• Wavva

Sonen vaknar 4.30 trots kortare vila. Varför? Tips?

Någon som har tips på varför sonen 2 år som brukade vakna 5.30- 6.00 nu vaknar 4.30-4.50?
    Välling får han inte förrän 6.00 även att han vaknar så tidigt. Skulle han få välling skulle han inte somna om igen efter den. Vi har provat att korta ner hans vila på dagen men det hjälpte inte heller. Han är skit trött vid 19.00 och läggs därför då. Det är rätt mörkt i hans rum men några fåglar bruka låta utanför fönstret på morgonkvisten.
    Tacksam för svar idag!

• Svar på tråden Sonen vaknar 4.30 trots kortare vila. Varför? Tips?
  • lövet2

Vem kan veta varför ett barn är morgonpiggt?
    Förskjut läggningen med en kvart och lägg honom 19.15 i stället. Sedan förskjuter ni det en kvart till och se om det märks någon skillnad på morgnarna.

• santanas

Sonen är visserligen bara 9,5 månad men en obotlig morgonpigg filur. Sen ca 1,5 vecka tillbaks så vaknar han också varenda morgon mellan 03.30-03.45. Jag provar att amma , att ge välling i flaska etc men han är pigg. Någon gång har han somnat om någon halvtimma men oftast bajsar han och då är det kört.
    Idag har vi varit uppe sen 04.50 för jag vägrade gå upp kl 04 utan han fick flaska och sen tjoa en stund i sin säng.
    Nu är klockan snart 07 och han kommer att börja gnugga sina små ögon om ett tag och förhoppningsvis sova en kort lur.

Vi lägger honom tidigt för vid 17-tiden är han jättetrött och vid 17.30-17.45 så sover han. Jag har tolkat detta tidigarelagda morgonmönstret som en reaktion på att det händer så mycket nu(han reser sig och vill prova gå etc) och sen var resten av familjen bortresta en vecka och det var då det började.

Har ni något nytt i er familj eller är er son inne i någon utvecklingsfas?

• sibelli

Jag tipsar om totalt mörker så mörkt att man inte kan se handen framför sig!
    Mörkläggnings rullgardiner, och täta sen varje springa där det kan sippra in dagsljus.

Ta gärna kommandot och väck, så han börjar lita på att du vet när det är morgon. För hur ska han veta det? Det vet han ju inte. Det vet man ju knappt själv om man vaknar mitt i natten. Men vi vuxna brukar ju kolla klockan, så vi märker att det är natt,och sen somna om...

Så om, det är så att han har tidiga morgnar, så FÖRUTOM att mörklägga totalt. Så ställ din egen klocka och ta upp, INNAN han vaknar.

Bättre att föregå än att föregås, tycker jag.

• Iorlover

Mitt tips är som vi gjorde. Våran son var också så att han vaknade jättetidigt. Men sen fick hanbyta miljö en natt o sova över hos farmor. Efter de sov han en till en o enhalv timme längre.

Värt ett försök kanske?

• lövet2

Jag vill lägga in en liten varning när det gäller mörkläggning av rummet ...
    Förutom att det kan bli väldigt kvavt nu under sommaren, så riskerar du att få ett barn som överhuvudtaget inte kan sova utan mörkläggning. Vad gör du då om ni åker bort? Det blir också ett rejält handikapp för honom när han blir större och ska sova över någonstans.

• Jonasson

Santanas: Din son sover ju egentligen jättebra om aman räknar timmantalet, tycker jag. 9-10 timmar i streck. Däreomot så behöver han nog hjälp att långsamt styra om sin sömn lite.

Kanske om ni kunde förskjuta nattningen till ca 19? Tror inte att din tolkning nödvänditvis är riktig( gissning då) utan snarare en naturlig reaktion på en för tidig läggning. Kanske ni försiktigt kan styra in en middagslur så han orkar vara vaken lite längre på kvällen? Alltså om han sover vid 13-14 el något liknande så han orkar vara med lite längre? Nu bad ju inte du om råd el så men det är bara en idé...

• Abessiniern
    lövet2 skrev 2008-07-15 20:51:38 följande:
    Jag vill lägga in en liten varning när det gäller mörkläggning av rummet ...Förutom att det kan bli väldigt kvavt nu under sommaren, så riskerar du att få ett barn som överhuvudtaget inte kan sova utan mörkläggning. Vad gör du då om ni åker bort? Det blir också ett rejält handikapp för honom när han blir större och ska sova över någonstans.
    En kompis till mig ahr råkat ut för just det du beskriver. Hennes dotter kan inte sova om det inte är kolsvart i rummet, vilket är jobbigt när man inte är hemma.
  • astalacasta

Det är lättare att ge tips om du skriver om hur hans dagsvila ser ut också.

Ibland kan det funka om man ändrar lite på sovschemat som helhet. Tex vår son som vaknade supertidigt och var så trött att han sov sin dagsvila på förmiddagen började sova mycket bättre när vi såg till att han höll sig vaken och vilade efter lunch istället. Då hittade han en bra sovrytm (och började vakna senare). För andra föräldrar och barn jag känner har det varit tvärtom.

• sibelli

Jag säger bara, lyssan inte till männsikor, vars råd inte alls eftersträvar hjälp utan till att fortsätta som förut.

RÅDEN; man får här på forumet, speciellt av en människa,
    är verkligen till fördärv....

De råden brukar vara, typ: titta på under tiden...låt barn och lida, men mörklägg inte, låt dem vakna..ja man känner igen de råden när man ser dem, och sen kopplar man i hop dem med människor.

• Upia

Äh, jag vet inte, antingen stiga upp 4.30 varje natt eller eventuellt ha lite problem när man är bortrest då och då (och då bara om det är sommar)... jag skulle mörklägga.

• lövet2
    Upia skrev 2008-07-16 13:16:17 följande:
    Äh, jag vet inte, antingen stiga upp 4.30 varje natt eller eventuellt ha lite problem när man är bortrest då och då (och då bara om det är sommar)... jag skulle mörklägga.
    Man kan också se det så här:
    Antingen turas om att stiga upp 4.30 i några veckor eller ha problem varje sommar i 18 år ...
  • Wavva

Iorlover: hahaha fan va kul...kanske var traumatiskt

Vi turas om med varannandag uppstigning.
    När han är på dagis vilar han runt 12, om han är hemma vilar han 10, 11 tiden. Han har precis börjat dagis igen nu efter semestern så vi får hoppas det vänder.

• leona

vår 2-åring vaknade vid 4-5 tiden i ca en månad har ingen aning varför, men nu sover hon som vanligt igen, händer mycket i kroppen kanske ?

• Wavva

Leona: Jag tror och hoppas att det är som du säger, men man börjar ju bli lite frustrerad...

• misssecret

Hej nu kommer jag att skriva något du antagligen inte vill höra. Min son är 2,5 och har alltid varit pigg i stort sett aldrig sovit längre än till sex ens när han var bebis.
    När han var 1år och 10 månader började han vakna 430-5 istället för 5.30-6. Vi höll på att krevera och jag var gravid också. Det var nu i julas så mörkt var det men det kvittade för honom. Vi läger honom runt 19.30-20 så senare än så vill vi inte lägga, vi har testat dra ner nattsömnen, aktivera som in i tusan, lägga tillbaka honom i sängen inget har fungerat nu har vi vant oss får helt enkelt lägga oss tidigare, vi har en ny bebis också så det har varit tufft men det är nog tyvärr bara att acceptera. Det enda jag kan tänka mig fungerar är att försöka lägga honom senare en längre period men vet inte hur mycket ni kommer vina på det, lycka till från en som vet hur ni har det!!!

• Wavva

Jag får nog acceptera att det är skönt att ha det lugnt på kvällen och gryningen är lite mysig när man ligger i soffan

Svar på tråden Sonen vaknar 4.30 trots kortare vila. Varför? Tips?