Ni som är adopterade, ser ni er själva som invandrare?
Milkina cerka skrev 2008-08-10 11:42:58 följande:
Är det någon av er som vet när(ungefär) adoptivbarn fick rätt till hemspråksundervisning?Den hade jag tyckt var guld värd, eftersom det inte är så vanligt med kurser på mitt språk.På det viset vore det lättare att säg komma från ngt av de spanskspråkiga länderna tex.(det kan man ju läsa både på högstadie- o. gymnasienivå tom där jag växte upp).Bara några frågor med anledning av vad ni diskuterat inatt o. på fm. // S
Jag gick i högstadiet på 90-talet och min pappa kämpade som bara den för att vi (jag och min bror som är adopterade från spansktalande länder) skulle få hemspråksundervisning. Min bror fick det till slut (han gick i mellanstadiet då) och jag fick också men jag avskydde det. Blev bara förbannad och arg för att jag skulle sitta där och traggla glosor och lära mig ett språk för hemundervisning när jag inte pratade spanska hemma, varför var det så viktigt? Jag är ju svensk men är född i ett annat land! Har en vän vars bioföräldrar bodde i Saudiarabien innan hon föddes, under hennes första år bodde hon där och sedan flyttade hon till Sverige. SKa hon hon ha svenskaundervisning för att hon är född i Saudi?! Hon bor i Sverige med svenska föräldrar och det gjorde jag ju också! Det är ju svårt att upprätthålla ett språk och ha hemspråksundervisning när man inte talar språket hemma! Jag skulle istället säga att det var rätt värdelöst och slöseri med tid och energi. Jag menar, hade jag velat lära mig spanska hade jag ju kunnat välja det senare som ett språk att studera i gymnasiet te x. Nej, det var bara jobbigt och min pappa köpte mina argument för det.