• Anonym (orolig)

Arabisk man

Först och främst, jag är inte alls främlingsfientlig på något vis, avskyr när man gör skillnad på människor pga hudfärg och ursprung. Men mina funderingar är ganska vågade, är ni känsliga eller vill predika så kan ni hoppa över detta inlägg, tack :)

För några månader sen träffade jag en arabisk kille, han kom till sverige när han var 5 år, med sin familj. Han kan flytande svenska, håller på att bli brandman, han är oerhört snäll, rolig, charmig, jättegullig och förstående.. Man kan prata med honom om allt allt allt. När han var yngre slogs han mycket, han var väldigt aggressiv, när han blev äldre lämnade han det livet bakom sig och har innan sin utbildning jobbat med missbrukarungdomar.
    Nu till mitt problem eller mina funderingar... Jag har löäst gömda, asyl, mias hemlighet, inte utan min dotter, bortgift mot sin vilja M.FL
    Jag vågar inte lita på att han är snäll och go i botten, tänk så är detta ett spel för att sedan binda mig? Jag är en självständig tjej med mycket egen vilja och skulle aldrig tåla minsta lilla att han tog över något. Hur blir det om man får barn, han säger att han inte är troende, men hur blir det med hans släkt, familj osv om man skulle vilja skilja sig i framtiden? Jag känner mig verkligen helt off på detta område...Men vågar jag lita på honom? Är det någon som lever med en arabisk man där det fungerar bra? Eller mindre bra?

Tack så mycket för all hjälp som jag hoppas få :)

• Svar på tråden Arabisk man
  • Anonym

Jadu, du får helt enkelt ta en lång diskussion med honom och kanske även prata med hans släkt. Ta upp alla funderingar och frågor du har och var ärlig mot dig själv. Jag var tillsammans med en kille från ett mellanösternland ett par år och han blev värre och värre med tiden. lycka till

• black dawn raise

du kan inte prata med han om det då??
    fråga hur hans familj skulle ställa sig till en eventuell skilsmässa mm..
    personligen skulle jag aldrig vara tillsammans med en arab..men det är för att jag har haft dåliga upplevelser allt för många gånger när araber vart inblandade (dock ej förhållanden utan andra saker som tex bråk, knivslagsmål mm)..så jag har inga i vänkretsen och vill inte ha det heller.

mitt ex är tillsammans med en iransk tjej..vilket hennes familj inte gillar..
    och nu vill dom åka med våra barn till iran för att hälsa på hennes släkt!
    jag totalvägrar.. har hon nu fått spö av sina bröder pga av sin svenska kille..ska man väl inte åka dit! speciellt inte med barnen.

men jag tycker du ska ta upp dina funderingar med honom, det kommer säkert gå bra att prata om det :)

• LjubaviMoja

Alltså visst det behöver inte spela roll att han nästan bott i Sverige hela sitt liv sålänge familjen har dålig påverka men sen kan det faktikst vara så att han är hur bra som helst och inte alls håller med sin familj i vissa saker och vågar säga emot.

Men va noga med att ge dig in i något allvarligt föränns du vet vem han verkligen är och hur hans familj funkar för det kan vara väldigt jobbigt oxå. har själv levt med en sån han var inte arab och man behöver inte vara arab heller för att vara ett svin.

Att bli far är inte svårt, däremot att vara det
  • Anonym (orolig)

vi har pratat mkt om det.... han säger att han aldrig skulle höja handen mot en tjej i hela sitt liv, att barn är det bästa han vet, att han helt klart skulle stå ut med en skilsmässa om det blev tal om det i framtiden... Men ändå tänker jag hela tiden "tänk om han lurar mig"...
    har bara pratat med tjejer som har dåliga erfarenheter, berätta gärna mer, tex tecken man kan hålla utkik efter och så!
    TACK

• black dawn raise
    Anonym (orolig) skrev 2008-07-14 16:49:42 följande:
    vi har pratat mkt om det.... han säger att han aldrig skulle höja handen mot en tjej i hela sitt liv, att barn är det bästa han vet, att han helt klart skulle stå ut med en skilsmässa om det blev tal om det i framtiden... Men ändå tänker jag hela tiden "tänk om han lurar mig"...har bara pratat med tjejer som har dåliga erfarenheter, berätta gärna mer, tex tecken man kan hålla utkik efter och så! TACK
    förstår din oro, speciellt efter all läsning:)
    har själv läst samma böcker.
    tyvärr har jag ju ingen erfarenhet av det så jag vet inte hur man ska kunna se att det är på väg åt h*e..
    hoppas det ordnar sig iallafall så du slipper vara orolig
  • LjubaviMoja
    Anonym (orolig) skrev 2008-07-14 16:49:42 följande:
    vi har pratat mkt om det.... han säger att han aldrig skulle höja handen mot en tjej i hela sitt liv, att barn är det bästa han vet, att han helt klart skulle stå ut med en skilsmässa om det blev tal om det i framtiden... Men ändå tänker jag hela tiden "tänk om han lurar mig"...har bara pratat med tjejer som har dåliga erfarenheter, berätta gärna mer, tex tecken man kan hålla utkik efter och så! TACK
    Dricker han? Känner du nån av hans ex som du kanske kan prata med. Jag träffade nämligen en tjej som varit med mitt ex före mig men tyvärr träffade jag henne sen då visste jag redan vem han va. Men hon upplevde samma saker med honom som jag därför lämnade hon honom.
    Att bli far är inte svårt, däremot att vara det
  • Anonym

Jag har en del negativa erfarenheter av denna sortens kulturkrock. Förvisso inte araber, men från mellanöstern. Hann som tur var aldrig gifta mig och skaffa barn.
    Hur är hans umgängeskrets och vilken typ av folk umgås han med? Hur är familjen? Vad jag har förstått så har släkten och vännernas åsikter stor betydelse. Det var det som till att börja med fick mig att dra ören åt mig. Bland annat hur jag blev bemött av släktingar och vänner (huvudsakligen de manliga) när jag gjorde klar för att jag inte ville leva efter hans kulturella värderingar.

• Tös

Personligen skulle jag dra öronen åt mig.

• Raspberry81

Jag tror de araber mycket mer styrda av sin släkt än vad vi är. Även om han inte är med på noterna kan han heller inte säga "nej jag vill inte göra detta mot mitt ex/fru" eftersom det innebär ett helvete för honom. I en skilsmässa kommer han nog påverkas mycket sin mamma, pappa, bröder osv. Jag skulle så innerligt vilja tro att en skilsmässa kan vara smärtfri, men jag skulle inte klara vara med en man och aldrig veta.....

Fast iof kan man någonsin veta? Det som är läskigt är att en del har lättare att komma utomlands med barnen där man kanske inte har samma folkbokföring och annat som skulle underlätta ett letande efter barnen.

Jag skulle förklara min oro för honom och höra om det finns ett sätt att bli lugnare. Han avsäger sitt pass i landet han kommer ifrån? Jag vet inte.....men något som kan lugna dig.

• Anonym

Oftast är det aldrig något problem så länge allt flyter på i ett förhållande. Det är när det skär sig av någon anledning som dessa kulturella skillnader kommer fram - och då är det för sent. Ingen jag vet skulle - om de blev frågade säga att de skulle misshandla sin fru eller ta barnen vid eventuell skilsmässa. Det finns ju svenska män som beteer sig illa men inte skulle erkänna detta vid en direkt utfrågning. Det finns bra och dåliga människor i alla kulturer men det är när något går snett som man märker deras riktiga tankar. Även om killen är född i sverige så är inte det samma sak som att han har "svenska" värderingar utan han har blivit uppfostrad i sin familjs värderingar. Tänk dig för flera gånger.

Svar på tråden Arabisk man