• kajsaliten

smärta från skinkan ner i benet:(

jag är i v 32+5 idag, och den senaste veckan har jag haft så himla ont i rumpan (i ena skinkan!), smärtan finns där o moler o strålar ut i baksidan av ena benet. vad kan det vara?? finns det någon annan som har samma sak? kan ju knappt gå:(!!

• Svar på tråden smärta från skinkan ner i benet:(
  • funbun

Jag e i v 27, har också fått det...min barnmorska sa ischias och fick ett träningsprogram

• Gummis

Det är ischias tro mig, jag har haft det mer eller mindre halva graviditeten och tyvärr har det blivit värre ju längre graviviteten gått. Nu är jag i v.40 och har vrålat rakt ut i ren smärta ett flertal gånger. Får för mig också att det blir värre när bebisen rör sig. Två bm har sagt till mig att det finns inte så mycket att göra utan bara att stå ut. Ett knep som jag har är att när jag måste luta mig neråt eller åt sidan så tar jag alltid stöd i något, detta göra att det gör mindre ont i alla fall. Hoppas det lättar för din del.

• Poloc

Läkare (o andra) som säger att behandlingshjälp garanterat inte hjälper har Väldigt Dålig Koll, skulle jag säga.

Förhoppningsvis är det, precis som redan nämnts, sk falsk ischias - dvs spända muskler i sätet trycker på ischiasnerven. (Äkta ischias kommer från inklämning vid ryggraden.)

Stretchen som Kagi tipsar om är isåfall helt rätt, särskilt den första. Ett alternativ (lite mer djupgående) att att sitta på stol och göra den: lägg onda benets fot på motsatt knä. onda benets knä pekar rakt ut åt sidan. håll kvar det knät nedåt och SVanka ryggen + luta dig framåt (behåll svanken, för att isolera sätesmusklerna).

Förutom sjukgymnaster, som bla kan behandla med akupunktur, är både massageterapeuter och andra kroppsterapeuter ett alternativ. Man måste inte gå på musklerna tufft; det finns många olika tekniker, bla rena avslappningstekniker som SCS (massageterapeuter som är utbildade på Axelsons kan detta).

För övrigt: rör på dig det du kan. Stabilitetsträning är toppen, tex de kära knipövningarna för bäckenbotten.

Rådet om att svanka som någon nämnde går inte att ge som ett generellt råd; besvären kan bero på olika underliggande mönster hos olika personer.

Bor du i göteborg/stockholm och är intresserad av att prova manuell behandling så kan jag gärna rekommendera några duktiga kollegor. (är själv massageterapeut & läser på Osteopathögskolan, men jobbar inte själv nu då jag är i v 40..)

• Mammassaga

Jag har fått höra att ishias är ganska vanligt i slutet av graviditeten då barnet börjar bli lite större.

Eller iaf ishias-liknande känsla för att barnet ligger och trycker på nerver.
    Jag vet inte om det stämmer men tycker det låter troligt. Värktabletter och vänta på att bebis kommer ut är det man kan göra typ:)

• Piggo

Jag hade också falsk ischias mellan vecka 31-36, det är ett helvete... Tyckte att det gjorde MER ont efter promenader, kunde inte vända mig själv i sängen osv. Dock, en morgon när jag vaknade var smärtan helt borta! bebisen hade flyttat på sig, och nu känns det som om jag är en annan person. Så man måste inte ha ont tills bebisen kommer, om man har tur. Hoppas verkligen att du TS har det, för jag lider med dig!

• Prego

Har själv samma problem! i båda skinkorna! men mest på höger....och det gör fruktansvärt ont! och då är jag bara i v. 17 Gråter Bara det inte blir värre.....

Har mest besvär när jag suttit för länge framför datorn på jobbet. Stretching och promenad är nog att rekomendera....har även hört simning ska vara bra.

Jag har även börjat använda ett "gravidbälte" som avlastar och kan användas även om man har fejk-ischias och inte är gravid.

• Lacookie

Har också haft denna helvetiska smärta mellan ca v.33-37. Försvann plötsligt en dag och var helt underbart. Enligt bm tydligen för att bebisen fixerat sig. Är nu v.40 och är bara lite öm i bäckenet. Mkt bättre!

• lisadragon

enda stretchingen jag kan utföra pga att jag har mkt sammandragningar som funkar rätt lika med dom som några andra skrivit.

Upp med benet som gör ont på ett bord, alltså knät vinklat så hälen är i höjd med utsidan av den andra höften.. I början kanske du bara kan utföra denna lutad framåt men avancera senare och sträck på dig sen kan du vrida överkroppen lite.. Vänster ben, vrid överkroppen åt vänster och vice verca..

aLs får gärna rätta mig om jag har fel, men jag tycker det stretchar bra i baksidorna och det är inte allt för obekvämt då magen inte är i vägen..

Hoppas det blir bättre för dig!
    Hade gott // Lisa!!

• kajsaliten

vilka bra tips ni har! det är verkligen jobbigt att ha konstant ont, en malande känsla o smärta som gör mej jättetrött. o på dåligt humör också! ska ringa min bm imorgon när hon har teltid, kanske jag kan låna en tens-apparat. stretchingen har jag börjat med nu, smidit som ett kylskåp ungefär hahaha!!!
    måste bara fråga er som haft dom här problemen: går dom över i o m förlossningen???

• Lacookie

Mina gick som sagt över i ca 37-38 när bebisen stabiliserade upp bäckenet. jag trodde att jag skulle få lida fram till förlossningen men blev positivt överraskad. Hoppas att du också blir det!

• Poloc
    Svar på #20
    lisadragon skrev 2008-07-16 23:02:23 följande:
    aLs får gärna rätta mig om jag har fel, men jag tycker det stretchar bra i baksidorna[/citat]

Ha ha, med den inviten så får jag såklart komma med ett inlägg. Den där stående är ytterligare en variant. Fortfarande viktigt att hålla svanken rejält när man lutar sig framåt.
    Dock förstår jag inte, rent anatomiskt, riktigt hur du kan komma åt "rätt" muskel (Piriformis = djup, tvärgående mitt i sätet) genom att enbart vrida överkroppen. Men får du resultat på det så är ju det huvudsaken.

Ytterligare en variant är att göra den "sittande" stretchen fristående. Kräver balans, eller att man håller i ngt. Då kan knappast magen vara ivägen iaf.
    kajsaliten skrev 2008-07-17 16:42:09 följande:
    [citat]
    går dom över i o m förlossningen???
    Det där går tyvärr inte att svara på generellt. Har du tur så går det över tidigare än så, har du otur består besvär efter förlossn. Mina bäckenbesvär gav med sig efter ett par veckor bara (gick såklart o fick behandlingar av bäckenet, vilket kanske hjälpte). Efter förlossningen lättar mycket belastning i kroppen, men det är stora förändringar som skett och som ska "gå tillbaka" vilket såklart dröjer ett tag. + det finns ingen garanti för att kroppen går tillbaka till en balans som är helt "korrekt" - därför brukar jag alltid garantera gravida att gå till en bra kroppsterapeut när några månader gått efter bf för att kolla status o få behandling för att förhoppningsvis förebygga framtida problem.
  • Poloc

Vad skumt det blev.. Mitt svar blev 'inbakat' i Lisa-citatet. Jaja, ni fattar.

• uvaluva

Måste tyvärr säga att jag haft problem med ena skinkan/benet hela tiden även mellan mina båda graviditeter.. Kallar det mitt kärringben. Men fantastiskt nog har jag denna grav inte alls mer problem än innan jag blev gravid!! Kanske lite men inget att gnälla över o nu e jag ändå i v 38.

Svar på tråden smärta från skinkan ner i benet:(