• LAMadde

För alla som vill flytta till USA

Här i tråden får ni svar på frågor ang flytt till USA av oss som redan bor här. Har ni frågor om visum, jobb, boende.etc. Fråga på. Kom ihåg att fråga i DENNA TRÅD och inte i USA-tråden!

Kram fr. oss i USA tråden (www.familjeliv.se/Forum-11-239/m33304874.html)

Om hur vi i USA tråden hamnade i USA:
    www.familjeliv.se/Forum-11-239/m28583842.html
    och
    www.familjeliv.se/Forum-11-239/m31651078.html

Användbara länkar:

Amerikanska ambassaden i Sthlm
    stockholm.usembassy.gov/

USCIS
    www.uscis.gov/portal/site/uscis

Green Card lottery
    www.dvlottery.state.gov/

• Svar på tråden För alla som vill flytta till USA
  • Daysis

Hej, jag har en fråga o hoppas att någon har lust att svara..

Vi har lite funderingar på att flytta till Florida, inte just nu men kanske inom 5 år. Jag jobbar på ett företag som även har kontor i Florida och jag skulle isf först söka ett utbyte på ca 1-2 år så vi skulle kunna käna efter om vi vill stanna eller inte.

Men det jag undrar över är hur det blir med skola för barnen. Kostar det att gå i skola i USA, och får man i så fall bekosta det själv? Någon som vet..

• rasajj
    Daysis skrev 2011-07-04 12:18:42 följande:
    Hej, jag har en fråga o hoppas att någon har lust att svara..

Vi har lite funderingar på att flytta till Florida, inte just nu men kanske inom 5 år. Jag jobbar på ett företag som även har kontor i Florida och jag skulle isf först söka ett utbyte på ca 1-2 år så vi skulle kunna käna efter om vi vill stanna eller inte.

Men det jag undrar över är hur det blir med skola för barnen. Kostar det att gå i skola i USA, och får man i så fall bekosta det själv? Någon som vet..
    Public schools kostar inte mer an skolmaterial( varje skola/skoldistrikt gar ut med listor) , och skolmaten (fast du kan skicka med matsack till barnet) och ev. utflykter. Sjalva skolundervisningen kostar saledes inte.

daremot sa finns det ju privata skolor som kostar.. Och forskola kostar, ganska mycket.

Har i USA borjar barnen Kindergarten det ar de fyller fem. Sa det ar lite tidigare an Sverige. Kindergarten kan vara antingen halv- eller heldag, beroende pa skoldistriktet. Manga skoldistrikt gar over till heldag nufortiden. Men det kan kosta en liten slant  att ha heldag. Beroende pa skoldistrikt igen. Halvdag ska dock inte kosta om det ar public school.

Mycket av det har far du ju kolla upp med det skoldistriktet som ni isafall skulle hamna i.

Lycka till!
  • Daysis
    rasajj skrev 2011-07-04 14:15:47 följande:
    Public schools kostar inte mer an skolmaterial( varje skola/skoldistrikt gar ut med listor) , och skolmaten (fast du kan skicka med matsack till barnet) och ev. utflykter. Sjalva skolundervisningen kostar saledes inte.

daremot sa finns det ju privata skolor som kostar.. Och forskola kostar, ganska mycket.

Har i USA borjar barnen Kindergarten det ar de fyller fem. Sa det ar lite tidigare an Sverige. Kindergarten kan vara antingen halv- eller heldag, beroende pa skoldistriktet. Manga skoldistrikt gar over till heldag nufortiden. Men det kan kosta en liten slant  att ha heldag. Beroende pa skoldistrikt igen. Halvdag ska dock inte kosta om det ar public school.

Mycket av det har far du ju kolla upp med det skoldistriktet som ni isafall skulle hamna i.

Lycka till!
    Och det är gratis även fast man bara är där tillfälligt för att jobba nåt år och fortfarnade är svensk medborgare?

Är public schools lika bra i USA som kommunala skolor här i Sverige? Kan tänka mig att det också varierar en del beroende på vart man bor eller?
  • evaoregon
    rasajj skrev 2011-07-04 04:45:47 följande:
    Vi behovde inte visa nagra foton alls pa var intervju, var aldsta dotter var fodd da och satt med pa intervjun. Vi visade bankstatements som visade att vi hade gemensamt bankkonto och sa hade vi vart hyreskontrakt som visadeatt vi bada bodde tillsammans, samt dotterns fodelsebevis med bada vara namn pa. Nu var ju det en massa ar sedan (15) sa det kan ju ha andrats ocksa, sarskillt om de anser att ert aktenskap hande lite hastigt och lustigt.. men att ni har gemensamt bankkonto och att du vantar barn borde ju visa att ni ar relativt seriosa.. men som sagt, kontakta immigrationen direkt sa far du sakert ett battre svar om hur ni maste gora.
    Ja, det vara samma när vi var på intervju, men det var också länge sedan och kan ha ändrats.  Fast jag tror att det är relativt vanligt med mindre bröllop där inte hela släkten är med, speciellt om man kommer ifrån olika världsdelar. 
  • evaoregon
    Tidens Sand skrev 2011-07-03 23:47:54 följande:
    Och om barnet föds i sverige, kommer jag bli tvungen att ansöka om greencard för denne med?
    Om ni är gifta och pappan är amerikansk medborgare så kommer barnet automatiskt också att bli amerikansk medborgare, men föds barnet utanför USA så måste det registreras och det gör man vanligtvis på en amerikansk ambassad eller konsulat.  T ex på amerikanska ambassaden i Stockholm.
  • evaoregon
    Daysis skrev 2011-07-04 15:03:04 följande:
    Och det är gratis även fast man bara är där tillfälligt för att jobba nåt år och fortfarnade är svensk medborgare?

Är public schools lika bra i USA som kommunala skolor här i Sverige? Kan tänka mig att det också varierar en del beroende på vart man bor eller?
    Det är som i Sverige att man gratis kan gå i de allmänna skolorna om man bor här dvs man behöver inte vara medborgare här. 

En del av de allmänna skolorna här är bra och en del är sämre.  Det är viktigt att man kollar hur skolorna är där man hyr eller köper bostad. 
  • rasajj
    Daysis skrev 2011-07-04 15:03:04 följande:

Ja, public schools ar gratis aven for invandrare. salange du har uppehallstillstand.

Det varierar ju naturligtvis hur bra skolan ar. Och det gor det ju innom Sverige ocksa.. jag tycker battre om de skolor som mina barn har gatt i har i USA an de skolor jag sjalv gick till i Sverige. jag anser att mina barn har fatt en battre utbildning an jag fick.. Jag alskar att de far betyg fran kindergarten och att betygen kommer varje kvartal, sa att man kan fanga upp problem innan de blir for stora. Jag uppskattar aven att de far nya larare varje ar, att de inte nodvandigtvis har med sig samma kompisar utan klasserna blandas upp och de lar kanna fler barn i skolan pa sa satt.

Men det finns sakert saker i den Svenska skolan som ar bra ocksa, det var dock 16 ar sedan som jag bodde i Sverige och jag har ingen erfarenhet av att ha barn i svensk skola.
  • evaoregon
    rasajj skrev 2011-07-04 18:02:11 följande:
    Det varierar ju naturligtvis hur bra skolan ar. Och det gor det ju innom Sverige ocksa.. jag tycker battre om de skolor som mina barn har gatt i har i USA an de skolor jag sjalv gick till i Sverige. jag anser att mina barn har fatt en battre utbildning an jag fick.. Jag alskar att de far betyg fran kindergarten och att betygen kommer varje kvartal, sa att man kan fanga upp problem innan de blir for stora. Jag uppskattar aven att de far nya larare varje ar, att de inte nodvandigtvis har med sig samma kompisar utan klasserna blandas upp och de lar kanna fler barn i skolan pa sa satt.
    Jag gillar också samma saker med den amerikanska skolan!
Svar på tråden För alla som vill flytta till USA