• skåneflicka

hjälp! getingbo

Har haft en barnvagn som vi inte använder stående utanför förrådet med en presenning över. Nu upptäcker jag att presenningen har lossnat på ena sidan och getingar byggt bo i vagnen. Under ryggstödet så jag har inte lyckats se hur stort det är än... Hur ska jag ta bort det utan att bli ihjälstucken själv. Vattenspruta eller hårspray - funkar det?
    Hjälp!

• Svar på tråden hjälp! getingbo
  • SIN74

Låt det vara. Åk till anticimex - de har rätt sprej för det du ska göra.

• Krabbolina

i vissa hemförsäkringar så ingår avtal med anticimex, kolla upp om ni har något sådant avtal, för i så fall kan anticimex hjälpa dej till en billig peng.

Vi ska kolla om vi har det för vi har ett jordgetingbo.

• RiaRa

Kolla med Anticimex. Annars ska man ta hand om boet kvällstid då det är svalare och getingarna är mindre aktiva.

Spraya med Radar, peta ner boet...
    Framförallt var försiktig.
    Lycka till.
    Jag duger, precis som jag är!
  • Mc66
    Krabbolina skrev 2008-07-12 21:59:11 följande:
    i vissa hemförsäkringar så ingår avtal med anticimex, kolla upp om ni har något sådant avtal, för i så fall kan anticimex hjälpa dej till en billig peng.Vi ska kolla om vi har det för vi har ett jordgetingbo.
    Det beror lite på vart getingboet ligger om anticimex gör det på försäkring, det ska vara en olägenhet, i huset, på/under fasaden, nära fönster, eller i anslutning till terass eller entré.

Getinbo i barnvagn skulle jag definitivt tro går på försäkring. Ingen självrisk är det heller.

Ska du ta hand om det själv, vänta tills tempen är kring 10 grader, då är getingen trött.
    spraya med radar rikligt utanför boet, avvakta, sen i öppningen.
    Efter en dag eller så kan du nog avlägsna boet.

Ett tips är löst sittande kläder, med muddar som sluter runt handleder och dyl. myggnät går att köpa på rusta eller öb går bra att dra över huvudet om du vill uppfinna biodlarhatt på egen hand.
    Never argue with an idiot, they drag you down to their level and beat you with experience
  • Krabbolina

kan man använda radar till jordgetingbo med? Svårt att få ner radarn i boet kanske.

• Mc66
    Krabbolina skrev 2008-07-13 20:35:54 följande:
    kan man använda radar till jordgetingbo med? Svårt att få ner radarn i boet kanske.
    Du kan hälla myrr blandat med vatten i en vattenkanna i boet sent på kvällen och sedan täcka igen med något.

Har även hört grovsalt och kokande vatten i riklig mängd

Anticimex tar runt 1500,2000:- för att ta hand boet om det ligger mer än fem meter från huset
    Never argue with an idiot, they drag you down to their level and beat you with experience
  • Krabbolina
    Mc66 skrev 2008-07-13 21:04:58 följande:
    Du kan hälla myrr blandat med vatten i en vattenkanna i boet sent på kvällen och sedan täcka igen med något.Har även hört grovsalt och kokande vatten i riklig mängdAnticimex tar runt 1500,2000:- för att ta hand boet om det ligger mer än fem meter från huset
    ska ge tipsen till min make som får försöka utplåna boet!
    Lät bättre att vattna än att elda upp det. Läste någonstans att man skulle hälla i bensin och sätta dit en trasa och tända eld, låter vanskligt!
  • Mc66
    Krabbolina skrev 2008-07-13 21:09:04 följande:
    ska ge tipsen till min make som får försöka utplåna boet!Lät bättre att vattna än att elda upp det. Läste någonstans att man skulle hälla i bensin och sätta dit en trasa och tända eld, låter vanskligt!
    Vi hade jordgetingar förra året, jag köpte en påsa grovsalt och hällde på hela påsen, i öppninen, och runt den. Sen hällde vi på runt 30 liter kokande vatten, vi har en ved eldad kittel som vi använde till det det tog ett tag att få det att koka, men efter det hade vi inga getingar där mer.

Jag kan ju dock avslöja att det växer inget på den fläcken heller. tror den är saltad för evigt.
  • Krabbolina
    Mc66 skrev 2008-07-13 21:19:58 följande:
    Vi hade jordgetingar förra året, jag köpte en påsa grovsalt och hällde på hela påsen, i öppninen, och runt den. Sen hällde vi på runt 30 liter kokande vatten, vi har en ved eldad kittel som vi använde till det det tog ett tag att få det att koka, men efter det hade vi inga getingar där mer. Jag kan ju dock avslöja att det växer inget på den fläcken heller. tror den är saltad för evigt.
    en död fläck överlever man!
    Blev getingarna galna när ni höll på? Tog ni det på sommaren eller hösten?
  • Mc66
    Krabbolina skrev 2008-07-13 21:22:34 följande:
    en död fläck överlever man!Blev getingarna galna när ni höll på? Tog ni det på sommaren eller hösten?
    Vi tog det en sommarkväll, såg inte skymten av någon geting, så dom hade nog somnat för dagen.
Svar på tråden hjälp! getingbo