• Turnit

Tråden för familjehem, jourfamiljer, kontaktfamiljer, kontaktpersoner

Tråd 9

Detta är vår tråd där vi pratar om socialtjänsten, hur det är att vara familjehem, kontaktfamilj eller liknande.
    Vi svarar gärna på frågor om att vara familjehem o liknande

Påminner om sekretessen o att inte lämna ut några namn...

Hejsan! Hur funkar detta med familjehem osv? Vad måste man "uppfylla" för att bli det?

Ordnad ekonomi
    Ej finnas med i belastningsregister hos polisen
    Ej finnas hos Kronofogden
    Ej vara aktuell för socialbidrag
    Ej vara långtids sjukskriven via Försäkringsakassan

Tryggt förhållande. Ni ska orka i många år....(Det sista ett plac barn behöver är att familjehemsföräldrarna skiljer sig)
    Ha plats o ork att ta emot ett barn...
    Ha sunda värderingar,
    kunna enas om barnuppfostran.

Många socialtjänster ser också gärna att man har eller haft egna barn...
    Och naturligtvis att HELA familjen är inställda på att bli familjehem...
    De biologiska barnen också!

.?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?.
  • Svar på tråden Tråden för familjehem, jourfamiljer, kontaktfamiljer, kontaktpersoner
  • Turnit

Godmorgon.....startar om tråden då den snart stängs.....välkomna....

Bara några timmar kvar innan jag får gå hem och sova....

• Anonym (Tillfrågad)

God morgon själv. Tack för tråden!

Eller godnatt får jag väl säga till dig.

Lite uppdatering från mig är kanske på sin plats.
    Vi fick ett mail från vår sco kontakt sent i går em. Att det dragit ut på tiden förklarade hon med att de inväntar ordinarie chef som är på semester. Vikarierande chef ville inte ta på sig detta så det handlar om en långvarig placering.. ?

Har inte vik chefer samma befogenhet? Då ska de väl inte vikariera om de inte får fatta beslut som ska gälla under lång tid. Soc tjänsten hanterar ju sådana känsliga uppdrag som inte kan vänta, kan man ju tycka.

Nåja.. vi får vänta tills nästa vecka.

Nu ska jag jobba vidare... försöker jobba in några timmar varje vecka - är ju alltid gott att ha lite komp till skolloven så att kidsen kan vara lite extra lediga Dessutom gillar jag lite sovmorgon ibland.. hehe

• Anonym (Jenny)

Hittat hit!!  *räcker upp en hand*

• Anonym (jourhem08)

Har hittat denna tråd

• Turnit

Vad bra att ni hittat hit...*noterar*

Har sovit en stund, och är nu barnvakt åt mina underbara brorsdöttrar....Fick även brevet från referenterna idag....blev mkt rörd när jag läste det.

Regnet det bara öser ner...trist att gå ut då....

Ha det gott alla

• AnnikaS

Är också med på banan.....

Har "semester" till den 1/9 då jag börjar jobba efter 5 mån hemma med lillskrutt.Lillskrutt börjar dagis i mitten av augusti..... liten blir stor. Hur skall mor klara detta ?!?!?!

Ha en underbar sommar alla

• Turnit
    AnnikaS skrev 2008-07-18 13:21:25 följande:
    Är också med på banan.....Har "semester" till den 1/9 då jag börjar jobba efter 5 mån hemma med lillskrutt.Lillskrutt börjar dagis i mitten av augusti..... liten blir stor. Hur skall mor klara detta ?!?!?!Ha en underbar sommar alla

Hur gammal är lillskrutt nu?? Tror mor klarar det....

Själv längtar jag....

Jo, vi har lagt intresse på en tomt!! Nu ska vi bara kolla efter bra hus...Älvsbyhus har fina och bra planerade.....och billigt om man inreder övervåning själv....vilket vi nog gör...knör ihop oss på botten och bygger färdigt själva....

• Anonym (Jenny)
    Turnit skrev 2008-07-18 13:24:10 följande:
    Jo, vi har lagt intresse på en tomt!! Nu ska vi bara kolla efter bra hus...Älvsbyhus har fina och bra planerade.....och billigt om man inreder övervåning själv....vilket vi nog gör...knör ihop oss på botten och bygger färdigt själva....
    Kul!! Vi har en del folk i bekantskapskretsen som byggt Älvsbyhus och är nöjda....
    Har man dessutom bra kunskap/kontakt i byggbranschen så kan det ju bli billigare att inreda övervåningen själv, för det är dyrt med byggmaterial!!

Vårt hus har vi byggt helt själva, ett s.k. lösvirkeshus eftersom maken är kunnig och min pappa är snickare med egen firma. För oss blev det ett billigare alternativ att göra så än att ta ett lågprisalternativ från någon husfirma?
  • Helgona

Tack Turnit för den nya tråden!

Vi är på semester o hinner inte uuppdatera allt som man skulle vilja hinna med!

Hos oss är det som vanligt...fullt upp haha

CARPE DIEM
Svar på tråden Tråden för familjehem, jourfamiljer, kontaktfamiljer, kontaktpersoner