• kajsaliten

smärta från skinkan ner i benet:(

jag är i v 32+5 idag, och den senaste veckan har jag haft så himla ont i rumpan (i ena skinkan!), smärtan finns där o moler o strålar ut i baksidan av ena benet. vad kan det vara?? finns det någon annan som har samma sak? kan ju knappt gå:(!!

• Svar på tråden smärta från skinkan ner i benet:(
  • MILFilicious

låter som ischias (stavning?) :/  

BF Närsom i November
  • kajsaliten

oj...kan man få det när man är gravid?? o vad sjutton ska jag göra åt det??

• lisadragon

låter som ishias/foglossning (stavas?).
    Har själv foglossning och jag har ont runt svanskotan, lite över, lite under, lite åt sidorna, hugger.. Känns som trasigt glas i ryggen..

Men om det strålar ner mot benet kan det väl vara ishias?!

• AllStared

låter som ishias.
    Jag har dock bara haft ishias samtidigt som ryggskott de gånger jag haft de.
    De enda du kan göra är att pröva ta värktabletter, och trots den sjuka smärtan, ta 20-30min promenad om dagan tills det är över.

Bröllop 080726 ♥ freewebs.com/salkert ♥ BF 081203
  • Nåån

Ja det låter exakt som ischias.
    Har haft det och känner av det till och från än idag. 4 år sen jag hade det.
    Men det är som du beskriver det. ont i skinkan och det strålar ner i benet ända till knäet.

• kajsaliten

tack för svaren! ja det verkar inte vara bättre än ischias...det låter ju som det av det ni skriver. problemet är att jag är sjukskriven pga kraftiga sammandragningar, får inte promenera mer än nödvändigt så det "botemedlet"kan jag inte använda mej av. det blir väl att knapra alvedon:(. eller hjälper massage eller nåt annat?

• Kagi

Tror också på ischias. Du kan försöka med att stretcha rumpan.

T.ex. ligg på rygg, böj höger ben, lägg vänster fot på höger knä. (Eller vice versa.) Ta tag om knäet eller låret och dra emot bröstet.

Eller sitt upp, böj ena benet och placera foten på andra sidan om det utsträckta benets knä. Dra det böjda benet emot dig, vrid gärna överkroppen inåt.

• AllStared

Läkarna sa till mej att ingen massage hjälper, att röra på sej (iaf så gått man kan, gå) är bättre än ligga, sitta, stå.
    Och cha alvedon.

kajsaliten skrev 2008-07-16 17:53:50 följande:
    tack för svaren! ja det verkar inte vara bättre än ischias...det låter ju som det av det ni skriver. problemet är att jag är sjukskriven pga kraftiga sammandragningar, får inte promenera mer än nödvändigt så det "botemedlet"kan jag inte använda mej av. det blir väl att knapra alvedon:(. eller hjälper massage eller nåt annat?
    Bröllop 080726 ♥ freewebs.com/salkert ♥ BF 081203
  • uvaluva

jag hade falsk ischias, kallades det, min förra grav. Det börjar i rumpan o inte ryggen. Strålade ner i benen, särskilt när jag låg ner. Receptet e massage o stretching. Tyvärr måste jag säga att det hjälpte sådär. Fick rådet av sjukgymnast att svanka mer! Tvärtemot vad det säger vid foglossning, tydligen kompenserade jag magens vikt med att skjuta fram höfterna o spänna rumpan vilket gav smärtorna. Sitta upp o sova funkade också bättre än att ligga.

• Kagi
    kajsaliten skrev 2008-07-16 17:53:50 följande:
    Ja, det låter ju inte som att du ska ut och gå direkt... Men stretchövningar kan du ju som sagt prova. Du kunde nog även få hjälp av en massör eller sjukgymnast som använder sig av stretch i behandlingen. Enbart massage gör nog inte mycket nytta - rumpmusklerna är rätt känsliga, och kan bli mer spända av för mycket massage rakt på. Men, som sagt, en duktig terapeut av något slag som kan hjälpa dig med stretchen vore något. Hör med MVC, de har ju vad jag förstår oftast sjukgymnaster kopplade till sig.

Gravidyoga kanske vore något för dig? Jag tyckte det var kanon, och det är ju väldigt lugnt och mjukt. Om du är intresserad, kan du ju kolla med bm om hon tror det skulle vara ok att göra det med dina sammandragningar.
Svar på tråden smärta från skinkan ner i benet:(