofsen
    Bruden1: Det beror ju på hur stor man gör den. Min har växt ur sin första som jag hade gjort lite mer som ett helt nest. Men de går att öppna nedtill så han har ju korven runt huvudet och ner till knäna.Blir som ett U liksom. 

Det som är bra med babynest är att man kan ju ha det överallt. I vagnen, på golvet, i sängen. Man behöver inte vara rädd att de ska rulla iväg.  
  • Bruden1
    Agamemnon skrev 2008-07-12 20:25:42 följande:
    Vi har en "hundsäng" från IKEA, ungefär samma sak. www.ikea.com/se/sv/catalog/products/30106830
    aha smart!
    den minsta storleken då eller?
    (¯`°?.¸ ♥ Mamma till charmtrollet Evelina född 051013 & lillstumpan Alicia född 080529 ♥ ¸.?°´¯)
  • Pallas

Har aldrig funderat i de banorna med mina tre barn. De har legat vid bröstet när de varit hungriga eller velat snutta av någon annan anledning. Detta medan jag pysslat med mitt. Sen har jag lagt mig när jag blivit trött och då har bebisarna följt med till sängen bara.

Svar på tråden Bebis två månader kvällsrutiner