magsäcksoperation?????????
undrar om nån här på FL har magsäcksoperation?? jag är 162 cm lång och väger 80 kg!!! 25 år gammal. jätte kul va?? funderar över att operera magsäcken.. men vet inte hur?? vad det kostar?? FÅR jag göra det osv???
undrar om nån här på FL har magsäcksoperation?? jag är 162 cm lång och väger 80 kg!!! 25 år gammal. jätte kul va?? funderar över att operera magsäcken.. men vet inte hur?? vad det kostar?? FÅR jag göra det osv???
hej
det heter gbp = gastric bypass operation. du måste gå till husläkare osv, du skall ha ett bmi på ca 40, kan gå fast man inte har 40 i bmi, men man ska ha speciella skäl då. finns en sajt som heter www.viktop.se där finns det många som kan hjälpa dej.
lycka till.
Eh nej du får inte operera dej. Ditt bmi är 30,5 så det är alldeles för lågt för att få en op beviljad. Skulle jag bara väga 80 kg skulle jag inte ens tänka tanken på op utan kämpa utan det. En op är ingen mirakelkur som gör att man rasar i vikt utan det är ett hjälpmedel för dom som har stora viktproblem. Du har redan en så låg vikt att det är absolut ingen omöjlighet att gå ner dom 15 kg som behövs för att vara normalviktig på egen hand. En operation innebär stora risker och det är något man gör för resten av livet.
Kompisen gjorde magsäcksoperation i slutet på mag. Hon blir 22 år i augusti och vägde 180 kg! För henne var det i stort sätt "sista utvägen".
Själv så tycker jag att din övervikt kan verka stor, men att du nog ska försöka ta kontakt med en dietist eller något innan du tar till så drastiska åtgärder som operation. Är även osäker på om du får den när du inte väger sååå mycket ändå. Är en massa punkter som ska stämma för att du ska få operera dig.
Hoppas att du kommer på något annat sätt! Lycka till med viktnedgången!
För att få göra en gastric bypass krävs som ovan redan skrivit ett BMI på runt 40. Vid diabetes eller om hälsan är i fara runt 37 - 38. Innan du ens får komma på mottagningsbesök till en kirurg ska du ha försökt på egen hand helhjärtat att gå ner i vikt, samt ha haft en stor övervikt under ganska lång tid. GBP är ingen första utväg.
Här finns ett gäng som gjort GBp opation.
www.familjeliv.se/Forum-11-258/m33847329.html
kan händ att du kan få göra privat om du bekostar prtaionen själv kostar då någonstans mellan 100 000-120 000kr
BMI 35 om man antingen har diabetes eller betalar själv. runt 120 000kr annars BMI 40+ och väntetiden är normalt 1-2 år
Gastric bypass (GBP) är bara en sorts magsäcksoperation. Det finns även:
Vertical gastric binding (VGB) tror det heter så.
Gastric binding (GB)
Tarmshunt (TS)
Förstår inte varför man vill gå igenom allt som händer vid en magsäcksoperation när man inte har så mycket övervikt bara.
Har gjort en i dec då var jag 107kg och 166cm.fick betalar det själv 115 000 eftersom läkare sa att mitt övervikt var på nedre del av kroppen o risken att blir sjuk från det är mindre än 5%...7 månader senare har jag gått ner hela 37kg