• skånetös78

Hur får jag toalettstolen ren?

Vi flyttade in för nån månad sen och toalettstolen är jättesmutsig just i kröken, vi har skrubbat med allt möjligt känns det som men det blir verkligen inte rent..skiten (bokstavligt talat!) har verkligen "ätit" sig in i kröken..ser riktigt äckligt ut!
    Finns det något mirakelmedel eller är det bara att göra sig av med denna stol och köpa en ny?

**Blivande Fru Nordström**
  • Svar på tråden Hur får jag toalettstolen ren?
  • skånetös78
    La Lola skrev 2008-07-17 09:45:11 följande:
    Jag tror att det är skadad emalj....
    ajdå, då är det inte mycket att göra antar jag, förutom att byta ut den då? men hur kan den ha blivit så skadad..
  • Michisen
    skånetös78 skrev 2008-07-17 10:00:04 följande:
    ajdå, då är det inte mycket att göra antar jag, förutom att byta ut den då? men hur kan den ha blivit så skadad..
    Testa att göra rent den först, emaljskador brukar väl inte uppstå om man inte har slagit sönder emaljen.
  • Lady Namárië

Jag håller med Lola. Vår toalett ser ut precis så, och det är emaljen som helt enkelt är bortnött. Hur gammal är er toastol? Vår är säkert 30 år, så det är verkligen dags att byta.

• skånetös78
    Lady Namárië skrev 2008-07-17 10:05:34 följande:
    Jag håller med Lola. Vår toalett ser ut precis så, och det är emaljen som helt enkelt är bortnött. Hur gammal är er toastol? Vår är säkert 30 år, så det är verkligen dags att byta.
    Vår stol är max sen-95 då huset byggdes så den har ju några år på nacken men borde inte vara så sliten redan tycker man..förra stället vi bodde på var byggt 73 och där var toastolen original men jättefräsch!
  • Lady Namárië
    skånetös78 skrev 2008-07-17 10:16:39 följande:
    Vår stol är max sen-95 då huset byggdes så den har ju några år på nacken men borde inte vara så sliten redan tycker man..förra stället vi bodde på var byggt 73 och där var toastolen original men jättefräsch!
    Är du däker på att de satte in en ny, då? Ibland köper ju folk begagnat och sätter in. Jag vet faktiskt inte vad som skadar emalj. Starka rengöringsmedel, kanske? Kalkrikt vatten?
  • Joonas

Om emaljen är skadad kan man göra en budgetvariant. Montera bort stolen, rengör den efter förmåga och måla sedan med emaljfärg!

Livet behöver inte vara perfekt för att vara underbart!
  • mimmi 1

Jag tror faktiskt inte att det är emaljen som är skadad... jag tror att det blir brunt av vattnet, smuts långt mellan rengörningarna.... just i kröken, där är ju emaljen skyddad av vatten hela tiden...men, nu säger jag nåt som jag precis i ett annat inlägg förkastat, just beroende på miljön.... MEN detta är kanske en sån desperat utväg som du kanske måste ta till sedan du provat ättika, citronsyra... Klorin!! häll i och låt stå över natten, sedan skurar du , då tror jag det bruna har blekts ner...

• skånetös78
    Lady Namárië skrev 2008-07-17 10:23:59 följande:
    Är du däker på att de satte in en ny, då? Ibland köper ju folk begagnat och sätter in. Jag vet faktiskt inte vad som skadar emalj. Starka rengöringsmedel, kanske? Kalkrikt vatten?
    Vi bor i radhus som är bostadsrätt så alla hus är byggda samtidigt och föreningen satte in grejerna så stolen var ny då. Ska iväg och shoppa grejer imorgon så då hoppas jag att något av det biter på smutsen!
  • skånetös78
    Joonas skrev 2008-07-17 10:47:27 följande:
    Om emaljen är skadad kan man göra en budgetvariant. Montera bort stolen, rengör den efter förmåga och måla sedan med emaljfärg!
    Det där var ju faktiskt en ganska smart variant, så det ska vi göra om inget annat funkar! Den är ju fräsch i övrigt så det är ju dumt att byta ut den om det går att måla över! Men det låter svårt att montera bort den, eller det är det kanske inte?
  • Mamma till Tobias

Kan det inte vara rost?

• Oneleg Jämtland
    skånetös78 skrev 2008-07-17 15:42:09 följande:
    Det där var ju faktiskt en ganska smart variant, så det ska vi göra om inget annat funkar! Den är ju fräsch i övrigt så det är ju dumt att byta ut den om det går att måla över! Men det låter svårt att montera bort den, eller det är det kanske inte?
    Behöver väl inte montera bort den? Bara ta ur vattnet som är i kröken, torka rent och måla.

Stanken från avloppet som är öppet under tiden då vattenlåset får man på köpet *L*.
    När allt du har är en hammare, ser alla problem ut som en spik!
  • skånetös78
    Oneleg Jämtland skrev 2008-07-17 15:46:34 följande:
    Behöver väl inte montera bort den? Bara ta ur vattnet som är i kröken, torka rent och måla.Stanken från avloppet som är öppet under tiden då vattenlåset får man på köpet *L*.
    Haha, så långt tänke jag verkligen inte! *skäms*
  • Trynträ

Tomik tycker jag funkar bra. Själv är jag imponerad över hur folk kan få det så skitigt att det är svårt att få bort det. Städar man en gång i halvåret då eller?

• skånetös78
    Trynträ skrev 2008-07-17 17:15:44 följande:
    Tomik tycker jag funkar bra. Själv är jag imponerad över hur folk kan få det så skitigt att det är svårt att få bort det. Städar man en gång i halvåret då eller?
    Tomik har vi provat men det funkade inte på detta! Ja jag är också lite förbluffad över hur det kan ha blivit så ingrott på de åren, huset i övrigt är hur fräscht som helst så övriga utrymmen har de iallafall hållit rent på..
  • Ansapansa

har haft likadant!!!!!!!
    trodde att det var rost eller att det var skadat.
    Köpte kalkosani affären och hällde i över natten,sen på morgonen sen gnuggade jag med en svamp och det FÖRSVANN på ett kick.
    men jag måste hålla efter det väldigt mycket,minst 1ggr i veckan för att det ska se vitt ut i toan.

LYCKA TILL

• Camarogirl

Kolla ert vatten. Kan vara kalkbeläggning kanske. Tror vi har väldigt mycket kalk i vattnet här, det syns på diskbänken inte minst, och vi har också nåt mörkt som inte går bort i toalettstolen. Och ett helsike att hålla bubbelbadkaret och blandarna rena...

(Halkade på tangenbordet och åstadkomm inlägget ovan - sorry...)

• skånetös78
    mimmi 1 skrev 2008-07-18 21:53:33 följande:
    hur har det gått??
    Vi glömde helt bort att handla något till toan idag så vi får ge det ett nytt försök nästa gång vi kommer till en bra affär, men jag lovar att meddela hur det går!
Svar på tråden Hur får jag toalettstolen ren?