• Lejla och Ullis

Donerade spermier

När vi var på vårat kuratorsamtal på karolinska så sa kuratorn att det är många hetrosexuellapar som gjort insemination med donerade spermier och som har valt att aldrig berätta det för barnet.
    Jag är lite nyfiken. Är det så? Ni hetropar som har mottagit donerade spermier. Har ni/kommer ni att berätta det för barnet?

• Svar på tråden Donerade spermier
  • spirea

Hej! Vi gjorde DI i Danmark med anonym donator och jag är nu gravid i vecka 24. Vi kommer definitivt berätta hur det ligger till så tidigt som möjligt. Kommer vara noga med att inte kalla donatorn för biologisk pappa utan typ säga att vi fick hjälp av en man. Vill göra det så odramatiskt som möjligt. Tänk om man inte säger något till barnet och det kommer fram på omvägar när barnet är äldre! Nä, vi tror på att vara så raka och ärliga som möjligt.

• Lejla och Ullis

GRATTIS till magen! Tack för svaret. Jag tycker att det låter som ett jätte bra beslut. :)

• spirea

Hej! Läste er presentation, hoppas verkligen att nästa försök lyckas! Jag håller tummarna! Är nyfiken på att höra hur ni resonerar kring anonym/öppen donator eftersom ni gör inseminationen i Sverige. Vi kände att väntetiden i Stockholm var för lång, därför valde vi Danmark. För oss var det inte viktigt att donatorn var öppen. Ser för- och nackdelar med båda. Visst, det kostar ju en slant att åka till Danmark också.

Kram

• Virve W

Vi har gjort en utredning i S-holm och blev tipsade om att man kan göra egenfinansierad DI i Malmö och Umeå. Ställde oss i kö i våras och nu är vi snart igång

Jag tycker det är viktigt att barnet kommer ha möjlighet att leta rätt på sina "biologiska rötter" och h*n vill själv. Det är inget beslut jag/vi känner att vi kan ta, så pga av det var det självklart för oss att ha en öppen donator.

Precis som Spirea säger trot jag det är bra att vara ärlig så det inte kommer fram av en olyckshändelse eller så.

Lycka till med allt!!

• Tindra04

Hej!

Håller med föregående talare. Har tvillingar på ett år som kom till genom DI (Sahlgrenska). Vi ska defintivt berätta för dem så tidigt och så odramatiskt som möjligt.

LYCKA TILL!

Tindra 04 - Stolt tvillingmamma till Tuva & Elliot
  • Nånting

Virve W, åh det var intressant info. Jag visste om Umeå men inte malmö. Vi har tankar på att åka til danmark om vi inte lyckas med nästa behandlinga ivf/pgd på sahlgrenska. Min man har kromosomfel så det blir donator på ett eller annat sätt som nästa steg. I Göteborg är det ca 2 års kö för donerad sperma. Vilken klinik är det i Malmö som gör DI privat.

Svar till TS, vi är ju itne där än men har redan klart för oss att vi har tänkt prata med barnet om det redan långt innan det ens förstår vad vi pratar om. allt för att göra det så odramatisk som möjligt.

• Solkattan

Hej alla!
    Jag o min man ska nu i höst genomgå insemination med donerade spermier. Vad jag har förstått så är det enligt svensk lag "tvång" på att man när barnet uppnår mogen ålder berättar för barnet om dess ursprung.
    Vad mogen ålder betyder är visst väldigt flummigt...
    enligt den kurator vi pratat med i uppsala så sa hon att hon råder till att redan när barnet är litet om ställer frågor så ska man på barnets viss berätta ärligt hur det kommit till.
    Även när jag sökt på tex Storkkliniken i Danmark så förespråkar de samma taktik...

Hittade det papper vi fått på akademiska och dä står att läsa :
    Lag
    "I centrum står omtanken om barnet och barnets rätt att få reda på hur det har kommit till. Barnet har sedan rätt att i "mogen ålder" komma till den behandlande kliniken för att där få reda på donatorns identitet. Donatorn har dock inga andra juridiska eller ekonomiska skyldigheter gentemot barnet..."

//Solkatta

• Virve W
    Svar på #6
    Ingenting - Vi har varit på Universitetsjukhuset i Malmö.
    Så vitt som vi sett verkar dom vara jätteproffsiga och trevliga

Håller tummarna för er!
Svar på tråden Donerade spermier