• FH Mamma

magsäcksoperation?????????

BMI 35 om man antingen har diabetes eller betalar själv. runt 120 000kr annars BMI 40+ och väntetiden är normalt 1-2 år

• FH Mamma

Gastric bypass (GBP) är bara en sorts magsäcksoperation. Det finns även:
    Vertical gastric binding (VGB) tror det heter så.
    Gastric binding (GB)
    Tarmshunt (TS)

• FH Mamma
    Bellsam skrev 2008-07-16 18:50:57 följande:
    Kan både bli komplikationer och sen så kan du ju inte äta "riktigt" mat på väldigt länge efteråt. Då kan du ju lika gärna prova på att ändra din kost utan en operation.
    Hur kort tid tycker du är väldigt länge eg?

På något sjukhus börjar man med riktig mat från dag 1
    På andra sjukhus 2 veckor flytande och 2 veckor puré sen riktig mat
    några ställen har 4 veckor flytande och 2 veckor puré sen riktig mat

Jag tycker inte det är speciellt länge.

Risken för komplikationer är inte så stor.
    Den vanligaste komplikationen är att inte ta upp vitaminer och sådant så man behöver kolla upp sig lite extra.

Självklart kan man dö vilket risken är lika stor som om man tar bort gallblåsan 0.5%

Jag är ändå en som fått komplikationer efter op även om jag tror risken för min komplikation är mindre än att bli träffad av blixten nedanför ett berg.
    Men man behöver inte överdriva riskerna.
  • FH Mamma
    Bellsam skrev 2008-07-16 19:23:12 följande:
    FH Mamma skrev 2008-07-16 19:16:34 följande:Min kompis gjorde operation, och först var hon tvungen att köra pulverdiet innan, och sen så var hon tvungen att göra två veckor flytande och två veckor puré. Sen nu så kan hon äta viss vanlig mat, men det är mycket som hon inte kan äta pga att det kan fastna i magen osv. Men portionerna är ju små och man måste äta på ett annat sätt en tidigare.Tycker inte att riskerna är värda det, hur stora eller små de kan vara, om man "bara" väger 80 kilo. Då är det bättre att kontakta en dietist som kan hjälpa än att ta till en sån drastisk åtgärd som operation.
    Allt är så individuellt.

Jag kan äta det mesta även trådiga saker som kan fastna. Jag kan äta godis men inte vanlig glass bara låglaktos. Och ingen större mängd varken godis eller glass.

Jag kan inte äta under stress då fastnar det och jag som fortfarande kan kräkas kräks upp det med flit.

Pasta undviker jag sen jag spenderade 3 månader med att kräkas med början 1 månad efter op men att kräkas upp pasta utan magsaft är inte speciellt skoj.

Jag åt inte flytande innan min operation det görs nästan bara på de ställen som gör titthål.
  • FH Mamma
    Bellsam skrev 2008-07-16 19:40:53 följande:
    FH Mamma skrev 2008-07-16 19:36:58 följande:Ja men det är bra att operationen gick bra för dig och att du tyckt att det varit värt den! Har absolut inget emot operationen i sig, nu talade jag bara om ts som "bara" väger 80 kilo och frågar om operation. Fick jag välja att råda henne till operation eller dietist så skulle jag hellre säga att jag tycker att hon ska försöka med en dietist innan hon lägger sig under kniven.
    Ironiskt men ok operationen i sig gick bra för mig men efter 1 månad började jag kräkas konstant i 3 månader.
    Tillslut började jag gå vingligt och inom 1 v kunde jag inte röra en enda muskel i kroppen.

Sen är det oavsett om TS vill ha en operation eller inte alltid kirurgerna som bestämmer och de opar inte under BMI 35.
  • FH Mamma
    Bellsam skrev 2008-07-16 19:52:02 följande:
    FH Mamma skrev 2008-07-16 19:44:44 följande:Klart det är kirurgerna som bestämmer. Men nu så frågade ts om sig själv och om vad andra tror, och jag skrev att jag inte tror att hon får göra operation och att en dietist vore något som jag skulle rekomendera. Jag pratar inte om alla människor i hela världen som är överviktiga. Jag måste ju få ge råd om vad jag tycker, eftersom hon frågar folk på fl om det, utan att bli påhoppad.
    Jag vet att ts frågade om sig själv därför påpekade jag att kirurgerna bestämmer men att de inte opererar under BMI 35.

Jag tycker inte du blir påhoppad men säger du saker som faktiskt inte är helt sanna så borde man ju få påpeka det eller?
  • FH Mamma
    Bellsam skrev 2008-07-16 20:06:49 följande:
    FH Mamma skrev 2008-07-16 19:54:09 följande:Nu vet jag flera stycken, fem stycken för att vara mer exakt, som har gjort den här operationen, och de har fått gått igenom samma sak allihop. Har aldrig hört om något annat förrän nu, så om jag trodde att det inte var sant så skulle jag väll inte säga det, eller? Vad är det som säger att det jag säger inte skulle stämma i hennes fall? Inget som säger något om det heller. I så fall så är det ju ni som talar osanning som säger att det inte är så, när jag vet att det finns fall då det är så.
    Det jag säger är helt klart att mycket är individuellt både vilka över BMI 35 som får op.
    Vad man måste gjort för att få op
    Om man överlever open
    om man får komplikationer.

Vissa saker är helt bestämt av sjukhusen
    Om man flyter innan op
    Om/hur länge man flyter efter op
    om/hur länge man äter puré efter op
    etc.
Svar på tråden magsäcksoperation?????????