Rastafari
Skulle vara kul om de kanske fanns någon mer där ute som levde efter Rastafari eller med någon som har den religionen
Skulle vara kul om de kanske fanns någon mer där ute som levde efter Rastafari eller med någon som har den religionen
Det är en rasistreligion.
Den verkar vara väldigt kvinnoförtryckande...
Kvinnoförtryckande vet jag inte, men de tror att vita människor är djävulen och grejer. Lite sjukt tycker jag. Man väljer knappast vilken färg på huden man föds med. Och jag vet att det är så, den har sitt ursprung i etiopien o detta är vad min man berättat som är därifrån.
När kvinnor inte får klä sig och se ut som de vill samt inte delta i samma ceremonier som männen och att hon är underordnad männen tycker jag är kvinnoförtryckande.
Rasismreligion håller jag oxå med om såklart, de anser ju att de svarta står över de vita och att deär bibelns utvlda folk...
Men de flesta som omtalas i bibeln var knappast svarta (t.ex abraham eller jesus), så hur kan de då tro på bibeln? eftersom alla som inte är svarta är satans verk ju.
jag har aldrig läst om att de anser att vita är djävulens verk. Mne religionen är ju i grunden kristen och använder bibeln som sin heliga skrift.
Annars ska ju religionen vara väldigt kärleksfull och de vill leva naturligt och förakta konsumtionssamhället.
Just det, de tror att bibeln gjordes i etiopien men gjordes om senare för att passa in i kyrkans behov...
Jag såg ett program på tv för ett tag sen om rastafaris i etiopien, o där var en väldigt sur gubbe som sa att vita är djävular och att "I am NOT an englishman and i DONT want to be an englishman!" och "The white man have made me and all the black people to forget our language so that they can control us"... och blablabla. Blev väldigt irriterad på honom. Men ja, det är säkert en fridfull religion MEN rasismen borde rensas ut.
Nja, kristet är det inte precis utan grundar sig mest på gamla testamentet. Det är snarare en form av judendom om man ska jämföra det.
Men visst är religionen rasistisk och kvinnoförtryckande. Som så många andra religioner är eller har varit. Det beror mest på samhällets struktur än på religionen i sig. Religioner byggs för att passa det aktuella samhället. Och oftast är det ju män män män då.
Roisin Dubh skrev 2008-07-13 13:23:51 följande: