Daysis skrev 2011-07-04 12:18:42 följande:
Hej, jag har en fråga o hoppas att någon har lust att svara..
Vi har lite funderingar på att flytta till Florida, inte just nu men kanske inom 5 år. Jag jobbar på ett företag som även har kontor i Florida och jag skulle isf först söka ett utbyte på ca 1-2 år så vi skulle kunna käna efter om vi vill stanna eller inte.
Men det jag undrar över är hur det blir med skola för barnen. Kostar det att gå i skola i USA, och får man i så fall bekosta det själv? Någon som vet..
Public schools kostar inte mer an skolmaterial( varje skola/skoldistrikt gar ut med listor) , och skolmaten (fast du kan skicka med matsack till barnet) och ev. utflykter. Sjalva skolundervisningen kostar saledes inte.
daremot sa finns det ju privata skolor som kostar.. Och forskola kostar, ganska mycket.
Har i USA borjar barnen Kindergarten det ar de fyller fem. Sa det ar lite tidigare an Sverige. Kindergarten kan vara antingen halv- eller heldag, beroende pa skoldistriktet. Manga skoldistrikt gar over till heldag nufortiden. Men det kan kosta en liten slant att ha heldag. Beroende pa skoldistrikt igen. Halvdag ska dock inte kosta om det ar public school.
Mycket av det har far du ju kolla upp med det skoldistriktet som ni isafall skulle hamna i.
Lycka till!