Inlägg från: Maddisen80 |Visa alla inlägg
  • Maddisen80

GI rivstart

Jo men nu menar jag och ric 1 dl nötter/1näve de är inte farligt,de rekommendera tillochmedgymmen

Socialen skrev 2008-07-16 19:13:26 följande:
    Måste bara lägga in en brasklapp från min svärmor på dialysen: ett för högt intag av nötter (och banan) kan vara farligt för njurarna!
  • Maddisen80

Jo såg att du hade rätt,avacado är en frukt

MajaLarsson skrev 2008-07-16 19:50:36 följande:
    ric69: jag skrev att avocado är ett bra mellanmål och oxå att det är en frukt - skrev inget dåligt om det och jag äter avocado ofta! Jag skrev bara vad ts ville veta om GI dieten. Frukt bör man inte äta under rivstarten (möjligtvis 1) och ca 25 g nötter är en portion enligt nån GI-sida jag varit ute på.Jag säger inte att GI är bra för alla - jag tex äter alla frukter och grönsaker jag vill, vare sig dom är GI vänliga eller ej...Men en del vill följa tex olas råd strikt å då bör dom få göra det tycker jag!
  • Maddisen80

Du får äta 5 torkade aprikoser

Socialen skrev 2008-07-17 10:38:15 följande:
    Läste någonstans att det var ok med torkade aprikoser under rivstart. Hur är det med det? Annars verkar ni vara överens om en frukt om dagen och helst äpple?
  • Maddisen80

Hejsan jo jag ska fylla på mobilen sen när jag är rik ;)

ric69 skrev 2008-07-17 11:05:25 följande:
    =) Jag försöker så mycket jag bara kan. Min son och vardagsysslor tar upp en hel del av dagen.På min hemsida finns mitt mobilnummer. Skicka sms och ställfrågan eller hör om jag kan komma in på msn!Rickard
  • Maddisen80

Är man medlem på giviktkoll så är inte 100 gr förmycket , för jag chattade med Ola lauritzon för jag sa jag har så småa händer så hur många nävar bli de för mig så sa han 1 dl nötter om man inte äter frukt eller choklad också då rusa de i väg . Lchf är inte samma som gi säger vissa

Kenzie skrev 2008-07-17 12:50:38 följande:
    ric69: Du skriver "för så många fel som du gör" och "så felaktig fakta som du ger ut nu" och jag skulle vilja att du förklarar vad du menar. Exakt vad gör jag fel anser du?Den enda jag har skrivit är att 100 gram nötter som ett mellanmål (som maddisen80 rekommenderade) ger för mycket kolhydrater om man äter enligt rivstarten, svårare än så är det inte. Jag har verkligen inte gått emot några näringsexperter och att jämföra lchf och GI rivstarten är ingen hopblandning då kosten är snarlik.Du har all rätt i världen att skriva här, men du behöver inte försöka att dumförklara folk som äter på ett annat sätt än du.
  • Maddisen80

Hejsan är du i fas 1 får du inte äta vaniljvisp ,de ska vqara 5 gr per 100 gr kolhydrater.

ensamgravid76 skrev 2008-07-17 18:02:46 följande:
    Jag har en fråga ang GI. Är det ngn som vet om det är ok att äta vanlijvisp (kolhydrater 15 g och fett 12 g) blandat med lite kakao (90% kakao, kolhydrater 15 g och fett 20 g) ibland på vardagar? Jag behöver nämligen ngn snabb onyttighet till och från, och mörk choklad kan jag inte ha hemma. Inte nötter heller. Äter helt enkelt upp allt som finns hemma:)
  • Maddisen80

Jo men jag litar på ola lauritzonn och han sa 1 dl nötter om dagen ,de är väl 100 gr ?=)

Socialen skrev 2008-07-18 10:15:01 följande:
    Diskussionen gäller väl inte om man blir fet av nötter, utan hur mycket nötter man får äta under rivstartsfasen? Verkar ha blivit missförstånd...
  • Maddisen80

Grattis till din viktminskning,de är ju superbra jobbat

Socialen skrev 2008-07-18 21:08:17 följande:
    Nu har jag gått ner 7 hekto på två dagar. Håll tummarna för att det inte ballar ur helt på möhippan!
  • Maddisen80

Jo precis 1 dl nötter om dagen är bra

MajaLarsson skrev 2008-07-19 11:00:00 följande:
    vad kenzie menar (tror jag) är att 1 dl nötter som MELLANMÅL är inte särskilt bra men att 1 dl om DAGEN har hon inte sagt nåt om vad jag läst.Sen får man väl givetvis testa sig fram! Alla kan ju inte äta exakt lika stora portioner, vissa behöver mer, andra lite mindre!Jag tex behöver verkligen inte stora portioner, då går jag upp vilken diet jag än följer!
  • Maddisen80

hmm vad duktig du är som åt kycklingsallad, väldig duktig.

Socialen skrev 2008-07-20 07:43:43 följande:
    TS här. Tillbaka från möhippan. Det gick rätt bra. Åt kycklingsallad och ostar på picnicen, sedan kungsflundra med grönsallad och mineralvatten till middag. När jag kom hem åt jag nötter och mörk choklad och drack ett glas vin. Man måste ju unna sig något
  • Maddisen80

Ric, jag äter som kenzi alltså giviktkoll rivstart ,jag frågade en giexpert där eftersom jag har bebis hände så frågade jag han hur mycket nötter jag kan äta och då sa han 1 dl om dagen får du äta, de va ola lauritzon som sa de även David jonsson

ric69 skrev 2008-07-20 10:48:39 följande:
    Citat -För mig ger det för mycket kolhydrater, sen får du tro vad du vill. Jag känner min kropp och går inte ner i vikt med för mycket kolhydrater. Jag tycker inte att du behöver hänga i dessa trådar och komma med pikar och kommentarer, jag vet vad jag gör och har läst på tillräckligt mycket för att veta vad jag behöver. Tänk så mycket friskare västvärldens människor skulle vara utan dessa förbaskade kolhydrater. // Från en lchf-are som förändrat sitt liv med rätt kost.CitatI texten här påstår du, Kenzie att det ger för mycket kolhydrater. Jag har aldrig sagt du ska äta dessa 100 gram på ett enda mellanmål. Nötterna kan vara i recept av olika slagoch kan ingå i en sallad och även kycklingrecept.LCHF- dieten är endast till för dom som har fetma.Du får må hur utmärkt som helst, men du får inte göra ett uttalande och säga att 100 gram nötter ger för mycket kolhydrater, för så är det inte. Du blir inte fett av kolhydrater om du äter mindre mängd under frukosten och fram till exempelvis lunchen och sedan avstår från potatis, ris,pasta i alla former. Då ska frukosten bestå av energi och bästa kosten då, är havregröt. Lunchen ska bestå av ca 1-2 dl av bönor/Qiuona/ linser.Dessutom bör även LCHF- användaren se till att tänka på att dagsbehovet av kolhydrater i form av bönor/Qouna prövas, då motion i form av styrkepass/motionspass finns i användarens liv.T.o.m. Annica säger du ska äta något mer kolhydrater de dagar du tränar.Det kan gå illa, om du äter för lite och tränar för mycket!Rickard
  • Maddisen80

kenzie, jag har hört utav fredrik paulun man ska äta kolhydrater efter passet snabba efter passet, långsma innan

Kenzie skrev 2008-07-20 12:27:38 följande:
    ric69: I citatet syftade jag givetvis på det jag nu skrivit fyra gånger, att det ger för mycket kolhydrater som ett mellanmål om man ska följa Fas 1, det är det enda jag skrivit och jag förstår inte hur du kan tolka det annorlunda. Om jag uttryckt mig otydligt ber jag om ursäkt och hoppas att du med det här inlägget förstår vad jag menar.Folk väljer givetvis helt själva hur dom vill äta och att följa några kostråd slaviskt är väl kanske inte alltid det bästa. Men för mig (och många andra) fungerar det inte att äta för mycket kolhydrater, oavsett var kolhydraterna kommer ifrån. (Och ja jag vet att man givetvis kan gå ner i vikt på en lågkaloridiet med mycket kolhydrater och lite fett, men jag skulle inte råda någon att testa det då man på lchf-kost kan normalisera sin vikt utan att behöva gå hungrig och med mängder av hälsovinster som bonus) Var har du fått för dig att lchf-kost (som inte är någon diet!) endast är till för dom som har fetma, nu talar du verkligen i nattmössan. Du är välkommen till kolhydrater.ifokus.se där det hänger många människor (även läkare) som verkligen inte är överviktiga, utan som äter den här kosten enbart p.g.a hälsovinsterna. Det är inte meningen att man någonsin ska gå tillbaka till en kolhydratsrik kost utan det är frågan om att helt byta kost, för alltid.Det finns inget som tyder på att man MÅSTE ha kolhydrater innan/efter ett träningspass. Om kroppen är van att gå på fettdrift går det utmärkt att träna ändå.Och havregrynsgröt skulle jag inte äta till frukost om jag så fick betalt.
  • Maddisen80

Nä man måste inte, men vill man gå ner i vikt så är de viktigt att äta före och efter träning

Kenzie skrev 2008-07-20 20:47:04 följande:
    Man får äta hur man vill men är kroppen fettdriven så MÅSTE man inte.
  • Maddisen80

istället för ägg ,kan du ju äta tonfiskröra,makrill i tomatås, kycklingsallad, broccoli och skinka ,isbergsalladsblad med paprika,gurka,tomat och rulla ihop som tunnbrödsrulle

Socialen skrev 2008-07-20 21:04:42 följande:
    Kenzie: har du ätit såhär länge? Funderar bara, äter du fortfarande mängder av ägg? Känner att det redan börjar bli lite tjatigt och jag har ju inte ens hållt på i en vecka...Men: minus 2 kg på fyra dagar, det är ju helt OK
  • Maddisen80

Det kan ta upp till en vecka innan de märks,men de är olika de där . De är viktgit att dricka tillräckligt med vatten,sova ordentligt,intee stressa

Smultronbullen skrev 2008-07-20 21:41:00 följande:
    Jag undrar när det börjar märkas? Har "rivstartat" i tre dagar men vågen visar ingen som helst skillnad. Jag har inte förväntat mig något större resultat men kanske lite? jag tog, i glömska och på rutin, en smörgås i går, beror det verkligen på det?
  • Maddisen80

Jo de är väldigt svårt ,till och med ibland är de lättare att lära hund sitta.

ric69 skrev 2008-07-21 09:52:17 följande:
    Maddisen80 - Jag tror det är lönlöst att försöka era en gammal hund att sitta. Viktnedgång kommer att ske, men priset de kommer att betala, när dom påtalar att de inte ska ändra sin diet vet ingen i dagens läge. Bara för vi äter kolhydrater när vi tränar, kenzie betyder det inte att du ska överäta dom.
  • Maddisen80

nope jag har gått ner 1,6 kg på 3 dgtr

JaneAusten skrev 2008-07-21 21:32:27 följande:
    Alltså finns det NÅGON mer än jag som inte lyckats med GI?
  • Maddisen80
    Svar på #88
    Det är olika vilka som går ner med gi ,de kanske inte passa för alla,men man måste dricka tillräckligt med vatten annars händer de inget
Svar på tråden GI rivstart