• LaFontaine

Vårdcentralen - en orgie i otrevlighet!

I nästan hela mitt liv har jag funderat på vilka anställningskrav man har på vårdcentralerna i Järfälla. Efter att imorse än en gång varit i kontakt med dem har jag nu fått svaret. Ju otrevligare, desto bättre! Det verkar vara ett självändamål att fräsa av patienter så gott det bara går.

Idag ringde jag angående min sambos skadade höft vilken tog honom till akuten på Danderyds sjukhus i fredags. Läkaren där kunde inte göra något med rådde oss att kontakta vc direkt på måndag morgon. Sålunda följde vi rådet varpå jag fick mig en avhyvling i luren. Man kan faktiskt inte bara skicka patienter till vc så där, det ska jag ha klart för mig. Dessutom får de skicka remiss från akuten om han ska dit. Jag kontrade med att de är hans vc och således också hans husläkare. Kvinnan i luren fräste att min sambo faktiskt inte var listad där, fastän han fått lista sig är två gånger om tidigare. Efter en stund hittar hon honom och fräser att tidigaste akuttiden de har är på onsdag.

Själv hade jag en dust med dem när jag försökte jaga husläkare till oss. Ingen visste nåt, ingen kunde svara och då och då la man på luren i örat på mig när jag krävde ett svar. Till slut hotade jag med att gå till tidningen. Då blev det fart på dem!

Samma vc menade på att de faktiskt inte har tid för vanliga urinvägsinfektioner när jag var 16 år, livrädd och kissade rent blod. Det var också samma vc och mycket otrevligt försökte skicka hem en äldre herre som kom direkt dit med svåra bröstsmärtor. "Vad ska jag göra åt det?" frågade sköterskan i luckan. Man måste ju ringa innan... Hon rådde honom att istället åka till Danderyd. Det var först när en annan patient reagerade som hon hämtade en läkare som direkt skickade honom i prio ett ambulans vidare till akuten.

Så, är du otrevlig och helt utan medicinsk utbildning, sök jobb på Vårdcentraler i Järfälla. Du kan ha god chans!

• Svar på tråden Vårdcentralen - en orgie i otrevlighet!
  • Me o Mike

Jag har alltid blivit väldigt trevligt bemött där!
    Av både rådgivare/sjuksköterskor/läkare

Men himla trist att vissa uppfattar dom så!

• LaFontaine

Zack o Bella skrev 2008-07-14 10:17:41 följande:

Jag har alltid blivit väldigt trevligt bemött där!Av både rådgivare/sjuksköterskor/läkareMen himla trist att vissa uppfattar dom så!
    När man väl kommer till läkare har jag inget att anmärka. De är trevliga och tar patienten på allvar. Det är bara vägen dit som är riktigt rälig. Värst ska det också vara på "min" vårdcentral, även om min gamla inte är så värst mycket bättre...
  • Me o Mike

Det finns bara 1 i järfälla va?
    Pratar du om den på Jakobsbergs Sjukhus?

LaFontaine skrev 2008-07-14 10:18:55 följande:
    Zack o Bella skrev 2008-07-14 10:17:41 följande:
    När man väl kommer till läkare har jag inget att anmärka. De är trevliga och tar patienten på allvar. Det är bara vägen dit som är riktigt rälig. Värst ska det också vara på "min" vårdcentral, även om min gamla inte är så värst mycket bättre...
  • LaFontaine

Zack o Bella skrev 2008-07-14 10:20:55 följande:

Det finns bara 1 i järfälla va?Pratar du om den på Jakobsbergs Sjukhus?
    Det finns fyra eller fem i Järfälla beroende på om man räknar in Familjeläkarmottagningen. Jag tillhör för närvarande Viksjö, men tillhörde tidigare Jakobsberg. Nu väntar jag på att Vibblaby ska bli valbar så jag kan lista mig där istället.
  • Alderia

Enligt min erfarenhet är alla receptionister på vårdcentraler bittra gnällkäringar!

• LaFontaine
    Alderia skrev 2008-07-14 11:03:08 följande:
    Enligt min erfarenhet är alla receptionister på vårdcentraler bittra gnällkäringar!
    Min erfarenhet är tyvärr densamma...
  • azofia

Håller med dig,jag har fått rådet av en VC i Järfälla att vänta ut en urinvägsinfektion och istället dricka massa vatten. Mm, troligt. Hade så ont så jag inte kunde sitta ner ens en gång.
    Ringde till närakuten istället och fick en tid där omgående. Då hade jag tur att infektionen inte gått upp i njurarna...

Försökte boka tid åt min sambo för misstänkt borelia. Han var då på väg hem från en tjänstresa på Estland. Deras råd var att antingen söker han vård i Estland (trots att han då satt på flygplatsen och det hade tagit längre tid att söka upp vård där än att åka hem rakt till en läkartid hemma) eller åka till akuten.
    Så jag ringde Danderyds akutmottagning som de hänvisat mig till och frågade om det verkligen var nödvändigt att sätta sig hos dem och vänta på ett enkelt blodprov. De bara skrattade och sa att personen som sagt det hade så fel så det fanns inte.
    Så vi fick då åka till en närakut i Bromma istället, de var så snälla så de hjälpte oss ändå, trots att min sambo inte hör till deras område.

Är minst sagt less på situationen.

• Lotlas

Ibland tror jag att min vc också har de kriterierna... Jag ringde dit med akut ont i magen, nygravid och orolig och frågade om de kunde hjälpa mig. Ja, jag kunde få en tid om TRE veckor!! Jag hade så ont att jag inte kunde gå till jobbet (det var inte gynekologiskt, utan tarmrelaterat) på flera dagar och de ger mig en tid om tre veckor!

Eftersom tillståndet inte var livshotande så tyckte de att jag kunde vänta. Jag frågade sköterskan vad hon tyckte att jag skulle göra i tre veckor om jag inte kunde jobba. Hon tyckte att det nog inte var så farligt, men om jag ringde på måndag morgon kl. 08.00 så skulle jag få en tidigare tid! VA??? När jag ringde på onsdagen så fick jag en tid tre veckor senare, men om jag hade väntat några dagar så kunde jag fått en tid samma vecka... Hur sjukt är inte det..?

När jag väl kom till läkaren så ryckte hon i princip bara på axlarna och sa att det inte finns något att göra och att mitt järnvärde var alldeles för lågt (fast det varit helt okej bara veckan innan hos bm). Jag tvingade dem att ta om provet och jämföra med en annan apparat och kan man tänka sig; deras apparat var felkalibrerad!!! Jag fick enligt den ett hB som låg på 114, medan hos bm låg det på 127, ingen liten skillnad!

Man blir så trött.....

• fruis
    Alderia skrev 2008-07-14 11:03:08 följande:
    Exakt! Har aldrig pratat med en trevlig receptionist (sjuksköterska vill säga) på en vårdcentral. Däremot på min privata företagshälosvård är de jättegulliga och vänliga så jag antar att det beror på den höga arbetsbelastningen på vanliga vårdcentraler. I vilket fall som helst är det fruktansvärt för dem av oss som tycker att det är obehagligt att ringa.
  • LaFontaine
    fruis skrev 2008-07-14 17:27:21 följande:
    Exakt! Har aldrig pratat med en trevlig receptionist (sjuksköterska vill säga) på en vårdcentral. Däremot på min privata företagshälosvård är de jättegulliga och vänliga så jag antar att det beror på den höga arbetsbelastningen på vanliga vårdcentraler. I vilket fall som helst är det fruktansvärt för dem av oss som tycker att det är obehagligt att ringa.
    Det är obehagligt också för oss som inte har problem att ringa. Ofta är man ändå i en någorlunda utsatt situation när man ringer och är sjuk. Om man som jag när jag imorse ringde, var orolig för att min sambo skrikit av smärta i sömnen, vill man inte bli avsnäst och i det närmaste utskälld för att man inte har remiss för att komma till vc (sen när det nu behövdes...) Jag har all respekt för att de har hög arbetsbelastning (även om de på min vc är överbemannade vad gäller sjuksköterskor, men underbemannade gällande läkare), men de ska fortfarande kunna bemöta människor med respekt. Annars får man faktiskt byta yrke!
  • Silvertrollet

Håller med om att det skrämmande ofta blir fel på vc!
    Senaste exemplet är när min sambos knä helt plötsligt svullnade upp till dubbel storlek och han fick över 40 graders feber och är så öm att han inte kan röra vid huden, och idioterna säger efter en "noggrann" undersökning att han förmodligen bara har en inflammerad slemsäck. Ta en ipren och gå och jobba! Efter att ha tvingat sig till jobbet och ett nattpass som polis var han så dålig att jag trodde på allvar att hans skulle dö. Två av hans kollegor kommer och kör in oss till akuten, där det konstateras att det är rosfeber, varpå han får penicillin intravenöst och får ligga kvar på sjukhuset i två nätter.
    Fin diagnos av vc, som dessutom har mage att vara otrevliga när vi hör av oss för uppföljning och förlängt recept på penicillin. Vi fick inte ens prata med en läkare, utan en sköterska tog meddelanden och vidarebefordrade dessa - felaktigt -till en läkare som inte visste vad det hela handlade om alls. Helt sjukt.

• azofia
    Svar på #8
    Helt korrekt, hahaha!

Däremot så är jag mycket nöjd med bemötandet från distrikssköterskor och läkare där (när man väl lyckats tjata till sig en tid).
  • LaFontaine
    azofia skrev 2008-07-15 07:23:53 följande:
    Svar på #8Helt korrekt, hahaha!Däremot så är jag mycket nöjd med bemötandet från distrikssköterskor och läkare där (när man väl lyckats tjata till sig en tid).
    Ja, min husläkare är helt underbar. Jag ska bara lyckas ta mig till honom först
  • Tant Groda

Usch vad hemskt det låter, man nästan skäms för att jobba inom vården. Finns ingen ursäkt att vara det även om det är ett rent helvete ibland.

Men visst jag vet att det är så, har själv samma problem när jag ska få tag i min läkare. De som sitter i rep. tycker inte jag ska komma dit utan till en vanlig VC men min läkare vill INTE att det ska vara fler läkare om mej än han! och de gånger jag sökt VC istället väntar en "utskällning" av min läkare!

• LaFontaine

Och följetången fortsätter...

Sambon träffade en vikarierande läkare i onsdags. Den läkaren kunde inte göra något innan han fått se bilderna samt journalantekningarna från akuten förra veckan. Han bad sambon återkomma så fort vi hämtat hade bilderna så skulle han få komm in så fort det bara gick.

Således hämtade vi alla papper igår (100 kronor för röntgenplåtar...) Sen åkte vi hem och ringde VC. Där blev sköterskan mycket konfunderad, för läkaren var ju ledig. Efter en hel del suck oxh stön menade hon att läkare VÄL kunde ringa upp dagen efter.

Imorse ringde läkaren. Han hade inget minne av min sambo som han lovat snabba besök. Dessutom menade han på att han ändå inte kunde göra något, för han satt och tittade på röntgenplåtarna som var ua. Sambon blev mycket konfunderad. Läkaren hade ju inte tillgång till plåtarna och kopian låg på vårt vardagsrumsbord. Läkaren stod på sig. Han såg ju bilderna nu. Men det var inte någon fara med sambon. Hans fot var så fin. Och det var ju förvisso hemskt trivsamt att sambons fot var fin. Problemet var ju bara att foten röntgades för 18 månader sedan. Det var HÖFTEN han sökte för den här gången och som röntgades för en vecka sedan.

Läkaren blev hemskt fundersam över sitt misstag, men lovade att en sköterska skulle återkomma direkt för att boka en tid til eftermiddagen. Tiden gick. Och gick. Inget ringde. Sambon ringde då ner till deras telefonsvarare och tjugo minuter senare ringde (ännu) en otrevlig sköterska upp. När hon fått höra sambons ärende menade hon irriterat att så kan man inte göra. Tidigaste tiden finns på onsdag. Så det så! Sambon försökte förklara hur det låg till och vad läkare sagt. Men nej. Tidigaste tiden finns på onsdag.

Det här är en fars! Jag hotade sambon med att själv gå ner och ställa till en scen, men han förbjöd mig. Det här är så galet att det inte finns. Imorgon skickar jag in mina papper så jag kan lista om oss. Om det så krävs att vi åker till Pajala för vård så gör jag det!

• hönamor

Har oxå tillhört Viksjö o håller med dig, man drog sig verkligen för att ringa dit. Man fick suckar o stönanden i luren varje gång. Jag har aldrig sökt för mig själv men för mina barn o alltid alltid är de lika otrevliga o uttråkade.

Svar på tråden Vårdcentralen - en orgie i otrevlighet!