• ric69

GI rivstart

Kenzie skrev 2008-07-16 10:03:17 följande:
    Oj 1 dl nötter ger nog lite väl mycket kolhydrater för rivstarten. Jag tycker också att det är bättre att utesluta all frukt under rivstarten, speciellt om man är svag för sött. Frukt är socker och triggar lätt igång sötsuget rejält.
    Ännu en som vill dra in på nötter för ni tror det ger er för mycket kolhydrater. Nötter ger dig bra fetter och en näve nötter om dagen är okey. För lite kolhydrater om dagarna kan ge motsatt effekt på er som vill uppnå viktnedgång.

Rickard
  • ric69
    Socialen skrev 2008-07-16 08:33:04 följande:
    Och hur är det med light drycker? Får man dricka dem? Eller är det bara vatten och kaffe/te som gäller?
    Light drycker ska man överhuvudtaget inte dricka mer i samband med viktnedgång. Kaffe och Te helt utan tillsatser som socker.
    Däremot kan ni ha houng i TE. Vatten är det bästa du kan dricka.
  • ric69
    Socialen skrev 2008-07-16 14:03:40 följande:
    Varför inte lightdrycker?Får jag alltså dricka honung under rivstart?
    Lightdrycker och läsk överhuvudtaget är gjorda på kemisk väg.
    Lighdrycker innehåller även sötningsmedel som gör att din kropp vill ha mer och mer. Är du strikt och kan dricka 2 glas om dagen och inte mer, så kan du fortsätta med dina lightdrycker.

Vill du däremot att din kost och dryck utesluter socker och sötningsämnen avstår du från all läsk och saft!

Pressa egen juice av olika frukter för att unvika alla sockerfällor.

Rickard
  • ric69
    Kenzie skrev 2008-07-16 15:23:37 följande:
    För mig ger det för mycket kolhydrater, sen får du tro vad du vill. Jag känner min kropp och går inte ner i vikt med för mycket kolhydrater. Jag tycker inte att du behöver hänga i dessa trådar och komma med pikar och kommentarer, jag vet vad jag gör och har läst på tillräckligt mycket för att veta vad jag behöver. Tänk så mycket friskare västvärldens människor skulle vara utan dessa förbaskade kolhydrater. // Från en lchf-are som förändrat sitt liv med rätt kost.
    Jag är utbildad kostrådgivare och dessutom strongman. Du äter nötter för att få i dig rätt fetter och ingenting annat. En näve dagligen ger dig precis vad kroppen behöver.

Det är lite synd att du påstår att jag inte ska hänga på dessa trådar, för så många fel som du gör! Du för gärna kalla nötter för vad du vill, men så felaktig fakta du ger ut nu.

Rickard
  • ric69

Socialen Får jag alltså dricka honung under rivstart?
    [/citat]

Honung är ett naturligt sötningsmedel, så det går bra
    att använda detta till allt du vill försöta.
    Jag kan dock inte säga att allt kommer att smaka bättre
    med houng.
    En tesked är ingen fara.

Jessica - avokado innehåller antioxidanter och bra fett.Njut av frukterna. Pröva att använda en mossad avokado till ex kyckling.

• ric69
    För mig ger det för mycket kolhydrater, sen får du tro vad du vill. Jag känner min kropp och går inte ner i vikt med för mycket kolhydrater. Jag tycker inte att du behöver hänga i dessa trådar och komma med pikar och kommentarer, jag vet vad jag gör och har läst på tillräckligt mycket för att veta vad jag behöver. Tänk så mycket friskare västvärldens människor skulle vara utan dessa förbaskade kolhydrater. // Från en lchf-are som förändrat sitt liv med rätt kost.
    En studie om N Ö T T E R -

Diet rik på nötter sänker blodtrycket
    I den s k DASH-dieten ingår bland annat hög konsumtion av frukt, grönsaker och nötter. Konsumtion av mjölkprodukter med lågt fettinnehåll och fisk och kyckling i stället för rött kött förordas också. I genomsnitt föll det systoliska blodtrycket med 6 mm Hg och det diastoliska med 3 mm Hg. Sänkningen sågs redan efter två veckors diet.

Stark effekt på kranskärlssjukdom
    Redan 1992 publicerades the Adventist Health Study där man såg en cirka 50%-igt minskad risk för dödlig och icke-dödlig kranskärlssjukdom hos dem som åt nötter ofta jämfört med dem som åt nötter sällan. I studien sågs dessutom ett tydligt dos-respons-mönster, d.v.s. ju mer nötter man åt desto mindre sjukdom/död. I en annan studie med 22.000 manliga läkare såg man en successivt minskad risk för hjärtdöd och plötslig död med ökande nötkonsumtion. I Nurses´ Health Study deltog 86.000 sjuksköterskor. De som åt mest nötter (mer an 5 140 gram per vecka) hade 39% mindre förekomst av dödlig kranskärlssjukdom och 32% mindre förekomst av icke-dödlig hjärtinfarkt jämfört med dem som åt mindre än en 28 gram per vecka. Olika studier har också visat att hög nötkonsumtion kan sänka total- och LDL-kolesterolet i storleksordningen 10-20%.

Blir man fet av nötter?
    Det har ibland hävdats att starkt intag av nötter skulle kunna ge ökad kroppsvikt. Flera studier där nötter ingått i dieten har visat att så i regel inte är fallet. Som förklaring har föreslagits att intag av nötter ger en mättnadskänsla som minskar intaget av andra födoämnen.

Kenzie, jag kommer att hänga här i trådarna så personer
    som du inte ger fel fakta om vad som ska ätas eller inte.

Rickard
  • ric69
    Kenzie skrev 2008-07-16 23:56:15 följande:
    Ursäkta men jag förstår faktiskt inte vad du menar. Jag äter rejält med bra fetter och har verkligen inget behov av att få i mig nötter. Att du tar dig frihet att skriva i en GI-tråd är givetvis helt okej, men du kan inte direkt räkna med att få medhåll i det du förespråkar. Du får gärna precisera exakt vad för felaktigt fakta jag ger ut. Nötter innehåller bra fetter men att äta 100 gram som mellanmål anser jag är för mycket ifall man försöker äta enligt GI fas 1. Du kanske borde försöka vare mer öppen när det gäller alternativ kost, speciellt eftersom du utger för att vara kostrådgivare. Flertalet läkare jag talat med ser inget som helst fel med lchf-kost utan erkänner att forskning påvisar att den här kosten ger rejäla hälsovinster. Väljer du att blunda för detta så är det upp till dig.
    Vem har sagt du ska äta 100 gram per mellanmål?
    100 gram nötter eller en näve om dagen är bara bra att äta.
    Eller du ska gå emot tre av Sveriges främsta näringesexperter?

Var att jag sagt att LCHF-dieten är dålig? Nu får du be om ursäkt!!

Blanda i n t e ihop allt och ge ett helt annat svar än vad det handlar om,kenzie! Du skrev att nötter ger för mycket kolhydrater vilket är f e l information av dig. Jag nämner ingenting om LCHF-dieten!
  • ric69
    Socialen skrev 2008-07-16 19:13:26 följande:
    Måste bara lägga in en brasklapp från min svärmor på dialysen: ett för högt intag av nötter (och banan) kan vara farligt för njurarna!
    Ja, du har rätt. En dialyspatient ska varken äta ett högt intag
    av proteiner, fett eller kolhydrater p.g.a sjukdomen.
  • ric69
    Maddisen80 skrev 2008-07-17 10:55:37 följande:
    Jag tycker de är jättebra att du hänger här för jag får så bra hjälp från dig,saknar dig på msn
    =) Jag försöker så mycket jag bara kan. Min son och vardagsysslor tar upp en hel del av dagen.
    På min hemsida finns mitt mobilnummer. Skicka sms och ställ
    frågan eller hör om jag kan komma in på msn!

Rickard
  • ric69
    Kenzie skrev 2008-07-17 12:50:38 följande:
    ric69: Du skriver "för så många fel som du gör" och "så felaktig fakta som du ger ut nu" och jag skulle vilja att du förklarar vad du menar. Exakt vad gör jag fel anser du?Den enda jag har skrivit är att 100 gram nötter som ett mellanmål (som maddisen80 rekommenderade) ger för mycket kolhydrater om man äter enligt rivstarten, svårare än så är det inte. Jag har verkligen inte gått emot några näringsexperter och att jämföra lchf och GI rivstarten är ingen hopblandning då kosten är snarlik.Du har all rätt i världen att skriva här, men du behöver inte försöka att dumförklara folk som äter på ett annat sätt än du.
    [/citat]

Jag dumförklarar inte dig på något sätt. Ditt inlägg från innan löd:
    [citat]
    Min kommentar: Nötter ger dig i n t e för mycket kolhydrater.
    Tro det eller ej, men utesluter du kolhydraterna helt så kommer du troligtvis att gå upp dina kilo igen.

Läs studien jag lagt in!

Dessutom finns det kolhydrater i det mesta av vad du äter.
  • ric69
    Kenzie skrev 2008-07-17 19:16:30 följande:
    Då tycker vi helt enkelt olika. Jag äter max 20 gram kolhydrater/dag (vilket brukar vara en normal rekommendation när man äter GI fas 1) och skulle jag klämma i mig 100 gram nötter skulle jag lätt kunna komma upp i den summan enbart utav nötterna (beroende på vilka nötter man äter). Varför skulle jag gå upp mina kilon bara för att jag inte äter mycket kolhydrater? Jag rekommenderar dig att gå in på www.kolhydrater.ifokus.se/ eller blogg.passagen.se/dahlqvistannika/ så kanske du får en lite bättre bild av det hela. Där kan du även läsa många studier om lågkolhydratskost. Och jo tack jag är helt på det klara med vad min mat innehåller och har heller inga planer på att utesluta kolhydrater helt. Förresten stod det här att läsa i tidningar idag, apropå det du skrev om att man troligtvis går upp sina kilon om man äter för lite kolhydrater.nyhetskanalen.se/1.545651/2008/07/17/at_fett_...
    Du får äta vad du vill! Du förstår nog inte varför jag vill säga att 100 gram nötter under en dag gör dig inte fet.
    Kolhydrater gör dig inte fet, så länge du vet vad du stoppar i dig. Vad tror du elitidrottare använder för bränsle?

Vill du jag ska läsa en studie som har gjorts med medelålders män och en del kvinnor?

Annika Dalhqvist - blanda inte i henne, för att du säger att en näve nötter om dagen är för mycket!

Rickard
  • ric69

Kenzie,

Du behöver länka till DR Annica! En av mina klienter vägde 135 kg och nu väger hon 70. Då hon prövade LCHF gick hon ner 5 kilo under en längre tid, när hon fick hjälp av mig så hände det positva saker. Hon åt för lite kolhydrater under diettiden med LCHF.

Jag har fler exempel på personer som äter för lite kolhydrater.

Från 70-talet och fram tills nu har en hel del förändrats inom kost och träning. Den enda gången det krävs mindre än 100 gram kolhydrater per dag, är om klienten sitter i rullstol eller sängliggande och är oförmögen att röra sig.

Rickard

• ric69
    Kenzie skrev 2008-07-19 11:09:30 följande:
    Hm nu förstår jag inte, vadå du behöver länka till dr annica? Och jag har många exempel på folk som i stort sett nollat sitt kolhydratsintag och gått ner enormt mycket i vikt samt fått massa hälsovinster. Varför skulle dom äta för lite kolhydrater?Jag mår iaf utmärkt på ett dagsintag som ligger under 20 g kh/dag och jag går ner i vikt även om det inte är p.g.a viktminskning som jag äter lchf.Och precis som Jessicka skriver har jag aldrig påstått att 100 g nötter om dagen är för mycket. Men om man (upprepar för tredje gången) äter enligt GI:s fas 1 så är 100 gram nötter för mycket som ett MELLANMÅL eftersom man då under dagen lär få i sig rejält mycket mer kolhydrater än vad som är rekommenderat.
    Citat -För mig ger det för mycket kolhydrater, sen får du tro vad du vill. Jag känner min kropp och går inte ner i vikt med för mycket kolhydrater. Jag tycker inte att du behöver hänga i dessa trådar och komma med pikar och kommentarer, jag vet vad jag gör och har läst på tillräckligt mycket för att veta vad jag behöver. Tänk så mycket friskare västvärldens människor skulle vara utan dessa förbaskade kolhydrater. // Från en lchf-are som förändrat sitt liv med rätt kost.Citat

I texten här påstår du, Kenzie att det ger för mycket kolhydrater. Jag har aldrig sagt du ska äta dessa 100 gram på ett enda mellanmål. Nötterna kan vara i recept av olika slag
    och kan ingå i en sallad och även kycklingrecept.
    LCHF- dieten är endast till för dom som har fetma.
    Du får må hur utmärkt som helst, men du får inte göra ett uttalande och säga att 100 gram nötter ger för mycket kolhydrater, för så är det inte.

Du blir inte fett av kolhydrater om du äter mindre mängd under frukosten och fram till exempelvis lunchen och sedan avstår från potatis, ris,pasta i alla former. Då ska frukosten bestå av energi och bästa kosten då, är havregröt. Lunchen ska bestå av ca 1-2 dl av bönor/Qiuona/ linser.

Dessutom bör även LCHF- användaren se till att tänka på att dagsbehovet av kolhydrater i form av bönor/Qouna prövas, då motion i form av styrkepass/motionspass finns i användarens liv.
    T.o.m. Annica säger du ska äta något mer kolhydrater de dagar du tränar.

Det kan gå illa, om du äter för lite och tränar för mycket!

Rickard
  • ric69
    Kenzie skrev 2008-07-20 12:27:38 följande:
    ric69: I citatet syftade jag givetvis på det jag nu skrivit fyra gånger, att det ger för mycket kolhydrater som ett mellanmål om man ska följa Fas 1, det är det enda jag skrivit och jag förstår inte hur du kan tolka det annorlunda. Om jag uttryckt mig otydligt ber jag om ursäkt och hoppas att du med det här inlägget förstår vad jag menar.Folk väljer givetvis helt själva hur dom vill äta och att följa några kostråd slaviskt är väl kanske inte alltid det bästa. Men för mig (och många andra) fungerar det inte att äta för mycket kolhydrater, oavsett var kolhydraterna kommer ifrån. (Och ja jag vet att man givetvis kan gå ner i vikt på en lågkaloridiet med mycket kolhydrater och lite fett, men jag skulle inte råda någon att testa det då man på lchf-kost kan normalisera sin vikt utan att behöva gå hungrig och med mängder av hälsovinster som bonus) Var har du fått för dig att lchf-kost (som inte är någon diet!) endast är till för dom som har fetma, nu talar du verkligen i nattmössan. Du är välkommen till kolhydrater.ifokus.se där det hänger många människor (även läkare) som verkligen inte är överviktiga, utan som äter den här kosten enbart p.g.a hälsovinsterna. Det är inte meningen att man någonsin ska gå tillbaka till en kolhydratsrik kost utan det är frågan om att helt byta kost, för alltid.Det finns inget som tyder på att man MÅSTE ha kolhydrater innan/efter ett träningspass. Om kroppen är van att gå på fettdrift går det utmärkt att träna ändå.Och havregrynsgröt skulle jag inte äta till frukost om jag så fick betalt.
    Ditt inlägg går t.o.m emot din egna LCHF-kost, för DR Annika
    som jag brukar kalla henne, talar tydligt om att du bör äta lite mer kolhydrater, när du tränar.

Det finns fortfarande vissa oklarheter om mättat fett ger hjärt/kärlsjukdomar, om man har ett ständigt intag över
    33% av det dagliga intaget av fetter. Vissa hävdar att det är ofarligt och vissa säger tvärt om. Det är aldrig bra att äta en och samma diet, om det inte finns en sjukdomsbild med och du har en dietist inblandad. Att leka med ditt eget liv, för man läser dessa länkar du ger ut är ingeting för den seriösa.

Exempelvis bör en som har fetma och når sin drömvikt lägga om sin kost igen och bör minska något på fetintaget.

Klart du kan träna utan kolhydrater - det är ditt val, men din kropp kommer att slitas ut och må sämre, för du tränar med en diet du knappt kan bemästra.

När jag talar om LCHF-dieten är den främst framställd till personer med fetma, diabetes eller folk som är kolhydratsintoleranta.

Mina kostråd, mina produkter ger dig inte en kolhydratsrik kost, utan den ger dig rätt mängd av allt, medan din LCHF-diet ger dig mer fett än vad du behöver, när du vill nått ditt viktmål!

Du säger att jag är välkommen till olika nätsidor med kolhydratsfattig kost, men jag tackar nej för jag driver en egen sida om viktnedgång och träning.

Jag har flera klienter som gått ner mer än 5 kilo på några veckor och ett halv år senare så har de nått sina viktmål. En av dom gick ner hela 50 kilo efter en förlossning + kostråd...

Dessutom leder mina kostråd till en stark kropp med uthållighet, med LCHF-dieten bara leder till viktnedgång - Sedan är ju frågan om LCHF-fettet kommer att slå tillbaks senare i livet.

Min kost är för framtiden med styrka, uthållighet och välmående.
    Om du läser alla dina egna länkar, så kommer du att komma fram till att de dagar du tränar bör kroppen ha lite mer kolhydrater än annars.

Du skriver att "Om kroppen är van att gå på fettdrift går det utmärkt att träna ändå.Och havregrynsgröt skulle jag inte äta till frukost om jag så fick betalt"

Du har rätt - Du kan träna på "fettdrift" vad detta nu betyder - ett tag. Detta gör även idrottare, men bara under en period.

Din kommentar om havregröten får mig bara att le, för du vet nog inte vad havregröten innehåller! (Tyvärr är ju inte denna gröt för alla, för vissa tål inte de fyra sädeslagen vilket är synd)

Dieter och träning går hand i hand, men nackdelen är att äter du fel och tränar rätt kommer du att få ont istället.

100- 150 gram kolhydrater är inte mycket för en dag, då du tränar eller nått ditt viktmål!
    Väljer du dessutom rätt kolhydrater så kommer du få en energisk kropp till tusen.

Rickard
  • ric69
    Maddisen80 skrev 2008-07-20 20:13:12 följande:
    kenzie, jag har hört utav fredrik paulun man ska äta kolhydrater efter passet snabba efter passet, långsma innan
    Maddisen80 - Jag tror det är lönlöst att försöka era en gammal hund att sitta. Viktnedgång kommer att ske, men priset de kommer att betala, när dom påtalar att de inte ska ändra sin diet vet ingen i dagens läge.

Bara för vi äter kolhydrater när vi tränar, kenzie betyder det inte att du ska överäta dom.
  • ric69
    Smultronbullen skrev 2008-07-20 21:41:00 följande:
    Jag undrar när det börjar märkas? Har "rivstartat" i tre dagar men vågen visar ingen som helst skillnad. Jag har inte förväntat mig något större resultat men kanske lite? jag tog, i glömska och på rutin, en smörgås i går, beror det verkligen på det?
    Tre dagar! Ibland tar det lite längre tid, innan kroppen ställer
    om sig. Ibland fungerar det inte alls, för vissa äter för lite!
Svar på tråden GI rivstart