• Socialen

GI rivstart

Hej!

Jag har hittat recepten till GI rivstarts första två veckor. Men det är inga mellanmål, stämmer det?

• Svar på tråden GI rivstart
  • Socialen

Och hur är det med light drycker? Får man dricka dem? Eller är det bara vatten och kaffe/te som gäller?

• Socialen
    Maddisen80 skrev 2008-07-16 08:37:10 följande:
    Hejsan du ska äta 2 mellanmål om dagen ,på ena mellanmålet kan de vara 1 dl nötter eller en frukt eller smoothies.
    Tack för hjälpen!! Får man göra smoothie på vilka frukter man vill? Det är ju socker i dem tänker jag..
  • Socialen
    ric69 skrev 2008-07-16 11:17:33 följande:
    Light drycker ska man överhuvudtaget inte dricka mer i samband med viktnedgång. Kaffe och Te helt utan tillsatser som socker.Däremot kan ni ha houng i TE. Vatten är det bästa du kan dricka.
    Varför inte lightdrycker?

Får jag alltså dricka honung under rivstart?
  • Socialen

Måste bara lägga in en brasklapp från min svärmor på dialysen: ett för högt intag av nötter (och banan) kan vara farligt för njurarna!

• Socialen

Lite fler frågor till er som verkar ha koll på rivstarten:

Är det viktigt att följa dagsmenyerna? Jag har inte haft ingredienser hemma till allt och har då ätit t.ex. frukost från dag 1, lunch från dag 3 etc.

Igår åt vi grillad fläskfilé (ca 200g/pers) och grillade grönsaker (1 zucchini, 1 paprika och 7 champinjoner delat på 2 pers) med en sallad gjord på ruccola, grönsallad, tomater, pinjenötter (1 msk/pers), oliver (ca 10/pers) och en vinaegrette på olja (2 msk), vinäger (4 msk) och dijonsenap (2 tsk). Är det OK under rivstarten?

När det gäller träning, kan jag träna aerobic och pump eller ska jag hålla mig till lågintensiv träning som promenader?

På lördag ska jag på möhippa och kan då inte ta med egen mat, vad bör jag tänka på (det är picnic med ost och kex och sedan middag på restaurang)? Min tanke är att skippa uppenbara kolhydrater som kex, bröd, pasta, ris, potatis och frukt. Hur är det med alkohol. Bör jag hoppa över det också?

• Socialen
    ric69 skrev 2008-07-16 18:48:38 följande:
    Socialen Får jag alltså dricka honung under rivstart?[/citat]Honung är ett naturligt sötningsmedel, så det går bra att använda detta till allt du vill försöta.Jag kan dock inte säga att allt kommer att smaka bättremed houng. En tesked är ingen fara.
    Läste någonstans att det var ok med torkade aprikoser under rivstart. Hur är det med det? Annars verkar ni vara överens om en frukt om dagen och helst äpple?
  • Socialen

Ingen som vill svara på inlägg 26?

• Socialen

Själv är jag i det närmaste beroende av ekologiska torkade aprikoser. Det måste vara ekologiska, de andra är bara sura och blä. De är bruna istället för orangea och smakar som en blandning mellan fikon och dadlar. Mums!!!

Renee Voltaire gjorde en "olagad" kakbotten gjord på mixade cashewnötter, ekologiska aprikoser och kakao. Pressade ut i en form och på med färsk frukt. Det ska jag äta efter rivstarten!!

• Socialen

Min fråga är om det är ok att blanda dagarna och om det är något särskilt jag ska undvika på möhippan?

• Socialen
    ric69 skrev 2008-07-18 10:00:36 följande:
    Du får äta vad du vill! Du förstår nog inte varför jag vill säga att 100 gram nötter under en dag gör dig inte fet. Kolhydrater gör dig inte fet, så länge du vet vad du stoppar i dig. Vad tror du elitidrottare använder för bränsle?Vill du jag ska läsa en studie som har gjorts med medelålders män och en del kvinnor? Annika Dalhqvist - blanda inte i henne, för att du säger att en näve nötter om dagen är för mycket!Rickard
    Diskussionen gäller väl inte om man blir fet av nötter, utan hur mycket nötter man får äta under rivstartsfasen? Verkar ha blivit missförstånd...
  • Socialen

...det går precis lika bra att springa en mara utan ett överskott av kolhydrater i kroppen.
    [/citat]

Se där, fick jag indirekt svar på min fråga om träning. Tack!

• Socialen

Nu har jag gått ner 7 hekto på två dagar. Håll tummarna för att det inte ballar ur helt på möhippan!

• Socialen

TS här. Tillbaka från möhippan. Det gick rätt bra. Åt kycklingsallad och ostar på picnicen, sedan kungsflundra med grönsallad och mineralvatten till middag. När jag kom hem åt jag nötter och mörk choklad och drack ett glas vin. Man måste ju unna sig något

• Socialen

Kenzie: har du ätit såhär länge? Funderar bara, äter du fortfarande mängder av ägg? Känner att det redan börjar bli lite tjatigt och jag har ju inte ens hållt på i en vecka...

Men: minus 2 kg på fyra dagar, det är ju helt OK

• Socialen

Fragile Angel skrev 2008-07-20 21:38:55 följande:

1 år, wow. Hur mycket har du gått ned i vikt då?Jag ska börja med GI-noll imorgon, men jag fattar nada. Vad får man äta, vad får man inte äta? *Jag vet att det är "knäppt" att börja med en diet man inget vet om *
    Om du ska börja med rivstart finns recepten på nätet. Gå till google och sök på gi rivstart så hittar du recept för två veckor.
  • Socialen

Marleen: jag googlade gi rivstart

• Socialen
    JaneAusten skrev 2008-07-21 21:32:27 följande:
    Alltså finns det NÅGON mer än jag som inte lyckats med GI?
    Det beror på hur du menar. Jag har inte gått ner så mycket som jag hoppats, men jag har inte heller längtat efter pasta, ris, bröd, potatis en enda gång vilket jag tycker är en liten seger. Däremotlängtar jag fortfarande efter något sött EFTER maten..
Svar på tråden GI rivstart