Inlägg från: Majsan70 |Visa alla inlägg
  • Majsan70

Så trött på...

Jag känner delvis igen mig i mina två tonåringar. Eller kanske mest i min 16 åring. Han väljer ofta bort att följa med på saker, men han vet oxå att åker vi bort hela familjen får han INTE vara kvar hemma själv. Då får han bo hos mormor eller pappa osv. Detta är inte för att jag inte litar på honom eller inte vill ge honom eget ansvar för det har han så det räcker. Men oftast så vill han vara med familjen när vi åker bort o hittar på roliga saker.

Jag tror på att vara en närvarande förälder och hade fler varit det så hade vi inte haft så mycket problemungdomar ute på stan i dag.

• Majsan70
    anneliesb skrev 2008-07-25 14:51:20 följande:
    Det beror väl på hur man uppfostrat sina barn, att ta ansvar på ett ansvarsfullt sätt el inte.
    Absolut, men fortfarande har man ett fräldraansvar och det innebär för mig att vara en närvarande förälder. Vi har en öppen dialog med våra tonåringar om vilka regler som skall gälla och varför och de är helt införstådda med det och förstår varför.
  • Majsan70
    Maskot skrev 2008-07-26 10:14:59 följande:
    Men inte ska en 15 åring kunna välja bort alla familjesammankomster, semestrar m.m för att det är trist? Självklart ska han/hon kunna vara själva hemma ibland, men faktiskt bjuda till och delta i vissa aktiviteter också för familjens skull.
    Så sant! Som vuxen får man ju oxå bjuda till o delta i vissa tråkiga saker ibland.
    Att ha tråkigt är inte bara negativt utan det kanske lär dem att uppskatta det som de gillar mer.
  • Majsan70
    enny signatur skrev 2008-07-26 14:08:04 följande:
    lämna en 15 åring? ehh? jag flyttade hemifrån som 15 åring, många jag känner med och ni vågar itne lämna dom hemma? läskigt kontollerande!
    Inte alls kontrollerande...bara omtänksamma och närvarande föräldrar. Mina tonåringar har otroligt mycket ansvar och är jäkligt duktiga. Men fortfarande så är det mitt vuxna ansvar att se till att alltid finnas där för mina barn och det innebär inte att de blir lämnade ensamna över helgen eller får flytta hemifrån bara sådär i den åldern.

Jag hävdar fortfarande att hade det funnits mer närvarande föräldrar så hade det inte stet ut som det gör på stan på kvällar o helger. Med det inte sagt att alla ungdomar missköter sig bara för att de blir lämnade.
  • Majsan70
    enny signatur skrev 2008-07-26 14:08:49 följande:
    varför?
    För att det är nyttigt att ha tråkigt ibland och för att man ibland måste göra uppoffringar!
Svar på tråden Så trött på...