• Anonym

Arabisk man

Jadu, du får helt enkelt ta en lång diskussion med honom och kanske även prata med hans släkt. Ta upp alla funderingar och frågor du har och var ärlig mot dig själv. Jag var tillsammans med en kille från ett mellanösternland ett par år och han blev värre och värre med tiden. lycka till

• Anonym

Jag har en del negativa erfarenheter av denna sortens kulturkrock. Förvisso inte araber, men från mellanöstern. Hann som tur var aldrig gifta mig och skaffa barn.
    Hur är hans umgängeskrets och vilken typ av folk umgås han med? Hur är familjen? Vad jag har förstått så har släkten och vännernas åsikter stor betydelse. Det var det som till att börja med fick mig att dra ören åt mig. Bland annat hur jag blev bemött av släktingar och vänner (huvudsakligen de manliga) när jag gjorde klar för att jag inte ville leva efter hans kulturella värderingar.

• Anonym

Oftast är det aldrig något problem så länge allt flyter på i ett förhållande. Det är när det skär sig av någon anledning som dessa kulturella skillnader kommer fram - och då är det för sent. Ingen jag vet skulle - om de blev frågade säga att de skulle misshandla sin fru eller ta barnen vid eventuell skilsmässa. Det finns ju svenska män som beteer sig illa men inte skulle erkänna detta vid en direkt utfrågning. Det finns bra och dåliga människor i alla kulturer men det är när något går snett som man märker deras riktiga tankar. Även om killen är född i sverige så är inte det samma sak som att han har "svenska" värderingar utan han har blivit uppfostrad i sin familjs värderingar. Tänk dig för flera gånger.

• Anonym

Jag har barn med en katolik och gissa vad? Våra barn är katoliker!
    Det är inget som är speciellt för muslimer. Många andra religioner har samma regler.

Jag var tidigare ihop med en svensk kille som var hur gullig som helst men det visade sig att han var ett svin. Sånt händer. Man kan inte göra mer än prata om problemet och sedan bestämma sig för om han är trovärdig eller inte.
    Jag kan visserligen förstå att du är orolig men ska du döma din kille efter vad någon främmande man gjorde mot en kvinna i en bok? Det finns tusentals relationer/äktenskap mellan muslimska män och svenska kvinnor som fungerar alldeles utmärkt.

Har du fått träffa hans familj? Vad har de för värderingar om giftemål, skilsmässa, religion osv.

Anonym (orolig) skrev 2008-07-16 18:41:12 följande:

Hörde någonstans att om man får barn med en muslimsk man så blir hans barn muslmer??? :O Han är ju iofs inte troende men född muslim...
  • Anonym

Det kanske är så att oftast så konverterar kvinnan till Islam innan hon gifter sig och då blir ju barnen också muslimer. Inget konstigt i det. Om kvinnan vägrar konvertera kanske det är större risk att familjen säger nej?

Anonym (orolig) skrev 2008-07-16 18:41:12 följande:

Hörde någonstans att om man får barn med en muslimsk man så blir hans barn muslmer??? :O Han är ju iofs inte troende men född muslim...
  • Anonym

min snubbe e muslim, men inte våran son. kommer antagligen inte omskäras heller.

alla killar e samma, världen över. alla har sitt sätt att kontrollera kvinnan på. religion kvittar. om han slåss e det för att han e knäpp i huvet, inte för att han e arab eller muslim. det e för att han e man.

den enda skillnaden jag har märkt e att jag har mer slit med ungarna än honom, eller så e det för att jag e mammaledig nu å han jobbar. fast jo, han e jävligt dålig på att samarbeta i hushållet.

• Anonym

det finns hur många svenskar som helst som e födda kristna, men hur många praktiserar tron?? inte många.

det e ju mamma å pappa som bestämmer här. passar på att döpa in en innan man lärt sig prata.

• Anonym

Det stämmer faktiskt att om pappan är muslim, så blir barnen muslimer. Detta alltså enligt muslimsk lag. Så även om en kristen kvinna som är gift med en muslimsk man uppfostrar sina barn till kristna och även om de t ex är döpta och konfirmerade i Svenska Kyrkan, så är de ÄNDÅ muslimer enligt muslimsk lag. Detta spelar förstås ingen roll så länge man är i Sverige, men tänk på att i hans hemland och förmodligen enligt hans släkt och kanske även enligt honom själv, så är barnen muslimer.
    Det kanske inte är något problem för dig, men ändå något att tänka på, speciellt om ni reser till hans hemland.

• Anonym
    misa67 skrev 2008-07-17 11:05:23 följande:
    Svar på #27Det har jag då aldrig hört men kan vara sant. Men i stort sätt har det ingen betydelse. Just nu är dom kristna. Och när dom blir myndiga då får dom bestämma själva vad dom vill vara :)Min man bryr sig inte och det gör inte jag heller så länge barnen mår bra. Det är inte tron som gör oss lyckliga :)
    Jag menade egentligen TS Hon verkar ju vara lite orolig för detta med att barnen kan kidnappas etc. Du har ju varit ihop med din man i 18 år, ni har hittat en väg som passar er och du kan helt säkert lita på honom!
  • Anonym

Så länge allt är frid och fröjd i ett förhållande så är det väl inga problem för någon. När det krisar kommer de rätta sidorna fram.

Svar på tråden Arabisk man