Inlägg från: Bellsam |Visa alla inlägg
  • Bellsam

Denna ciggarett rök!!!

Jag har också balkongdörren öppen hela dagarna och grannar som röker så att det åker in i lägenheten. Jag är gravid och känsligare än många andra, så att det är ju inte så att jag tycker att det är gott. Samtidigt som det irriterar mig lite så låter jag faktiskt det vara. Dom gånger det irriterar mig mycket så kan jag stänga dörren de 5 minuterna som det tar för dom att röka upp sin cigg, kan öppna fönster där dom inte sitter istället. Hade det varit att dom hade rökt konstant så hade jag frågat dom om dom kan tänka sig att gå ut och röka några av gångerna för att det faktiskt osar i min lägenhet.

Men jag tycker att det är så många som klagar på dom som röker, dom får inte röka någonstans längre. Och här så skriver endel att dom inte får röka på balkongen eller under fläkten, men om de nu inte får göra det och det inte ska störa någon så måste dom gå långt bort innan de inte stör någon. Sen om de bor centralt och står utanför porten och röker så är det många som klagar då med.
    Jag tror på att man inte ska klaga på allt, utan att man kan försöka göra något åt det själv. Sen när man måste så kan man klaga, men det är när man måste. Men det är min åsikt. Nu kommer jag ju säkerligen få en massa skit för det, men men.

• Bellsam
    Badbollen skrev 2008-07-17 14:26:03 följande:
    Jag ska börja med att inte plocka upp bajset efter min hund och strunta i att andra kan gå i det, jag ska kasta skräp omkring mig och förstöra naturenjag ska ställa ut en spyhink på balkongenJag ska äta surströmming varje dag på min balkong.Jag ska hälla ut lite öl på balkongen så det ligger och stinker efter ett par dagarjag ska vara en gris helt enkelt och inte tänka på mina medmänniskor, för det som inte står i lagen FÅR jag göra.
    Att inte plocka upp hundbajset och att kasta skräp i naturen och förstöra ÄR faktiskt olagligt.
  • Bellsam
    Badbollen skrev 2008-07-17 14:49:23 följande:
    jag håller med dig till viss del, men har stått ut med detta nu i ett år, och det är inte en cigg, dom röker om vartannat hela tiden. Och som jag skrev innan så ska jag tala med dom vid tillfälle. Inte så kul och komma hem från jobbet när man haft köksfönstret öppet, och mötas av cigarett lukt i hela hemmet
    Men röker dom ofta så kan du ju i alla fall be dom att ta en del av ciggen utanför porten eller något där det inte blåser in hos dig (speciellt om dom kan se att du har fönstret eller något öppet). Men du kanske kan ge med dig och säga att det är ok att dom röker morgonciggen på balkongen. Många rökare tar den gärna precis när dom gått upp och är i morgonrocken. Om du visar att du både kan ge och ta och är redo att kompromissa lite så får du säkert ett ännu bättre bemötande :)
  • Bellsam

Måste och måste åka bil. Även om det är mycket krångel så finns det ju faktiskt saker som du kan göra. Många som bor på landet och inte har tillgång till buss kan ta bilen till närmaste bussstopp och ställa bilen där och ta bussen istället för att åka ända in till stan osv. Finns ju en del lösningar då man kanske inte behöver använda bilen så pass mycket som man kanske gör. Kan man åka halva vägen istället för hela så bidrar man ju till att minska på avgaserna, samma sak om man byter ut bilen mot en miljöbil osv.

Varför ska alla som röker behöva flytta? Är själv inte rökare, men tycker det är fel att föra denna "mobbning" mot rökare. Har ni som tycker att röklukten är ett problem ens försökt att tala med dom som röker? Kan nog säga att 90% i alla fall skulle lyssna och försöka flytta på sig om ni kom och påpekade SNÄLLT och TREVLIGT om hur röklukten påverkar er.

• Bellsam
    Alleka skrev 2008-07-18 14:20:15 följande:
    ja men du försvarar alltså rökarnas försvar till att Vi som inte vill andas in deras rök ska flytta?! Vad är det för resonemang? Är ju lika mycket mobbing från andra hållet isånafall. Men jag akn tycka att om man väljer att dra i sig gift behöver inte andra som INTE valt det behöva lida för det. Sen kan man dra det till sin spets med utsläpp som finns osv. Men det börjar ju folk ändra på, Miljöbilar, kollektivtrafiken utökas tvärbanor osv. Vad gör rökarna? Jo många här säger " Flytta om det inte passar" Är det att hjälpa till? Lite hänsyn kan väl inte vara så svårt att visa? oavsett om man är rökare eller ej. Ett stort Ego komemr man väl ingenstans med?vad jag kan se så har TS sagt att hon skulle prata med sin granne vid tillfälle.
    Vart har jag skrivit att dom som inte vill andas in andras rök ska flytta? Ser inte att jag har skrivit det någonstans, för i så fall så är det emot det jag tror på. Tycker inte att rökare ska flytta för att andra tycker det, tycker inte heller att ickerökare ska behöva flytta för att rökare tycker det.
    Det jag menar är att oftast så försöker de flesta rökare att anpassa sig och ställa sig på såna ställen där röken inte ska störa andra, men kanske gör det ändå. Vissa kanske inte tänker på att "om jag röker på min balkong så stör det mina grannar" eftersom det kanske aldrig är någon som sagt något till dom. Men det betyder inte att dom absolut inte skulle kunna tänka sig att ändra på sig.

Och det är ju bra om ts skriver nu att hon ska prata med sina grannar. Men vore det inte bättre att prata med grannarna innan hon börjar skriva och klaga på nätet?
  • Bellsam
    Alleka skrev 2008-07-18 15:01:59 följande:
    Då kanske jag missuppfattade dig. Men det har blviit prat om att nån måste flytta, jag anser inte att nån ska behöva flytta. Du skrev att rökare inte ska behöva flytta. Och jag menade att icke rökare ska inte göra det heller pga av en sån sak. Blev kanske lite missförstånd Vi menar nog lika där Men vad jag förstod det som så ville hon väl bara ventilera lite? Är väl många som gör det här? Hon ville gnälla av sig lite. Är väl inte hela världen?
    Nej är inte hela världen, men jag tycker ändå att man ska prata med grannarna innan man börjar gå runt och gnälla om det. Sen om hon pratar om dom och dom lyssnar så är det fritt fram att gnälla, men så länge man inte gör något åt det så tycker jag att det känns lite fel. Gnälla över någon som inte vet något om det och som inte vet om att de gör något fel. Är så som jag känner i alla fall. Allt tycker ju inte lika, och det är väll bra det. Tänk vad livet skulle vara tråkigt om det var så :)
  • Bellsam
    Mammassaga skrev 2008-07-18 15:15:19 följande:
    Nä jag skulle göra det för att jag ville äta surströmming på balkongen, varför lat att ta ut bajsblöjpåsen och ja helt enkelt råkade spilla ut min öl när jag satt där och åt.
    Är ju bara larvigt att göra något sådant enbart för att störa andra människor. Bättre att prata med rökaren om den kan röka någon annanstans och förklara varför än att börja starta krig. Börjar du göra så så vad tror du att rökaren kommer göra efter det? Och alla andra grannar runt omkring som blir lidande och inte har något alls med erat bråk att göra?
  • Bellsam
    Alleka skrev 2008-07-18 15:28:20 följande:
    Är Minst lika larvigt att säga" jag betalar hyra för min balkong, jag får röka där om jag vill"Tänk om alla tänkte så..hur hade det varit då?En del gnällspikar gör faktiskt nytta oxå. Hur hade det annars sett ut?
    Nej jag menar inte att man kan göra hur som helst för att man betalar hyra för sin balkong (egentligen om vi ska vara ärliga så är jag ganska så säker på att balkongen inte får räknas med i hyran). Men tidigare i tråden så skrevs det om att dom skulle ställa ut blöjhinkar och allt möjligt enbart för att störa rökare, lät som att det var ännu ett sånt inlägg. Så länge man gör något enbart för att störa andra så känns det bara larvigt och omoget.
    Jag tycker att man ska respektera andra även om det handlar om SIN balkong. Rökare som icke rökare.
Svar på tråden Denna ciggarett rök!!!