• Lillevida

Valp + 7-månaders bebis?

Erfarenheter kring detta?? Det är så, att vi precis börjat arrendera rätt så stora jaktmarker, o kommer att behöva en jakthund. Nu tänkte jag att de kanske kan vara bra, att skaffa nu, när jag ändå är mammaledig!

Är införstådd med att det kommer bli jobbigt, men de hade varit bra o höra era erfarenheter kring detta. Nån som haft valp o 7-månaders samtidigt.

Valpen kommer att vara leveransklar nästa vecka, o då börjar även min mans semester.

Va tror ni??

• Svar på tråden Valp + 7-månaders bebis?
  • MissLaila

Jag skaffade min hund när min son va 10 månader.. Det funkade kanon.. Valpen sov i bur under dom första nätterna, så jag behövde aldrig gå ut på natten.. På morgonen gav jag sonen välling och gick ut med hunden eller tog sonen på armen och gick ut.. Man är ju inte ute så länge i början.. Det är ju morgonen eller natten som är det jobbiga med valp isf.. Men om nu din man är hemma oxå så kommer det ju inte bli några problem alls.. Idag är våran son snart 2år och varje morgon efter frukost går jag och sonen ut med hunden tillsammans.. Våran hund har lärt sig att hon får gå ut efter frukost då det blir så bökigt om man måste springa ut så fort man vaknar..

Lycka till..

• Cheera

Allt går bara man vill.
    Lägger man till en negativ sida så blir det ju jobbigt....

Vår hund vart 1 år den 1.a juli. Har en dotter på 2 år och 5månader och en son på 8 månader. Sambon jobbar borta under veckorna (var ej planerat så) så jag är själv med allihopa. Visst är det jobbigt emellanåt men mer jobbigt hade det ju blivit om jag hade haft en negativ inställning.
    Less är man på alla också som frågar "HUR orkar du", "Men stackars dig, guuuud vad jobbigt det måste vara för dig" eller "HUR ska DU orka med allt detta"...o.s.v.

Jag tycker det har gått bra, börjar bli jobbigare nu när han är över året, kräver mer motion och så. Vi har en border collie (vallhund) blandad med portugisisk vattenhund (jakthund vad jag förstått) så han kräver sitt...

Hoppas ni kommer på vad ni vill göra.

• Lillevida

Ja, min man har 4 veckors semester. Våran bebis är väldigt lugn av sig, o sover ganska länge på morgonen. Är de fel att sticka ut o kissa valpen innan lillan vaknat på morgonen?? De går ju rätt fort, menar jag.

• MissLaila

När jag skrev att jag gav sonen välling så menade jag att jag gav honom välling i sin säng och gick ut med hunden medans han låg i sängen.. Nu på kvällen när min son sover så måste ju hunden ut så jag går ut sista gången när han ligger och sover.. Om det känns fel att lämna barnet själv i sängen så skaffa en barnvakt så du hör barnet när du går ut.. Det är inte värre att lämna barnet i sängen för att gå ut och kissa hunden än vad det är att lämna barnet i sängen för att duscha..

Anders Fru skrev 2008-07-15 11:43:21 följande:

Ja, min man har 4 veckors semester. Våran bebis är väldigt lugn av sig, o sover ganska länge på morgonen. Är de fel att sticka ut o kissa valpen innan lillan vaknat på morgonen?? De går ju rätt fort, menar jag.
  • Fam SuorantaDahl

Jag har en dotter på snart 3 år & en dotter på 5 mån. Våran valp är 10 veckor. De har gått över förväntan än så länge

• Lillevida

De känns inte fel. Tänkte precis så som du skrev, att de inte är värre än när man går in o duschar. De gjorde jag precis, o då var hon vaken i sin säng. Hon har inte börjat krypa heller, eller nåt sånt..

MissLaila skrev 2008-07-15 11:47:21 följande:
    När jag skrev att jag gav sonen välling så menade jag att jag gav honom välling i sin säng och gick ut med hunden medans han låg i sängen.. Nu på kvällen när min son sover så måste ju hunden ut så jag går ut sista gången när han ligger och sover.. Om det känns fel att lämna barnet själv i sängen så skaffa en barnvakt så du hör barnet när du går ut.. Det är inte värre att lämna barnet i sängen för att gå ut och kissa hunden än vad det är att lämna barnet i sängen för att duscha.. Anders Fru skrev 2008-07-15 11:43:21 följande:
  • Hundkär

tänk på att hunden kissar på golvet osv...

• Lotlas

Vi skaffade en labrador när sonen var 10 månader. Det var lite stökigt i början på nätterna, men hunden lärde sig snabbt att sova hela natten. Det tog bara någon vecka innan hon lärde sig sova mellan ca. 23 och 06.

Min man jobbade, men det funkade ganska bra på dagarna ändå. Man får ha lite kisstolerans och räkna med att det blir lite pölar på golvet. Det är ju svårt att passa valpen så där hundraprocentigt när man har en liten bebis också... Jag passade på att ta ut henne när sonen sov (jag lämnade dörren öppen så jag kunde höra om han vaknade) eller när han lekte på golvet. Det var innan han lärde sig krypa. Ibland tog jag med honom ut på armen istället.

Vi hade tur och vår valp blev ganska snabbt rumsren (vid ca. 3 månader), så då minskade ju det akuta passandet. Dessutom kunde vi snabbt låta henne vara i hela huset även på natten, vilket underlättade för alla.

Nu är sonen snart ett år, och det funkar jättebra! Hon är lite väl kärvänlig ibland när hon vill pussa sonen, så han blir arg och börjar gråta, men annars funkar det kanon!

Svar på tråden Valp + 7-månaders bebis?