• Turnit

Tråden för familjehem, jourfamiljer, kontaktfamiljer, kontaktpersoner

Tråd 9

Detta är vår tråd där vi pratar om socialtjänsten, hur det är att vara familjehem, kontaktfamilj eller liknande.
    Vi svarar gärna på frågor om att vara familjehem o liknande

Påminner om sekretessen o att inte lämna ut några namn...

Hejsan! Hur funkar detta med familjehem osv? Vad måste man "uppfylla" för att bli det?

Ordnad ekonomi
    Ej finnas med i belastningsregister hos polisen
    Ej finnas hos Kronofogden
    Ej vara aktuell för socialbidrag
    Ej vara långtids sjukskriven via Försäkringsakassan

Tryggt förhållande. Ni ska orka i många år....(Det sista ett plac barn behöver är att familjehemsföräldrarna skiljer sig)
    Ha plats o ork att ta emot ett barn...
    Ha sunda värderingar,
    kunna enas om barnuppfostran.

Många socialtjänster ser också gärna att man har eller haft egna barn...
    Och naturligtvis att HELA familjen är inställda på att bli familjehem...
    De biologiska barnen också!

.?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?.
  • Svar på tråden Tråden för familjehem, jourfamiljer, kontaktfamiljer, kontaktpersoner
  • Turnit

Godmorgon.....igen..... är det nämdbeslut på om man ska bli godkänd som familjehem?

• Anonym (Tillfrågad)

Härligt att det känns bra. Man ska gå på sin känsla tycker jag. och v 32 är ju snart.

Ha en bra dag!

Turnit skrev 2008-07-24 04:22:20 följande:
    Godmorgon....mötet...intervjun igår gick bra. Det kändes så i alla fall. Vi satt i närmare två timmar och blev utfrågade. Nu ska de titta igenom det och återkomma v.32 för att prata med barnen. V.32 har även soc sekr. kommit tillbaka från semestern, så då blir det hon som fortsätter. Så att det bara ska ta max 3 veckor verkar nu inte som om det ska hålla....De poängterade flera gånger att vi ska vara medvetna om att barnet en dag KAN gå tillbaka hem. Att det är det man ALLTID jobbar för. Uppe tidigt för att se till att grabben kommer iväg till sitt sommarjobb.
  • Turnit
    Anonym (Tillfrågad) skrev 2008-07-24 07:36:32 följande:
    Härligt att det känns bra. Man ska gå på sin känsla tycker jag. och v 32 är ju snart. Ha en bra dag!

Tack tjejen.....ja, känslan brukar ju vara det bästa instrumentet....

Har röjt i gardin och dukskåpet, ska packa ner gardiner som inte passar här, men som jag inte vill göra mig av med.

Har även tagit upp vassle för att baka brödkakor. Det går en del bröd när pojken jobbar. Han kräver mer mat då....konstigt.. från att sitta still vid datorn till ett tungt kroppsarbete...stackarn han är helt slut. Har bett att få sova ostörd på lördag....Vilket han klart kan få.....

Bullarna jag bakat till igår fick stå orörda då soc-tanterna inte ville ha.

Hur går det för er andra? Semestertider fortfarande?

Jag ska jobba hela helgen, sen är jag ledig ett par nätter....sen mkt jobb igen. Så tiden fram till v.32 lär gå fort.

Ha en skön fm....

• tinna
    Turnit skrev 2008-07-24 07:05:17 följande:
    Godmorgon.....igen.....är det nämdbeslut på om man ska bli godkänd som familjehem?

Japp, det brukar det vara. Sen ska det upp i nämnden varje halvår för att prövas.

Här är det semester, så underbart med det vackra vädret!! Var på Liseberg igår. Lämnade dock placeringen hos min mamma då det inte kändes rätt mot en ettåring att tvingas åka vagn en hel dag på ett stekhett Liseberg. Pratade med soc om det för jag kände mig lite som en skruttig familjehemsmamma som inte lät placeringen åka med på semester, samtidigt som jag vet att han hade det mycket bättre hos henne (han känner henne jätteväl, dels bodde han där innan han kom till oss och dels så bor vi grannar och träffas varje dag) och att om jag hade haft en biologisk ettåring nu hade inte den heller tvingats med till Liseberg. Soc tyckte jag gjorde helt rätt och att det faktiskt var att se till hans bästa.

I eftermiddag ska vi åka på en ny tur, nu ska vi åka till Skåne och bada i havet och träffa släktingar Kommer hem på söndag

• Anonym (novis)

Hej alla i tråden! Vi har nu haft våran uppväxt placering hos oss i två veckor, fåglarna kvittrar och solen skiner! undrar när smekmånaden är över?

hur ser ni andra på sekrettessen runt barnen? många vänner/släktingar träffar ju barnet och undrar vad/varför man har just det?

• tinna
    Anonym (novis) skrev 2008-07-25 22:29:18 följande:
    Hej alla i tråden! Vi har nu haft våran uppväxt placering hos oss i två veckor, fåglarna kvittrar och solen skiner! undrar när smekmånaden är över?hur ser ni andra på sekrettessen runt barnen? många vänner/släktingar träffar ju barnet och undrar vad/varför man har just det?

Hej!

Vi brukar bara säga att hans föräldrar inte klarar av att ta hand om honom som läget är just nu. Sen frågar folk ju en massa men man får ju försöka svara i lite allmänna ordalag omkring det liksom. Det går snart över, folk vänjer sig Smekmånad vet jag inte om vi hade nån, tyckte mest att det var en inkörsperiod när alla i familjen skulle hitta sina nya roller, sen blev han en del av vardagen och sen har det bara rullat på Har haft honom i snart 10 månader nu.

• Turnit

Godmorgon.....nu är det snart bara en vecka kvar till de ska prata med våra barn ang. lillskrutten. Har jobbat hela helgen och ska nu ta och lägga mig och sova ett par timmar.

Önskar er alla en bra dag!!

• Turnit

Kikar in....någon mer som avlider i värmen??

Här är varmt....jötapetter.....

Hoppas ni alla mår bra...

• tomcar1

turnit...jag har varit och handlat och svetten bara lackar, men nu har jag köpt mig en fläkt, så jag hoppas få sova i natt.

Jag vände mig till en grannkommun idag och gjorde en förfrågan om kontaktfamilj. Anledningen till att vi inte har vänt oss dit tidigare är att den inte ligger så nära Linköping. De blev lite skeptiska när de liksom en tidigare kommun, hörde att jag har ersättning från f-kassan på 50%. De skulle dock undersöka saken, för de har behov av familjer och kontaktpersoner, för de höra av sig med en gång. Kul det iallafall.
    Mvh tomcar1

• Anonym (Jenny)
    tomcar1 skrev 2008-07-29 18:35:33 följande:
    turnit...jag har varit och handlat och svetten bara lackar, men nu har jag köpt mig en fläkt, så jag hoppas få sova i natt.Jag vände mig till en grannkommun idag och gjorde en förfrågan om kontaktfamilj. Anledningen till att vi inte har vänt oss dit tidigare är att den inte ligger så nära Linköping. De blev lite skeptiska när de liksom en tidigare kommun, hörde att jag har ersättning från f-kassan på 50%. De skulle dock undersöka saken, för de har behov av familjer och kontaktpersoner, för de höra av sig med en gång. Kul det iallafall.Mvh tomcar1
    Härligt, hoppas att det kan leda till att ni får ett uppdrag så småningom?
Svar på tråden Tråden för familjehem, jourfamiljer, kontaktfamiljer, kontaktpersoner