• vänat
    Bellsam skrev 2008-07-16 18:50:57 följande:
    Kan både bli komplikationer och sen så kan du ju inte äta "riktigt" mat på väldigt länge efteråt. Då kan du ju lika gärna prova på att ändra din kost utan en operation.
    Vet du vad du prata om när du säger at mna inte kan äta riktig mat på väldigt länge efter opartione??!! Finns de sjukhus som ger pat rådet att äta vam nlig mat på en gång sen fins de sjukhus som säger en vecka flytande en vecka purre. sen vanliga mat men som sagt de varier från sjukhus till sjukhus.

Så var har du fått i från att man inte kan äta vanlig mat på välditgt lång tid??
  • vänat
    Anonym skrev 2008-07-16 18:49:05 följande:
    Så stor övervikt har du inte, så det är fullt rimligt att med rätt kost och motion gå ner i vikt på egen hand.Hörde tidigare om en kvinna som dog ett par dagar efter magsäcksop. Vet inte varför, men det fick iaf mig att dra öronen åt mig när det gäller dessa operationer.
    Risken att dö av just magsäck oprtioner är som sgat var minder än 0,5% riksen att dö till följd av sin övervikt och ev tuella följd sjukdommar är betydligt mycket större.
  • vänat
    Bellsam skrev 2008-07-16 19:23:12 följande:
    FH Mamma skrev 2008-07-16 19:16:34 följande:
    Min kompis gjorde operation, och först var hon tvungen att köra pulverdiet innan, och sen så var hon tvungen att göra två veckor flytande och två veckor puré. Sen nu så kan hon äta viss vanlig mat, men det är mycket som hon inte kan äta pga att det kan fastna i magen osv. Men portionerna är ju små och man måste äta på ett annat sätt en tidigare.Tycker inte att riskerna är värda det, hur stora eller små de kan vara, om man "bara" väger 80 kilo. Då är det bättre att kontakta en dietist som kan hjälpa än att ta till en sån drastisk åtgärd som operation.
    Om man gjort en GBP oprtion är de ytters sällsynt at mat fastnar har men där en mot gjort banding eller gastric banding ja då är riken b väldigt stor att saker fats som man äter och då int ekan äta allt sen som testa och vet!!
  • vänat
    Bellsam skrev 2008-07-16 19:31:34 följande:
    Det finns mat med "trådar" som tex ananas m.m. som dom som har gjort magsäcksoperation inte kan äta.Tycker inte att det är fel av dom som måste göra en operation gör den. Men väger man 80 kilo så känns det inte som att det är så livsfarligt skadligt för hälsan, så då skulle jag hellre råda henne till en dietist än en operation.Men det är min åsikt. Vill man lägga sig under kniven trots att man kanske inte måste så är det väll något som är upp till den personen.
    Jag kan utanproblem äta trådga livs medel efte min GBP men inte då jag hade gjorde min VBG. Så ta redan på vilken opration du pratat om.

Sen kan jag äta vanliga glass och godis givetvis är de in minder mängd och inte så ofta dock.

Så de är verkligen individuellet vad man kan äta och inte sluta genaralisera!!

Sen om du tycker de fel att man gör denna typ av opration om man inte har så stor övervikt de är en annan sak. Men skillja på fakat och dina persoliga åsikter och bland inte i hop de två.
  • vänat

Anonym ((???)) skrev 2008-07-16 19:44:08 följande:

En fråga bara? Hur mycket måste man ha försökt att gå ner i vikt för att göra en magoperation? Alltså jag är 18 år och mamma till en 2 årig kille . Jag gick upp 40 kilo ungefäär under graviditeten och jag är 1.60 cm lång och väger nu mellan 90-95 kg och känns som att jag gjort allt i 2 år för att gå ner i vikt igen men utan resultat! vill göra en magsäcksförminskning men tror inte att dom skulle ta emot mig ifall jag vill göra det!
    Svårt att svara på hur m mycket man ska ha försökt gå ner i vikt bedöms från fall till fall. men de villa att man ska ha gjort seriösa försök att gå ner i vikt. Så opration är som sagt inget första handsval/metod.
  • vänat
    Bellsam skrev 2008-07-16 19:52:02 följande:
    FH Mamma skrev 2008-07-16 19:44:44 följande:
    Klart det är kirurgerna som bestämmer. Men nu så frågade ts om sig själv och om vad andra tror, och jag skrev att jag inte tror att hon får göra operation och att en dietist vore något som jag skulle rekomendera. Jag pratar inte om alla människor i hela världen som är överviktiga. Jag måste ju få ge råd om vad jag tycker, eftersom hon frågar folk på fl om det, utan att bli påhoppad.
    Men skilld dina pesronliga åskiter från vad som är fakat också då!! Bland intei hop din persoliga åsikter med fakat som sagt var.
  • vänat

Anonym ((???)) skrev 2008-07-16 20:05:08 följande:

Jag har storlek 44-46 ibland 48 i vissa byxor Skämms något otroligt mycket, för jag är ju så ung också
    Klädstorlek i sig är inte av görnade för om du har övervikt eller ej det beror snara på hur lång du är samt din vikt de kan du räkan ut ditt BMI här nedan.

hhttp://www.markazits.com/diet/bmi.phpur långdu är samt vad du väger
  • vänat
    Bellsam skrev 2008-07-16 20:06:49 följande:
    FH Mamma skrev 2008-07-16 19:54:09 följande:
    Nu vet jag flera stycken, fem stycken för att vara mer exakt, som har gjort den här operationen, och de har fått gått igenom samma sak allihop. Har aldrig hört om något annat förrän nu, så om jag trodde att det inte var sant så skulle jag väll inte säga det, eller? Vad är det som säger att det jag säger inte skulle stämma i hennes fall? Inget som säger något om det heller. I så fall så är det ju ni som talar osanning som säger att det inte är så, när jag vet att det finns fall då det är så.
    Är du säker på att de har gjort en GBP opration så de inte är VBG eler banding då?? menra de skilljer sig rätt mycket åt.
  • vänat
    Bellsam skrev 2008-07-16 20:12:00 följande:
    Ok. Har förstått att det är väldigt svårt att gå ner i vikt om man har hormonfel. En kompis har kämpat med sin vikt länge, och har nu fått reda på att hon har hormonfel och har fått några "blåsor" på äggstockarna. Svårt att göra något åt då också. Tycker så synd om henne.Förstår om du ville "klara av" det sista barnet innan operationen. Man måste väll vänta ett tag efter operationen innan det rekomenderas att du blir gravid också?Skönt för dig att du inte haft några problem. Är lite avis på dig. Själv sitter man här med foglossning och allt vad det nu är, jobbig graviditet det här.
    Du klage i ilgägg nr 46 at ingen svara dig men när någon svara nochalare du de!!
  • vänat
    Bellsam skrev 2008-07-16 20:15:49 följande:
    3 har gjort GBP och två har gjort VBG, om jag inte minns helt fel. Och de har fått i stort sätt gjort på samma sätt med mat och det. Enda skillnaden har varit vikten som de har varit tvugna att gå ner före operationen.Men eftersom vi har två helt olika erfarenheter, vilket inget utav det förmodligen är fel, så beror det nog på ort och kirurg. Tycker det är fel att sitta och säga att det ena är rätt och det andra är fel när det nu ser ut som det gör. Vet inte riktigt vad vi diskuterar längre måste jag säga. Vart vill du komma?
    Men som jag skrev tigare kan du inte jäm för en VBg men GBP för då jag gjort min VBG kunde jag knappt äta något utan att mål illa och kräas de fastde skaer . men efter GPB fastran inget vilket enligt kirugen dess utom är mycket ovanligt vid GBP så som sagt var balnand inte i hop de olka oprtationer ..
  • vänat
    Anonym skrev 2008-07-16 20:16:53 följande:
    hur tar man reda på aktuell väntetid på operationer?
    Här i länken kan man se ungföälig avänte tider dock är dom dålig apå att uppdtare märkte jag när jag ringde runt för att få genom vårdgaratin.

vantetider.midsjo.com/index.php&task=view&id=184&Itemid=78&services=31
  • vänat
    Bellsam skrev 2008-07-16 20:29:32 följande:
    Nej och det är inte det jag sysslar med.. Men visst, även om jag har kompisar som har gjort det och fått göra på det här viset så sitter väll jag och ljuger. För det kan ju absolut inte vara så att det är olika på olika orter och olika kirurger. Orkar inte snacka mer om det för vi kommer ingen vart med det mer än att du sitter och säger att jag ljuger istället för att säga att båda kan ha rätt. Ser ingen anledning att tjaffsa om det mer.
    Jo de är lika från sjukhus till sjukhus.Men där emot alla opartde kirúrger på samm sjukhus har samma polis.
  • vänat
    vänat skrev 2008-07-16 20:32:20 följande:
    Jo de är lika från sjukhus till sjukhus.Men där emot alla opartde kirúrger på samm sjukhus har samma polis.
    Olkia ska de stå från sjukhus til sjukhus däremot har alla kiruger på samma sjukhus amma polis.
  • vänat
    Bellsam skrev 2008-07-16 20:29:32 följande:
    Nej och det är inte det jag sysslar med.. Men visst, även om jag har kompisar som har gjort det och fått göra på det här viset så sitter väll jag och ljuger. För det kan ju absolut inte vara så att det är olika på olika orter och olika kirurger. Orkar inte snacka mer om det för vi kommer ingen vart med det mer än att du sitter och säger att jag ljuger istället för att säga att båda kan ha rätt. Ser ingen anledning att tjaffsa om det mer.
    [/citat]

Exakt vad jag menra se inlägget nedan.
    Felicia6 skrev 2008-07-16 20:35:17 följande:
    [citat]
    Att det är olika från sjukhus till sjukhus men att kirurgerna på samma sjukhus har samma policy
  • vänat
    Waldo skrev 2008-07-16 21:30:56 följande:
    Med ett BMI på 30 får du ingen landstingsoperation, så är det bara.Det beror på en hel del olika faktorer.Dels är detta en omfattande operation som ska ses som en sista utväg.De personer som blir operade har ett lyckat SLUTRESULTAT vid ett BMI på 30.Det är inte alls självklart att man går ner allt och framförallt håller viktenDet finns en del andra aspekter att ta hänsyn till, tex medicinska, sjukdommar osvEn annan stor faktor och det är kostnad. Landstingen har idag inte obegränsat med resurser och måste dra gränsen någonstans. Därför har man idag lagt gränsen vid 40 änven om det förts mycket debatt om att ändra till 35 är det inget som idagens läge fått genomslag.Man kan även titta på kunskapen hos kirurgerna idag. Alla landsting utför inte dessa operationer, det krävs en hel del kunskap. Även om det finns fler sjukhus i hemlandstinget är det vanligt att det bara är ett av sjukhusen som opererar.Då med en huvudoperatör och en assisterande.Att säga att man brukar operera vid BMI 30 är ett rent felaktigt påstående, även om man pratar om den privata sjukvården.Visserligen är det vissa som genomför en sleeve och då går under 35 men detta är ingen självklarhet, även för betalande patienter.Att säga att man är sköterska med erfarenhet av operationer runt 30 är helt enkelt inte korrekt, någonstans har det uppstått ett missförstånd.Slutligen är det intressant när männsiskor kommer med massiv kritik om något dom inte kan bedömma. Att säga att man har erfarenhet med anledning av att kompisar har opererat sig gör mig full i skratt.Nej detta är ingen erfarenhet, detta är hörsägenJag ber på allra ödmjukaste sätt att be dig respektera de opererade genom att inte komma med påstående du inte har belägg för.
    Tycker väldigt bra om din sista menning eller ska jag säga sitsta stycket du skrev.

Måste citera de lite extra.

Slutligen är det intressant när männsiskor kommer med massiv kritik om något dom inte kan bedömma. Att säga att man har erfarenhet med anledning av att kompisar har opererat sig gör mig full i skratt.Nej detta är ingen erfarenhet, detta är hörsägenJag ber på allra ödmjukaste sätt att be dig respektera de opererade genom att inte komma med påstående du inte har belägg för.
Svar på tråden magsäcksoperation?????????