• AngieLuz

Rastafari

Skulle vara kul om de kanske fanns någon mer där ute som levde efter Rastafari eller med någon som har den religionen

• Svar på tråden Rastafari
  • cicci85

haraaz: att de inte gillar vita beror ju på att de vita hade svarta som slavar... garvey kämpade för de svartas rättigheter! Inte så konstigt att man ser vita som djälvular när man själv blev sedd som slav av dem...

• Haraaz

Jo, men om man påstår sig vara religiös (speciellt troende i GT) så vet man väl att Gud skapat alla människor, och att vad människorna sedan gör mot varandra ska man inte döma utifrån.

• cicci85

Men man plockar väl ut de delar som man vill tro på De anser ju att det står i bibeln att man ska röka cannabis, Guds heliga ört, inte tror judar och kristna på det

• AngieLuz
    Svar på #13
    Okej, oj.
    Hrum, vi lever med bara en bit utav den religionen. Vi är inte helt relgösa.
    Jag får ha på mig vad jag vill, vi andvänder inte droger men har inga problem med de och vi har inga rasistiska åsikter om någon eller något.
    Kanske skulle ha sagt de ifrån början =P
  • cicci85
    Svar på #14
    Hur utövar ni religionen då? Och vad tror ni på?
  • AngieLuz
    Svar på #15
    Vi tror och dyrkar Jah, men vi är inte stenhårt troende.
    Vi har och är ju med på cermonier, fast vi tar ju inte droger eftersom vi försöker att få barn.
    Vi kvinnor får ju ha på oss vad vi vill, men inte på cermonierna. Då är de strickta regler som gäller.
    Vi är ju väldigt mycket emot att de vita andvände våran kulturs folk som slavar, men de är inget vi skriker ut om.
    De har ju blivigt bättre idag i samhället när de kommer till jämndställdhet.

Så vi är inte stenhårt troende, men vi följer ju vissa linjer till punkt å pricka.
    De är ju som om de som är kristna som har sex före äktenskap och dricker en massa alkohol. Men tar inte vissa saker lika allvarligt som andra.
  • AngieLuz

Glömde säga, att visst Luz är ju överhuvudet här hemma hos oss men vi fattar även många beslut tillsammans också.

• frun01
    Haraaz skrev 2008-07-13 12:41:29 följande:
    Det är en rasistreligion.
    ursäkta? Ifall om det är en rasist religion så är alla rasister för dom gillar inte invandrare.. Rasta är raka motSATSEN OCH ACCEPTERAR ALLA FÖR VEM dom än är... Oavsett om dom är svarta eller vita....
  • frun01
    cicci85 skrev 2008-07-13 12:44:21 följande:
    Den verkar vara väldigt kvinnoförtryckande...
    sluta snacka skit, rasta säger ju att alla kvinnor är drottningar.. Vad tror ni egentligen, dom som följer rastafari följer gamla testamentet som judarna och kristna...
  • frun01
    Haraaz skrev 2008-07-13 12:57:22 följande:
    Kvinnoförtryckande vet jag inte, men de tror att vita människor är djävulen och grejer. Lite sjukt tycker jag. Man väljer knappast vilken färg på huden man föds med. Och jag vet att det är så, den har sitt ursprung i etiopien o detta är vad min man berättat som är därifrån.
    Nej, Marcus Garvey kommer ifrån Jamaica, han sågs som profet och han sa titta mot öst där kommer en svart konung krönas, och ras tafari blev krönt till halie selassie. Så rasta kommer ifrån Jamaica, är fortfarande störst på Jamaica,,

Jag känner flera rastas och dom tror inte at5t vita är djävulen... Dom läser bibeln..
  • frun01
    cicci85 skrev 2008-07-13 13:04:22 följande:
    När kvinnor inte får klä sig och se ut som de vill samt inte delta i samma ceremonier som männen och att hon är underordnad männen tycker jag är kvinnoförtryckande.
    Rasismreligion håller jag oxå med om såklart, de anser ju att de svarta står över de vita och att deär bibelns utvlda folk...
    innom rasta får alla klä sig som dom vill, men  då du är rasta så bör du inte ha kjolar som är kortare än  till dina knän, för det ses som slampigt.. Vadå det är väl helt normalt, ingen religiös som jag vet har korta kjolar på sig...
    Du klär dig inte med massa glitter utan väldigt enkelt, det är itne för att du int e får klä dig annorlunda utan för att du inte vill klä dig med sån t skit, för du vil vara så naturlig som möjligt, och följer bibeln...

Att kalla alla kvinnor drottningar och behandla dom så är att förtrycka kvinnor sägr du?

Nej, dom tycker inte att svarta står över vita, dom tycker att alla är lika mycket värda.. Men vänta då blir ju du sur eftersom att du är van vid att stå över svarta?!
  • frun01
    Haraaz skrev 2008-07-13 13:12:53 följande:
    Men de flesta som omtalas i bibeln var knappast svarta (t.ex abraham eller jesus), så hur kan  de  då tro på bibeln?  eftersom alla som inte är svarta är satans verk ju.
    Ursäkta? Jesus föddes i betlehem, så han var en mix mellan vit och svart.. Abraham föddes i afrika så han var frörmodligen svart.. Du ljuger...
  • frun01
    cicci85 skrev 2008-07-13 13:19:28 följande:
    Just det, de tror att bibeln gjordes i etiopien men gjordes om senare för att passa in i kyrkans behov...
    bibeln skrevs i ethiopien ca 300-400 efter kristus, men det hade ju skrivits stycken av jesus lärljungar redan... jag vet inte när vår bibel skrevs ihop, men den tog ju gamla skrifter från afrika... känner du till uttåget ur egypten?
    Sen har ju bibelnh ä'ndrats och översatts till olika språk... det är ju så det är...
  • frun01
    cicci85 skrev 2008-07-13 13:30:01 följande:
    haraaz: att de inte gillar vita beror ju på att de vita hade svarta som slavar... garvey kämpade för de svartas rättigheter! Inte så konstigt att man ser vita som djälvular när man själv blev sedd som slav av dem...
    ja så är det för vissa, men majoriteten av rastas älskar alla, vita som svarta...
  • frun01
    AngieLuz skrev 2008-07-13 15:25:01 följande:
    Svar på #13
    Okej, oj.
    Hrum, vi lever med bara en bit utav den religionen. Vi är inte helt relgösa.
    Jag får ha på mig vad jag vill, vi andvänder inte droger men har inga problem med de och vi har inga rasistiska åsikter om någon eller något.
    Kanske skulle ha sagt de ifrån början =P
    en rasta skulle aldrig använda droger! Det är dom verkligen emot, djävulen har gjort droger...
  • frun01
    cicci85 skrev 2008-07-13 13:34:08 följande:
    Men man plockar väl ut de delar som man vill tro på De anser ju att det står i bibeln att man ska röka cannabis, Guds heliga ört, inte tror judar och kristna på det
    i den kristna bibeln GT, dvs Judarnas bibel står det att gud sa; Jag giver er alla örter och fröbärande frukt att bruka...
    Det gör rastas...
  • frun01
    AngieLuz skrev 2008-07-13 00:53:54 följande:
    Skulle vara kul om de kanske fanns någon mer där ute som levde efter Rastafari eller med någon som har den religionen
    Efter ett ha läst den här tråden  och folks åsikter om rasta och lyssnat på Bob Marley blev jag inspirerad till att skriva lite om Rasta och sätta in videor med Bob där har är Rasta och utrycker religionen!

godhelpjamaica.blogspot.com/
  • frun01

Rastas slåss eller krigar verkligen inte.. all they need is love, they don't need no more trouble or no more war!!

Svar på tråden Rastafari