Inlägg från: MajaLarsson |Visa alla inlägg
  • MajaLarsson

GI rivstart

ca 25 g nötter är okej som ett mellanmål har jag hört!

I GI så får man inte äta obegränsat med fett, men i LCHF ska man äta desto mer!

Frukt får man väl inte äta under rivstarten vill ja minnas att jag läst nånstanns?

Men ägg, makrill, avocado (okej, det är en frukt), keso (tror jag), lite skinka eller en bit ost etc etc är nog okej!

Observera att jag inte vet med säkerhet, detta är sånt jag snappat upp när jag läst nån tidning och kan inte garantera att det stämmer till 100%!

• MajaLarsson

avocado är en frukt har jag fått lära mig iaf

• MajaLarsson

det är nog olika, placeringen säger ju inget om vad det är. I "min" affär ligger avocaden bredvid päronen tex.

Det kanske är en blandning mellan frukt å grönsak, så har vi båda rätt/fel!

• MajaLarsson

ric69: jag skrev att avocado är ett bra mellanmål och oxå att det är en frukt - skrev inget dåligt om det och jag äter avocado ofta!

Jag skrev bara vad ts ville veta om GI dieten. Frukt bör man inte äta under rivstarten (möjligtvis 1) och ca 25 g nötter är en portion enligt nån GI-sida jag varit ute på.

Jag säger inte att GI är bra för alla - jag tex äter alla frukter och grönsaker jag vill, vare sig dom är GI vänliga eller ej...
    Men en del vill följa tex olas råd strikt å då bör dom få göra det tycker jag!

• MajaLarsson

socialen: nånstans har jag läst att man ska undvika produkter med mer än 5g kolhydrater/100 g...

Jag har ett recept på en kladdkaka som det är lite sötningsmedel i, kanske kan vara ett alternativ? Kan leta efter det om du vill?

annars är det väldigt gott med grönsaker och nån god dip eller varför inte frysa in mosad banan med lite yoghurt eller grädde och äta som glass?

• MajaLarsson

vad kenzie menar (tror jag) är att 1 dl nötter som MELLANMÅL är inte särskilt bra men att 1 dl om DAGEN har hon inte sagt nåt om vad jag läst.

Sen får man väl givetvis testa sig fram! Alla kan ju inte äta exakt lika stora portioner, vissa behöver mer, andra lite mindre!
    Jag tex behöver verkligen inte stora portioner, då går jag upp vilken diet jag än följer!

Svar på tråden GI rivstart