• drömhus

LCHF tråden 3

Här samlas vi som äter enligt LCHF, low carb, GI-noll!, Atkins m.m. (Kärt barn har många namn!)

Här stöttar vi varandra, ger varandra tips på recept och menyer och svarar på varandras och andras frågor.

Tidigare trådar!
    http://www.familjeliv.se/Forum-11-258/m29369167.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m31916515.html

Kom ihåg:

Socker gör dig tjocker!

Fett gör dig mätt!

Proteiner gör dig finer!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-16 12:13
    För er som vill så finns det nu en vikt-tråd! www.familjeliv.se/Forum-5-64/m34507967.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:34
    Nya medlemmar till tråden är självklart välkomna, men jag rekommenderar alla att först söka info på egen hand istället för att fråga i tråden i första hand. Det underlättar för oss alla och vi slipper svara på saker flera gånger. Att läsa tråden från början är också ett bra tips, även om det tar tid. Men alla frågor som ställs om och om igen tar på VÅR tid.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:45
    Bra länkar:

kolhydrater.ifokus.se/
    www.kostdoktorn.se/wp-content/2008/03/dr_dahlqvist_kostprogram.pdf
    blogg.passagen.se/dahlqvistannika/
    airamsmat.webblogg.se/
    lchf-kost.blogspot.com/
    www.kostdoktorn.se/
    www.skaldeman.se/
    www.fettskramd.se/
    www.fetmaparadoxen.se/
    www.ravnskov.nu/svcholesterol.htm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-09 14:22
    Vår recepttråd:

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35055320.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-06 21:56
    Skriv in vad du ätit idag och inspirera oss andra!

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35990485.html
  • Svar på tråden LCHF tråden 3
  • drömhus
    mo m2007 skrev 2008-07-31 11:07:15 följande:
    i går åt jag på IKEA å valde bort potatisen, men åt smörgås I går kväll käkade jag lite pommes å i dag har jag bara ätit äpple, ingen smörgås. Som ni ser är jag på marginalen. Men om jag ska skippa brödet vill jag nog ha en frukt i stället så jag blir mätt.Fråga: när börjar man se på vågen att man äter LCHF?

Frukt bör du inte äta alls. Till frukost ta istället ägg eller något annat proteinrikt. Det finns Ostbröd du kan göra och ha som smörgås. Om du går in på kolhydrater.ifokus.se och söker på polarbröd så får du upp recept.

För att se på vågen att du börjat med lchf måste du komma in i ketos och starta fettförbränningen. Intag av tex frukt kan förhindra ingången i ketos. Den första veckan tappar man dessutom i vatten för att kolhydrater binder vatten i kroppen och det släpps ut nu.

• Linda1976
    danitra skrev 2008-07-31 11:10:35 följande:
    Linda skrev: "Då äter du alldeles för lite fett! 75/20/5?? Äter du enbart 5% kolisar per dag, eller menar du att du äter livsmedel med max 5% kolisar? För 5 % av dagsintaget är väääldigt lågt, GI Noll i princip."Blir det inte samma sak? Om man bara äter livsmedel somm innehåller mindre än 5% kolhydrater så borde totalintaget av kolhydrater och vara under 5 %.
    Hm.. jag som gått humanistisk linje för att slippa matte....

Men det kan det väl? Eller är jag ute och cyklar. Min hjärna är värmeskadad, helt klart.
    Det finns ingen mening med livet, det handlar om att hitta ett sätt att stå ut // Magnus Betnér
  • danitra
    Linda1976 skrev 2008-07-31 12:18:11 följande:
    Hm.. jag som gått humanistisk linje för att slippa matte.... Men det kan det väl? Eller är jag ute och cyklar. Min hjärna är värmeskadad, helt klart.
    Jag gick iofs estetisk linje men läste till min matte så jag VET att jag har rätt.
  • teek taak

Hallo alla

Här är en till LCHF:are. Jag har ätit den kost sen ett år tillbaka och mår bra av den. Jag gick ner cirka 15 kg med den kosten

• danitra

teek taak skrev 2008-07-31 12:44:18 följande:

Hallo allaHär är en till LCHF:are. Jag har ätit den kost sen ett år tillbaka och mår bra av den. Jag gick ner cirka 15 kg med den kosten
    Välkommen, om du ätit så länge kanske du har några goda recept att dela med dig av?
  • teek taak
    danitra skrev 2008-07-31 12:45:26 följande:
    teek taak skrev 2008-07-31 12:44:18 följande:
    Välkommen, om du ätit så länge kanske du har några goda recept att dela med dig av?
    Tack! LCHFmat är mkt enkel. Slänga en köttbit i stekpannan och servera grönsaker till. Men jag är förtjust i mandelbröd. Du vet att LCHF:are inte äter bröd men man behöver ju ha en smörgås då och då. Och då är det mandebrödet som jag tycker alla ska testa. Väldrigt enkelt är det också. 100 gr malen mandel blandas med ett ägg, lite bakpulver, lite salt och grädde tills det blir en kladdig deg. Sen ska man plätta den till en runda på bakpapper och grädda i ugnen vid 250 grader. Sen brer man på mkt smör coh fet ost.
  • teek taak

Vad jag menade var att man känner sug efter en smörgås men ni förstår vad jag menar.

• danitra

teek taak skrev 2008-07-31 13:10:29 följande:

Tack! LCHFmat är mkt enkel. Slänga en köttbit i stekpannan och servera grönsaker till. Men jag är förtjust i mandelbröd. Du vet att LCHF:are inte äter bröd men man behöver ju ha en smörgås då och då. Och då är det mandebrödet som jag tycker alla ska testa. Väldrigt enkelt är det också. 100 gr malen mandel blandas med ett ägg, lite bakpulver, lite salt och grädde tills det blir en kladdig deg. Sen ska man plätta den till en runda på bakpapper och grädda i ugnen vid 250 grader. Sen brer man på mkt smör coh fet ost.
    Ja, just kolhydratssubstitut är det jag saknar. Gjorde blomkålsmos som faktiskt påminde mycket om vanlig potatismos. Sen ska jag göra gratäng på rättika och nu också ett bröd - toppen!
  • teek taak
    danitra skrev 2008-07-31 13:12:50 följande:
    teek taak skrev 2008-07-31 13:10:29 följande:
    Ja, just kolhydratssubstitut är det jag saknar. Gjorde blomkålsmos som faktiskt påminde mycket om vanlig potatismos. Sen ska jag göra gratäng på rättika och nu också ett bröd - toppen!
    Tycker blomkålsmos är godare än potatismos
  • Socialen

Men mandelbröd borde också kunna bli en del kolhydrater väl? Inte som bröd självklart, men... Polarbrödet på KiF ger ca 1 g kolhydrater per brödbit, men konsistensen är lite som omelett.

Svar på tråden LCHF tråden 3