• drömhus

LCHF tråden 3

Här samlas vi som äter enligt LCHF, low carb, GI-noll!, Atkins m.m. (Kärt barn har många namn!)

Här stöttar vi varandra, ger varandra tips på recept och menyer och svarar på varandras och andras frågor.

Tidigare trådar!
    http://www.familjeliv.se/Forum-11-258/m29369167.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m31916515.html

Kom ihåg:

Socker gör dig tjocker!

Fett gör dig mätt!

Proteiner gör dig finer!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-16 12:13
    För er som vill så finns det nu en vikt-tråd! www.familjeliv.se/Forum-5-64/m34507967.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:34
    Nya medlemmar till tråden är självklart välkomna, men jag rekommenderar alla att först söka info på egen hand istället för att fråga i tråden i första hand. Det underlättar för oss alla och vi slipper svara på saker flera gånger. Att läsa tråden från början är också ett bra tips, även om det tar tid. Men alla frågor som ställs om och om igen tar på VÅR tid.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:45
    Bra länkar:

kolhydrater.ifokus.se/
    www.kostdoktorn.se/wp-content/2008/03/dr_dahlqvist_kostprogram.pdf
    blogg.passagen.se/dahlqvistannika/
    airamsmat.webblogg.se/
    lchf-kost.blogspot.com/
    www.kostdoktorn.se/
    www.skaldeman.se/
    www.fettskramd.se/
    www.fetmaparadoxen.se/
    www.ravnskov.nu/svcholesterol.htm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-09 14:22
    Vår recepttråd:

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35055320.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-06 21:56
    Skriv in vad du ätit idag och inspirera oss andra!

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35990485.html
  • Svar på tråden LCHF tråden 3
  • JewelGirl

Blomkålsmos på mitt sätt

Koka blomkål tills de är mjuka. Mixa tillsammans med lite grädde och philadelphiaost. Peppar och muskot. Pass på bara att det inte blir för löst, ha i grädde och ost i liten mängd i taget.

• Hägris

jag är i en svacka, maten smakar apa och jag har ont i magen.. har en gammal magkatarr kan den bli retad av fettet? Deesutom är jag supertrög i magen  även om jag äter linfö/psyllium.  *behöver peppning*

Men SUUUUUUUG!
  • JewelGirl

Hägris: Mer fett mot förstoppning? Om magkatarr inte gillar fett vet jag dock inte.

• Hägris
    JewelGirl skrev 2008-07-29 15:36:43 följande:
    Hägris: Mer fett mot förstoppning? Om magkatarr inte gillar fett vet jag dock inte.
    mera fett? Jag äter snart inte annat.. MEN jag tror att jag saknar fibrer jag har ju i alla tider ätit extremt mycket grönsaker och nu nästan inga, vad kan vi äta som innehåller mycket fibrer?
    Men SUUUUUUUG!
  • JewelGirl

Hägris: Sökte lite hastigt på kolhydrater.ifokus och där säger folk kokosfett, kokosolja, smör, linfrö, psylliumfrön, magnesium, fiber husk (dock ingen aning om vad det är) för att "smörja" tarmarna.

Dricker du för lite vatten är en annan tanke?

Grejjen är att man inte ska behöva äta massa extra fibrer på LCHF-kost tydligen.
    Själv tar jag oftast 1-2 msk psylliumfrön i youghurt några gånger i veckan och har inte upplevt bekymmer ännu. Hoppas det löser sig.

• Hägris
    JewelGirl skrev 2008-07-29 16:29:10 följande:
    Hägris: Sökte lite hastigt på kolhydrater.ifokus och där säger folk kokosfett, kokosolja, smör, linfrö, psylliumfrön, magnesium, fiber husk (dock ingen aning om vad det är) för att "smörja" tarmarna.Dricker du för lite vatten är en annan tanke?Grejjen är att man inte ska behöva äta massa extra fibrer på LCHF-kost tydligen. Själv tar jag oftast 1-2 msk psylliumfrön i youghurt några gånger i veckan och har inte upplevt bekymmer ännu. Hoppas det löser sig.
    tack för tipsen jag vet vad fiber husk är =) och jag får väl börja med cocos i kaffet så kanske det glider lättare..
    Men SUUUUUUUG!
  • Innerjoin

Hej på er! Passar på att få in denna tråden i Favvosar
    Är på första dagen med LCHF, har innan gått ner med CK men det var då f-n, för kilona smyger sig tillbaka.....Har ätit LCHF för några år sedan, och efter viktfall så stod vikten still tills jag tröttnade...Men nu i efterhand så inser jag att jag dels åt för mycket mjölkprodukter och dels för mycket nötter, men det ville jag inte inse då (dum man är!) Nåja, nu är jag på G. igen, lusläser ifokus och Airams mfl för att kolla vilka goda recept som tillkommit sedan jag hängde där sist (och det har det!)
    Och nu har jag ju hittat denna tråden med, kul!!

• leende guldbruna
    Hägris skrev 2008-07-29 15:40:11 följande:
    mera fett? Jag äter snart inte annat.. MEN jag tror att jag saknar fibrer jag har ju i alla tider ätit extremt mycket grönsaker och nu nästan inga, vad kan vi äta som innehåller mycket fibrer?
    får man inte äta grönsaker??

trodde man fick äta hur mycket grönt man ville?!?
  • leende guldbruna

Tack för era recept på moset å coe slaw lät smarrigt!!

Hur mycket får man äta .....eller lite

jag äter nog väldigt stora portioner så tänkte att jag även skulle se över dom. hur mycket äter ni ungefär??

• leende guldbruna
    JewelGirl skrev 2008-07-29 16:29:10 följande:
    Hägris: Sökte lite hastigt på kolhydrater.ifokus och där säger folk kokosfett, kokosolja, smör, linfrö, psylliumfrön, magnesium, fiber husk (dock ingen aning om vad det är) för att "smörja" tarmarna.Dricker du för lite vatten är en annan tanke?Grejjen är att man inte ska behöva äta massa extra fibrer på LCHF-kost tydligen. Själv tar jag oftast 1-2 msk psylliumfrön i youghurt några gånger i veckan och har inte upplevt bekymmer ännu. Hoppas det löser sig.
    så yoghurt e ok?

jag har nog missuppfattat en del...eller beror det på att ni hållt på ett tag -att ni smyger in en del kolhydrater ?
Svar på tråden LCHF tråden 3