Svar på #28
För att jag som förälder också lägger ner engagemang,tid och kärlek på min tonåring. Självklart vill jag också att vi som familj ska kunna umgås och göra saker ihop.
Min tonåring som är 16 år har i sommar varit på egen utlandsrsa med kompis familj, en tvåveckors resa med flickvän och kommer att vara själv en vecka hemma när vi är på semester. Det fungerar jättebra och det handlar inte om att inte kunna göra egna saker.
Vi kommer att tillsammans hela familjen åka på en resa i augusti och det ser vi alla fram emot. Alla familjesammankomster uppskattar han inte alltid. Jag förstår det- för de är inte alltid roliga. Men när mormor fyller år, moster gifter sig etc. så får man bjuda till och engagera sig för deras skull. De har gjort det många gånger för vår tonårings skull.
Förmodligen kommer de också i framtiden att finnas där för honom, även om han flyttat hemifrån och är vuxen. Livet handlar så mycket om relationer till andra, att ge och ta och engagera sig i andra. Det tycker jag är viktigt!