FH Mamma skrev 2008-07-16 19:16:34 följande:
Hur kort tid tycker du är väldigt länge eg?På något sjukhus börjar man med riktig mat från dag 1På andra sjukhus 2 veckor flytande och 2 veckor puré sen riktig matnågra ställen har 4 veckor flytande och 2 veckor puré sen riktig matJag tycker inte det är speciellt länge.Risken för komplikationer är inte så stor. Den vanligaste komplikationen är att inte ta upp vitaminer och sådant så man behöver kolla upp sig lite
extra.Självklart kan man dö vilket risken är lika stor som om man tar bort gallblåsan 0.5%Jag är ändå en som fått komplikationer efter op även om jag tror risken för min komplikation är mindre än att bli träffad av blixten nedanför ett berg.Men man behöver inte överdriva riskerna.
Min kompis gjorde operation, och först var hon tvungen att köra pulverdiet innan, och sen så var hon tvungen att göra två veckor flytande och två veckor puré. Sen nu så kan hon äta viss vanlig mat, men det är mycket som hon inte kan äta pga att det kan fastna i magen osv. Men portionerna är ju små och man måste äta på ett annat sätt en tidigare.
Tycker inte att riskerna är värda det, hur stora eller små de kan vara, om man "bara" väger 80 kilo. Då är det bättre att kontakta en dietist som kan hjälpa än att ta till en sån drastisk åtgärd som operation.