Waldo skrev 2008-07-16 21:30:56 följande:
Med ett BMI på 30 får du ingen landstingsoperation, så är det bara.Det beror på en hel del olika faktorer.Dels är detta en omfattande operation som ska ses som en sista utvä
g.De personer som blir operade har ett lyckat SLUTRESULTAT vid ett BMI på 30.Det är inte alls självklart att man går ner allt och framförallt håller viktenDet finns en del andra aspekter att ta hänsyn till, tex medicinska, sjukdommar osvEn annan stor faktor och det är kostnad. Landstingen har idag inte obegränsat med resurser och måste dra gränsen någonstans. Därför har man idag lagt gränsen vid 40 änven om det förts mycket debatt om att ändra till 35 är det inget som idagens läge fått genomslag.Man kan även titta på kunskapen hos kirurgerna idag. Alla landsting utför inte dessa operationer, det krävs en hel del kunskap. Även om det finns fler sjukhus i hemlandstinget är det vanligt att det bara är ett av sjukhusen som opererar.Då med en huvudoperatör och en assisterande.Att säga att man brukar operera vid BMI 30 är ett rent felaktigt påstående, även om man pratar om den privata sjukvården.Visserligen är det vissa som genomför en sleeve och då går under 35 men detta är ingen självklarhet, även för betalande patienter.Att säga att man är sköterska med erfarenhet av operationer runt 30 är helt enkelt inte korrekt, någonstans har det uppstått ett missförstånd.Slutligen är det intressant när männsiskor kommer med massiv kritik om något dom inte kan bedömma. Att säga att man har erfarenhet med anledning av att kompisar har opererat sig gör mig full i skratt.Nej detta är ingen erfarenhet, detta är hörsägenJag ber på allra ödmjukaste sätt att be dig respektera de opererade genom att inte komma med påstående du inte har belägg för.
Tycker väldigt bra om din sista menning eller ska jag säga sitsta stycket du skrev.
Måste citera de lite extra.
Slutligen är det intressant när männsiskor kommer med massiv kritik om något dom inte kan bedömma. Att säga att man har erfarenhet med anledning av att kompisar har opererat sig gör mig full i skratt.Nej detta är ingen erfarenhet, detta är hörsägenJag ber på allra ödmjukaste sätt att be dig respektera de opererade genom att inte komma med påstående du inte har belägg för.