-
Oj 1 dl nötter ger nog lite väl mycket kolhydrater för rivstarten. Jag tycker också att det är bättre att utesluta all frukt under rivstarten, speciellt om man är svag för sött. Frukt är socker och triggar lätt igång sötsuget rejält.Maddisen80 skrev 2008-07-16 08:37:10 följande:Hejsan du ska äta 2 mellanmål om dagen ,på ena mellanmålet kan de vara 1 dl nötter eller en frukt eller smoothies. -
För mig ger det för mycket kolhydrater, sen får du tro vad du vill. Jag känner min kropp och går inte ner i vikt med för mycket kolhydrater. Jag tycker inte att du behöver hänga i dessa trådar och komma med pikar och kommentarer, jag vet vad jag gör och har läst på tillräckligt mycket för att veta vad jag behöver. Tänk så mycket friskare västvärldens människor skulle vara utan dessa förbaskade kolhydrater. // Från en lchf-are som förändrat sitt liv med rätt kost.ric69 skrev 2008-07-16 11:15:09 följande:Ännu en som vill dra in på nötter för ni tror det ger er för mycket kolhydrater. Nötter ger dig bra fetter och en näve nötter om dagen är okey. För lite kolhydrater om dagarna kan ge motsatt effekt på er som vill uppnå viktnedgång.Rickard
-
Ursäkta men jag förstår faktiskt inte vad du menar. Jag äter rejält med bra fetter och har verkligen inget behov av att få i mig nötter. Att du tar dig frihet att skriva i en GI-tråd är givetvis helt okej, men du kan inte direkt räkna med att få medhåll i det du förespråkar. Du får gärna precisera exakt vad för felaktigt fakta jag ger ut. Nötter innehåller bra fetter men att äta 100 gram som mellanmål anser jag är för mycket ifall man försöker äta enligt GI fas 1.ric69 skrev 2008-07-16 18:40:54 följande:Jag är utbildad kostrådgivare och dessutom strongman. Du äter nötter för att få i dig rätt fetter och ingenting annat. En näve dagligen ger dig precis vad kroppen behöver. Det är lite synd att du påstår att jag inte ska hänga på dessa trådar, för så många fel som du gör! Du för gärna kalla nötter för vad du vill, men så felaktig fakta du ger ut nu.Rickard
Du kanske borde försöka vare mer öppen när det gäller alternativ kost, speciellt eftersom du utger för att vara kostrådgivare. Flertalet läkare jag talat med ser inget som helst fel med lchf-kost utan erkänner att forskning påvisar att den här kosten ger rejäla hälsovinster. Väljer du att blunda för detta så är det upp till dig. -
ric69: Du skriver "för så många fel som du gör" och "så felaktig fakta som du ger ut nu" och jag skulle vilja att du förklarar vad du menar. Exakt vad gör jag fel anser du?
Den enda jag har skrivit är att 100 gram nötter som ett mellanmål (som maddisen80 rekommenderade) ger för mycket kolhydrater om man äter enligt rivstarten, svårare än så är det inte. Jag har verkligen inte gått emot några näringsexperter och att jämföra lchf och GI rivstarten är ingen hopblandning då kosten är snarlik.
Du har all rätt i världen att skriva här, men du behöver inte försöka att dumförklara folk som äter på ett annat sätt än du. -
Då tycker vi helt enkelt olika. Jag äter max 20 gram kolhydrater/dag (vilket brukar vara en normal rekommendation när man äter GI fas 1) och skulle jag klämma i mig 100 gram nötter skulle jag lätt kunna komma upp i den summan enbart utav nötterna (beroende på vilka nötter man äter). Varför skulle jag gå upp mina kilon bara för att jag inte äter mycket kolhydrater?ric69 skrev 2008-07-17 17:50:07 följande:Min kommentar: Nötter ger dig i n t e för mycket kolhydrater.Tro det eller ej, men utesluter du kolhydraterna helt så kommer du troligtvis att gå upp dina kilo igen. Läs studien jag lagt in!Dessutom finns det kolhydrater i det mesta av vad du äter.
Jag rekommenderar dig att gå in på www.kolhydrater.ifokus.se/ eller blogg.passagen.se/dahlqvistannika/ så kanske du får en lite bättre bild av det hela. Där kan du även läsa många studier om lågkolhydratskost. Och jo tack jag är helt på det klara med vad min mat innehåller och har heller inga planer på att utesluta kolhydrater helt.
Förresten stod det här att läsa i tidningar idag, apropå det du skrev om att man troligtvis går upp sina kilon om man äter för lite kolhydrater.
nyhetskanalen.se/1.545651/2008/07/17/at_fett_och_minska_i_vikt -
ric69: Du verkar inte läsa vad jag skriver. Om jag äter 1 dl nötter som ett mellanmål under rivstarten så går jag upp i vikt för jag får för mycket kolhydrater. Likaså kan jag inte äta för mycket mjölkprodukter eftersom jag är känslig för mjölksockret, och det syns genast på vågen. Många har upplevt precis samma sak och väljer då att begränsa intaget av nötter just för att de ger så pass mycket kolhydrater. Jag har aldrig skrivit att nötter inte är nyttigt och jag talar ENBART om rivstarten som är lik den kost jag nu äter.
Varför skulle jag inte kunna länka till Annika Dahlqvist? Jag tänkte bara att du kanske ville läsa på om vad lågkolhydratskost innebär. Du får länka till vad du vill, jag väljer inte att blunda för seriös forskning utan är öppen för allt.
Men jag vet att jag går upp av för mycket kolhydrater samt att jag mår mycket bättre av att äta begränsat med kolhydrater.
Jag har valt att äta en kost som innehåller mycket fett och lite kolhydrater då jag är övertygad om att det är vad våra kroppar är gjorda för att äta.
Elitidrottare är just elitidrottare och bränner således rejält med kalorier (varför dom givetvis inte går upp i vikt) och väljer dom att få sitt bränsle från kolhydrater är det upp till dom. Däremot börjar fler och fler inse fördelen med fettdrift och att det går precis lika bra att springa en mara utan ett överskott av kolhydrater i kroppen. -
Hm nu förstår jag inte, vadå du behöver länka till dr annica?ric69 skrev 2008-07-19 10:48:17 följande:Kenzie,Du behöver länka till DR Annica! En av mina klienter vägde 135 kg och nu väger hon 70. Då hon prövade LCHF gick hon ner 5 kilo under en längre tid, när hon fick hjälp av mig så hände det positva saker. Hon åt för lite kolhydrater under diettiden med LCHF. Jag har fler exempel på personer som äter för lite kolhydrater.Från 70-talet och fram tills nu har en hel del förändrats inom kost och träning. Den enda gången det krävs mindre än 100 gram kolhydrater per dag, är om klienten sitter i rullstol eller sängliggande och är oförmögen att röra sig.Rickard
Och jag har många exempel på folk som i stort sett nollat sitt kolhydratsintag och gått ner enormt mycket i vikt samt fått massa hälsovinster. Varför skulle dom äta för lite kolhydrater?
Jag mår iaf utmärkt på ett dagsintag som ligger under 20 g kh/dag och jag går ner i vikt även om det inte är p.g.a viktminskning som jag äter lchf.
Och precis som Jessicka skriver har jag aldrig påstått att 100 g nötter om dagen är för mycket. Men om man (upprepar för tredje gången) äter enligt GI:s fas 1 så är 100 gram nötter för mycket som ett MELLANMÅL eftersom man då under dagen lär få i sig rejält mycket mer kolhydrater än vad som är rekommenderat. -
ric69: I citatet syftade jag givetvis på det jag nu skrivit fyra gånger, att det ger för mycket kolhydrater som ett mellanmål om man ska följa Fas 1, det är det enda jag skrivit och jag förstår inte hur du kan tolka det annorlunda. Om jag uttryckt mig otydligt ber jag om ursäkt och hoppas att du med det här inlägget förstår vad jag menar.
Folk väljer givetvis helt själva hur dom vill äta och att följa några kostråd slaviskt är väl kanske inte alltid det bästa. Men för mig (och många andra) fungerar det inte att äta för mycket kolhydrater, oavsett var kolhydraterna kommer ifrån. (Och ja jag vet att man givetvis kan gå ner i vikt på en lågkaloridiet med mycket kolhydrater och lite fett, men jag skulle inte råda någon att testa det då man på lchf-kost kan normalisera sin vikt utan att behöva gå hungrig och med mängder av hälsovinster som bonus)
Var har du fått för dig att lchf-kost (som inte är någon diet!) endast är till för dom som har fetma, nu talar du verkligen i nattmössan. Du är välkommen till kolhydrater.ifokus.se där det hänger många människor (även läkare) som verkligen inte är överviktiga, utan som äter den här kosten enbart p.g.a hälsovinsterna. Det är inte meningen att man någonsin ska gå tillbaka till en kolhydratsrik kost utan det är frågan om att helt byta kost, för alltid.
Det finns inget som tyder på att man MÅSTE ha kolhydrater innan/efter ett träningspass. Om kroppen är van att gå på fettdrift går det utmärkt att träna ändå.
Och havregrynsgröt skulle jag inte äta till frukost om jag så fick betalt. -
Man får äta hur man vill men är kroppen fettdriven så MÅSTE man inte.Maddisen80 skrev 2008-07-20 20:13:12 följande:kenzie, jag har hört utav fredrik paulun man ska äta kolhydrater efter passet snabba efter passet, långsma innan -
Gi har jag ätit i snart ett år med lchf har jag ätit ett par månader. Och ja jag äter fortfarande mängder av äggSocialen skrev 2008-07-20 21:04:42 följande:Kenzie: har du ätit såhär länge? Funderar bara, äter du fortfarande mängder av ägg? Känner att det redan börjar bli lite tjatigt och jag har ju inte ens hållt på i en vecka...Men: minus 2 kg på fyra dagar, det är ju helt OK
Det blir oftast kokta ägg med smör men omelett och äggröra slinker också ner ibland. Ägg är jättenyttigt men om du tycker att det är jobbigt går det ju fint att skippa äggen.
-
Fragile Angel skrev 2008-07-20 21:38:55 följande:
1 år, wow. Hur mycket har du gått ned i vikt då?Jag ska börja med GI-noll imorgon, men jag fattar nada. Vad får man äta, vad får man inte äta? *Jag vet att det är "knäppt" att börja med en diet man inget vet om *Haha ja jag kanske ska vara lite tydligare. Jag har ätit GI i ett år (dock inte jättestrikt) men gjort rejäla avsteg då och då. Insåg att jag inte riktigt klarar av att trappa upp kolhydraterna och upptäckte då lchf-kosten. Jag har gått ner 8 kg och har bara ett par kvar till min idealvikt, har aldrig varit direkt överviktig med det fanns lite att ta av efter barnafödande och allt. Om du ska äta GI-noll är du jättevälkommen till lchf-tråden www.familjeliv.se/Forum-5-64/m34482670.html . GI-noll skiljer sig från den traditionella GI-metoden, främst för att den innehåller mer fett och för att den inte innehåller någon upptrappning av kolhydrater som GI-metoden gör. -
Ja och gå för allt i världen i på kolhydrater.ifokus.se Ett superbra forum med kunniga människor som bara tycker det är roligt att hjälpa nybörjare