• Bellsam

magsäcksoperation?????????

Kompisen gjorde magsäcksoperation i slutet på mag. Hon blir 22 år i augusti och vägde 180 kg! För henne var det i stort sätt "sista utvägen".
    Själv så tycker jag att din övervikt kan verka stor, men att du nog ska försöka ta kontakt med en dietist eller något innan du tar till så drastiska åtgärder som operation. Är även osäker på om du får den när du inte väger sååå mycket ändå. Är en massa punkter som ska stämma för att du ska få operera dig.
    Hoppas att du kommer på något annat sätt! Lycka till med viktnedgången!

• Bellsam

Förstår inte varför man vill gå igenom allt som händer vid en magsäcksoperation när man inte har så mycket övervikt bara.

• Bellsam

Kan både bli komplikationer och sen så kan du ju inte äta "riktigt" mat på väldigt länge efteråt. Då kan du ju lika gärna prova på att ändra din kost utan en operation.

• Bellsam

FH Mamma skrev 2008-07-16 19:16:34 följande:

Hur kort tid tycker du är väldigt länge eg?På något sjukhus börjar man med riktig mat från dag 1På andra sjukhus 2 veckor flytande och 2 veckor puré sen riktig matnågra ställen har 4 veckor flytande och 2 veckor puré sen riktig matJag tycker inte det är speciellt länge.Risken för komplikationer är inte så stor. Den vanligaste komplikationen är att inte ta upp vitaminer och sådant så man behöver kolla upp sig lite extra.Självklart kan man dö vilket risken är lika stor som om man tar bort gallblåsan 0.5%Jag är ändå en som fått komplikationer efter op även om jag tror risken för min komplikation är mindre än att bli träffad av blixten nedanför ett berg.Men man behöver inte överdriva riskerna.
    Min kompis gjorde operation, och först var hon tvungen att köra pulverdiet innan, och sen så var hon tvungen att göra två veckor flytande och två veckor puré. Sen nu så kan hon äta viss vanlig mat, men det är mycket som hon inte kan äta pga att det kan fastna i magen osv. Men portionerna är ju små och man måste äta på ett annat sätt en tidigare.
    Tycker inte att riskerna är värda det, hur stora eller små de kan vara, om man "bara" väger 80 kilo. Då är det bättre att kontakta en dietist som kan hjälpa än att ta till en sån drastisk åtgärd som operation.
  • Bellsam

Det finns mat med "trådar" som tex ananas m.m. som dom som har gjort magsäcksoperation inte kan äta.

Tycker inte att det är fel av dom som måste göra en operation gör den. Men väger man 80 kilo så känns det inte som att det är så livsfarligt skadligt för hälsan, så då skulle jag hellre råda henne till en dietist än en operation.

Men det är min åsikt. Vill man lägga sig under kniven trots att man kanske inte måste så är det väll något som är upp till den personen.

• Bellsam

FH Mamma skrev 2008-07-16 19:36:58 följande:

Allt är så individuellt.Jag kan äta det mesta även trådiga saker som kan fastna. Jag kan äta godis men inte vanlig glass bara låglaktos. Och ingen större mängd varken godis eller glass.Jag kan inte äta under stress då fastnar det och jag som fortfarande kan kräkas kräks upp det med flit.Pasta undviker jag sen jag spenderade 3 månader med att kräkas med början 1 månad efter op men att kräkas upp pasta utan magsaft är inte speciellt skoj.Jag åt inte flytande innan min operation det görs nästan bara på de ställen som gör titthål.
    Ja men det är bra att operationen gick bra för dig och att du tyckt att det varit värt den! Har absolut inget emot operationen i sig, nu talade jag bara om ts som "bara" väger 80 kilo och frågar om operation. Fick jag välja att råda henne till operation eller dietist så skulle jag hellre säga att jag tycker att hon ska försöka med en dietist innan hon lägger sig under kniven.
  • Bellsam
    Cecese skrev 2008-07-16 19:41:40 följande:
    Jag håller med dej. Med bara 15 kg övervikt är det inte värt riskerna som operationen innebär. För det finns risker för komplikationer även fast dom inte är så jättestora idag. Är det bara 15 kg som ska bort kan man klara det utan operation om man är tillräckligt motiverad och får rätt hjälp. Ts har ju ett bmi på 30 idag och deet är vad kirurgerna räknar med att en som har bmi 40 vid op kommer att komma ner till med hjälp av open. Resten av kilona får man kämpa sig ner som vem som helst. Jag kommer troligtvis att opas efter att bebisen är född och jag har ammat färdigt. Jag har bara en sak kvar och det är att träffa kirurgen en sista gång och få veta om jag får ja eller nej. Allt tyder på att jag kommer att få ett ja. Skillnaden mellan mej och ts är att jag väger 50 kg mer än vad hon gör till nästan samma längd (jag är 0,5 cm kortare). Jag behöver alltså gå ner 65 kg för att vara normalviktig. Jag behöver gå ner 50 kg för att räknas som överviktig på gräns till fetma. Det är helt andra kilon än ts har och i mitt fall är det värt risken som en op innebär.
    Ja men då tycker jag ändå att det är helt ok. Är så mycket vikt som det handlar om för din del.
    Verkar som att det är många som är emot mig bara för att jag tycker att hennes övervikt är för liten för att operera sig. Tycker att en dietist är ett bättre förstahandsval.

Får man bara fråga lite om hur det har gått med graviditeten och så när du är överviktig. Jag menar om det är någon skillnad på att vara gravid och överviktig eller att "bara" vara gravid. Om det är några speciella komplikationer och så som man stöter på?
  • Bellsam

FH Mamma skrev 2008-07-16 19:44:44 följande:

Ironiskt men ok operationen i sig gick bra för mig men efter 1 månad började jag kräkas konstant i 3 månader.Tillslut började jag gå vingligt och inom 1 v kunde jag inte röra en enda muskel i kroppen.Sen är det oavsett om TS vill ha en operation eller inte alltid kirurgerna som bestämmer och de opar inte under BMI 35.
    Klart det är kirurgerna som bestämmer. Men nu så frågade ts om sig själv och om vad andra tror, och jag skrev att jag inte tror att hon får göra operation och att en dietist vore något som jag skulle rekomendera. Jag pratar inte om alla människor i hela världen som är överviktiga. Jag måste ju få ge råd om vad jag tycker, eftersom hon frågar folk på fl om det, utan att bli påhoppad.
  • Bellsam

FH Mamma skrev 2008-07-16 19:54:09 följande:

Jag vet att ts frågade om sig själv därför påpekade jag att kirurgerna bestämmer men att de inte opererar under BMI 35.Jag tycker inte du blir påhoppad men säger du saker som faktiskt inte är helt sanna så borde man ju få påpeka det eller?
    Nu vet jag flera stycken, fem stycken för att vara mer exakt, som har gjort den här operationen, och de har fått gått igenom samma sak allihop. Har aldrig hört om något annat förrän nu, så om jag trodde att det inte var sant så skulle jag väll inte säga det, eller? Vad är det som säger att det jag säger inte skulle stämma i hennes fall? Inget som säger något om det heller. I så fall så är det ju ni som talar osanning som säger att det inte är så, när jag vet att det finns fall då det är så.
  • Bellsam
    Cecese skrev 2008-07-16 19:55:10 följande:
    Ja i mitt fall så har jag ju kämpat med vikten i nästan 10 år (blir 10 år i oktober). Innan första barnet vägde jag 48 kg och nu 10 år senare väger jag nästan 80 kg mera. Min övervikt beror dock på hormonfel som jag gick obehandlad med i 7 år och som gjort att jag inte haft normal ämnesomsättning sen första barnet föddes. Jag har bara ökat i vikt när jag varit gravid eller använt hormonella preventivmedel. Mellan det har jag stått stilla i vikt hur jag än kämpat. Det har gått jättebra för min del att vara gravid och inte så stor skillnad mot första graviditeten som jag var normalviktigt. Tyngre är det ju och jag orkar inte göra så mycket men annars går det. Den enda jag haft komplikationer med är andra barnet och då vägde jag bara 85 kg när jag blev gravid. Med tredje och fjärde barnet var jag mycket tyngre och då har jag inte fått några komplikationer alls så jag och läkarna har kommit fram till att det kan bero på att andra barnet har en annan pappa än de andra barnen och inte just på min vikt. Innan jag blev gravid den här gången har läkarna tagit alla möjliga prover på mej under 1 års tid och alla värden är jättebra. Läkaren gav sitt ok till en graviditet så därför vågade jag bli gravid igen. Skulle jag inte haft barn redan skulle jag nog väntat tills efter en op men eftersom jag redan har 3 och det här blir sista barnet ville jag bli klar med barnen innan operationen.
    Ok. Har förstått att det är väldigt svårt att gå ner i vikt om man har hormonfel. En kompis har kämpat med sin vikt länge, och har nu fått reda på att hon har hormonfel och har fått några "blåsor" på äggstockarna. Svårt att göra något åt då också. Tycker så synd om henne.

Förstår om du ville "klara av" det sista barnet innan operationen. Man måste väll vänta ett tag efter operationen innan det rekomenderas att du blir gravid också?

Skönt för dig att du inte haft några problem. Är lite avis på dig. Själv sitter man här med foglossning och allt vad det nu är, jobbig graviditet det här.
  • Bellsam
    vänat skrev 2008-07-16 20:10:48 följande:
    Är du säker på att de har gjort en GBP opration så de inte är VBG eler banding då?? menra de skilljer sig rätt mycket åt.
    3 har gjort GBP och två har gjort VBG, om jag inte minns helt fel. Och de har fått i stort sätt gjort på samma sätt med mat och det. Enda skillnaden har varit vikten som de har varit tvugna att gå ner före operationen.

Men eftersom vi har två helt olika erfarenheter, vilket inget utav det förmodligen är fel, så beror det nog på ort och kirurg. Tycker det är fel att sitta och säga att det ena är rätt och det andra är fel när det nu ser ut som det gör. Vet inte riktigt vad vi diskuterar längre måste jag säga. Vart vill du komma?
  • Bellsam
    vänat skrev 2008-07-16 20:18:34 följande:
    Men som jag skrev tigare kan du inte jäm för en VBg men GBP för då jag gjort min VBG kunde jag knappt äta något utan att mål illa och kräas de fastde skaer . men efter GPB fastran inget vilket enligt kirugen dess utom är mycket ovanligt vid GBP så som sagt var balnand inte i hop de olka oprtationer ..
    Nej och det är inte det jag sysslar med.. Men visst, även om jag har kompisar som har gjort det och fått göra på det här viset så sitter väll jag och ljuger. För det kan ju absolut inte vara så att det är olika på olika orter och olika kirurger. Orkar inte snacka mer om det för vi kommer ingen vart med det mer än att du sitter och säger att jag ljuger istället för att säga att båda kan ha rätt. Ser ingen anledning att tjaffsa om det mer.
  • Bellsam
    vänat skrev 2008-07-16 20:32:20 följande:
    Jo de är lika från sjukhus till sjukhus.Men där emot alla opartde kirúrger på samm sjukhus har samma polis.
    Förstår inte ens vad du skriver.. men men.. Skitsamma.
Svar på tråden magsäcksoperation?????????