• Felicia6

magsäcksoperation?????????

Bellsam skrev 2008-07-16 19:23:12 följande:
    FH Mamma skrev 2008-07-16 19:16:34 följande: Min kompis gjorde operation, och först var hon tvungen att köra pulverdiet innan, och sen så var hon tvungen att göra två veckor flytande och två veckor puré. Sen nu så kan hon äta viss vanlig mat, men det är mycket som hon inte kan äta pga att det kan fastna i magen osv. Men portionerna är ju små och man måste äta på ett annat sätt en tidigare.Tycker inte att riskerna är värda det, hur stora eller små de kan vara, om man "bara" väger 80 kilo. Då är det bättre att kontakta en dietist som kan hjälpa än att ta till en sån drastisk åtgärd som operation.
    Jag gjorde operationen och började äta vanlig mat efter en vecka. Det har aldrig fastnat något för mig och jag har kunnat äta i princip allt även om lusten till massa mat har försvunnit (som tur är).

Om jag INTE hade gjort open så hade jag dött till slut pga min övervikt. Riskerna är betydligt större med att fortsätta vara överviktig än att göra operationen och mitt val var enkelt.

Operationen är en av dom bästa sakerna jag gjort i hela mitt liv
    Gbp 26/2-08 || Aktuell viktnedgång: -31.2kg
  • Felicia6
    Anonym ((???)) skrev 2008-07-16 19:44:08 följande:
    En fråga bara? Hur mycket måste man ha försökt att gå ner i vikt för att göra en magoperation? Alltså jag är 18 år och mamma till en 2 årig kille . Jag gick upp 40 kilo ungefäär under graviditeten och jag är 1.60 cm lång och väger nu mellan 90-95 kg och känns som att jag gjort allt i 2 år för att gå ner i vikt igen men utan resultat! vill göra en magsäcksförminskning men tror inte att dom skulle ta emot mig ifall jag vill göra det!
    Det är jätteolika beroende på vart i landet du bor, men generellt sett ska du ha ett bmi på 40 minst och ha provat flera olika saker utan framgång

Kom in i tråden som länkas till här i tråden så får du läsa på lite mer om det
    Cecese skrev 2008-07-16 19:46:52 följande:
    Man måste ju ha försökt det mesta för operationen är liksom sista utvägen. Sen ska man ha haft sin fetma i ett visst antal år också. Är inte helt säker och orkar inte leta upp pappren nu men jag tror det är typ 4-5 år man ska ha lidit av fetma/kraftig övervikt.Vilka viktminskningsförsök har du gjort?
    Vi har inte visst antal år i mitt län iaf.. det är olika isf från län till län
  • Felicia6
    Cecese skrev 2008-07-16 19:58:41 följande:
    Nej det kan ju vara olika från ställe till ställe.
    Ja, det är sjukt olika överallt i sverige har vi kommit fram till i gbg tråden
  • Felicia6
    Cecese skrev 2008-07-16 20:05:46 följande:
    *S* Ja det är ju konstigt egentligen eftersom det handlar om samma op. Skulle det inte vara lättast att ha samma regler överallt, både för läkare och patienter. Så svårt kan det väl inte vara att enas?
    Nä, man tycker inte det I sundsvall tex.. Där måste man gå på tre "viktträffar" mitt i all väntan innan man får open.. I Västerbotten behöver man inte flyta varken före open eller efter open, utan får börja med vanlig mat direkt.. Vissa ställen tar inte emot egenremisser medan andra gör det osv osv osv
  • Felicia6
    Bellsam skrev 2008-07-16 20:06:49 följande:
    FH Mamma skrev 2008-07-16 19:54:09 följande: Nu vet jag flera stycken, fem stycken för att vara mer exakt, som har gjort den här operationen, och de har fått gått igenom samma sak allihop. Har aldrig hört om något annat förrän nu, så om jag trodde att det inte var sant så skulle jag väll inte säga det, eller? Vad är det som säger att det jag säger inte skulle stämma i hennes fall? Inget som säger något om det heller. I så fall så är det ju ni som talar osanning som säger att det inte är så, när jag vet att det finns fall då det är så.
    Vi sa att det är inte ALLTID så.

Visst kan man få problem, men man kan slippa problem oxå, precis som med allt annat. Du kan bli påkörd av en bil då du går över gatan, men du kan oxå slippa bli det
  • Felicia6
    Cecese skrev 2008-07-16 20:13:31 följande:
    Det med viktträffar på ett eller annat sätt innan op tycker jag är bra och det borde alla ställen ha i väntan på op. Jag ska opas i Uppsala (om jag får ja) och där fick jag gå på en s.k. ätardag vilket var bra. Nog för att jag redan vet mycket eftersom jag har funderat på op sen 04-05 och träffade kirurgen första gången då. Dock tog rädslan överhanden så jag hoppade av när jag skulle på ätardag men lite info under åren har det ju fastnat. Fullärd blir man dock aldrig
    Ja, jag tycker oxå viktträffar är bra om dom görs på rätt sätt
  • Felicia6
    Bellsam skrev 2008-07-16 20:33:32 följande:
    Förstår inte ens vad du skriver.. men men.. Skitsamma.
    Att det är olika från sjukhus till sjukhus men att kirurgerna på samma sjukhus har samma policy
Svar på tråden magsäcksoperation?????????