• drömhus

LCHF tråden 3

Här samlas vi som äter enligt LCHF, low carb, GI-noll!, Atkins m.m. (Kärt barn har många namn!)

Här stöttar vi varandra, ger varandra tips på recept och menyer och svarar på varandras och andras frågor.

Tidigare trådar!
    http://www.familjeliv.se/Forum-11-258/m29369167.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m31916515.html

Kom ihåg:

Socker gör dig tjocker!

Fett gör dig mätt!

Proteiner gör dig finer!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-16 12:13
    För er som vill så finns det nu en vikt-tråd! www.familjeliv.se/Forum-5-64/m34507967.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:34
    Nya medlemmar till tråden är självklart välkomna, men jag rekommenderar alla att först söka info på egen hand istället för att fråga i tråden i första hand. Det underlättar för oss alla och vi slipper svara på saker flera gånger. Att läsa tråden från början är också ett bra tips, även om det tar tid. Men alla frågor som ställs om och om igen tar på VÅR tid.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:45
    Bra länkar:

kolhydrater.ifokus.se/
    www.kostdoktorn.se/wp-content/2008/03/dr_dahlqvist_kostprogram.pdf
    blogg.passagen.se/dahlqvistannika/
    airamsmat.webblogg.se/
    lchf-kost.blogspot.com/
    www.kostdoktorn.se/
    www.skaldeman.se/
    www.fettskramd.se/
    www.fetmaparadoxen.se/
    www.ravnskov.nu/svcholesterol.htm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-09 14:22
    Vår recepttråd:

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35055320.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-06 21:56
    Skriv in vad du ätit idag och inspirera oss andra!

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35990485.html
  • Svar på tråden LCHF tråden 3
  • drömhus
    Kenzie skrev 2008-07-19 07:43:00 följande:
    Jag använder inte ketosstix då jag märker så tydligt när jag hamnar i ketos.Nu är det dags för en kopp kaffe, därefter en powerwalk och sen ska jag smälla i mig en god tonfiskröra till frukost.
    Hur är din kropp när du hamnar i ketos? *nyfiken*

Tonfiskröra till frukost lät nice! Jag brukar varva kalla frukostar (typ tonfisk) med varma (stekta ägg med makrillröra eller äggröra med bacon). Variation förnöjer. Men precis som du så ska jag ut och gå innan, men om det blir så mycket power vet jag inte... huvudsaken är att stegräknaren får utslag! Och så ska ju hunden kissa på vartannat träd, om han får så att säga.
  • Linda1976

Tonfiskröra? Recept tack!! Och andra frukosttips också gärna.... Man är ju så insnöad på mackor....

IDAG börjar mitt nya lchf-liv!! WIIIHAAAA!!!!

btw: Jordgubbar är jättenyttigt, carbs eller ej. Och väger man över 70 kg så hamnar man i ketos om man håller sig till max 50 gr  carbs/dag.

Tänk att de flesta äter kanske 100 gr carbs redan till frukost - 50 gr är verkligen inte mycket.

Det finns ingen mening med livet, det handlar om att hitta ett sätt att stå ut // Magnus Betnér
  • Kenzie

drömhus: Jag får riktigt otäck andedräkt (som väl är går den över efter nån dag) och känner mig yrslig nån dag eller två. Men sen är allt som vanligt igen.

Linda1976: Jag bara slänger ihop det jag har hemma. Idag blev det en halv avocado, en halv burk tonfisk, 30 g majonäs, 30 g cf, lite rödlök, 1 kokt ägg, dill. Jättegott tyckte både jag och sonen (som f.ö totalvägrade gå ut på promenix men mig imorse, vi gick 20 min men sen gav jag upp och gick hem).

Annars äter jag ofta middagsrester till frukost. Har aldrig varit något fan av typisk frukostmat så för mig fungerar det bra. Annars är polarbröd eller nötbröd ett bra substitut för vanligt bröd (recept finns på KiF).

• Linda1976

Idag är jag en frågvis gris: Nötbröd går bort för jag är allergisk, men polarbröd? Är det också nåt med nötter?

En konstig sak: Jordnötter (som är den enda nöt jag tål) innehåller ju typ 17 gr kolh. Men nötter i måttlig mängd ska ändå vara ok enl lchf?

Det finns ingen mening med livet, det handlar om att hitta ett sätt att stå ut // Magnus Betnér
  • Linda1976

Avlägger frukostrapport för bedömning:

50 gr vucherol-ost (28% fett)
    4 skivor smörgåsskinka
    3 cocktailtomater
    1 msk majjo
    espresso med en REJÄL skvätt grädde (15%)
    vatten

Måste säga att jag känner mig nöjd på ett helt annat sätt än efter en frall-frukost!

Till lunch tänkte jag steka kycklingfilé i smör, vitlök, persilja och lite balsamvinäger. Till detta lite broccoli och samt champinjoner i en röra av c f, vitlök, soja, salt, peppar.

Middag: Laxfiléer med dillsmör och lite blomkålsmos.

Ikväll: 10% mezeyoghurt med hallon.

Vad tycks??

• JewelGirl

Linda: 15 procentig grädde bara? Annars lät det jättegott och jag förstår att du känner dig mer nöjd än efter frall-frukost *även om det är gott det med*
    Mezeyoghurt är gott och lätt att variera

• Ewe lina

Min frukost: lite fil och en bit brie

• JewelGirl

Jag klarade danmark-resan fint *tror jag iaf*. Frukost var ju inget problem då hotellfrukostbuffén var enorm och jag åt ägg, bacon och en del olika köttpålägg + några köttbullar och prinskorv.

Lunch och middagar var inget större hinder. Jag bad om att skippa "kartoffeln" och få lite mer grönsaker och smör istället. Men det hände att det fick bli bara en ceasarsallad utan krutonger vid ett tillfälle, inte helt illa men man vill ju ha lite mer kött än bara grönt.

Åt ingen glass, det var heller inte så värst glass-väder så det var inget jag saknade men tog en chokladkaka med grädde vid två fikor istället.

Tror inte att jag fick i mig så mkt kolhydrater, mådde rätt bra hela tiden. Och många vet väl hur gott det luktar på gågatorna kring Ströget i Köpenhamn. Nybakat och massor av dofter av både det ena goda efter det andra. Men jag kände inget "guud jag måste bara ha DET"-sug utan jag gick nöjd och bara kände dofterna

Vägde mig imorse (vi kom hem igår) och jag hade inte gått upp, tappat 0.2kg istället. Men vi har ju oxå gått omkring en del.

• Maddisen80

Det är inte roligt att få så ont i huvudet ,jag håller med dig känns som baksmälla när man äter tårta

godisanna skrev 2008-07-18 22:35:37 följande:
    Min första socker baksmälla idag. jag mår såååå dåligt. va på kalas å åt tårta. inte bra.
  • Maddisen80
    Svar på #100
    Nu är inte jag med i denna tråden mer eftersom jag äter enligt gi ,men jag tycker fortfarande att lchf och gi verka lika
Svar på tråden LCHF tråden 3