Affektanfall
Min äldste son hade också affektkramp, det började vid ca 8 mån och tog slut innan han fyllt 2 år. Är det något speciellt du vill ha råd om?
Min äldste son hade också affektkramp, det började vid ca 8 mån och tog slut innan han fyllt 2 år. Är det något speciellt du vill ha råd om?
Anfallen kom när sonen var trött och arg. Då skrek han tills han blev blå och sen började han krampa och till sist blev han blå och liksom svimmade av, han slog upp ögonen efter ett tag (några sekunder) men var väldigt trött och somnade i regel alltid efteråt. Det man kan göra är att blåsa lite lätt i munnen när de skriker, då måste de kippa efter andan och hinner inte bli blå. Håll om barnet så det inte skadar sig vid kramperna. Berätta det här åt ALLA i barnets närhet så de vet vad det är och vad som ska göras. Dalta inte med barnet, det finns barn som framkallar dessa anfall själv för att få sin vilja fram (äldre barn förstås).
Hoppas det går bra och att du får lite hjälp av mina tips! Lycka till och glöm inte bort att berätta för ALLA så de vet!