Inlägg från: aprilsill |Visa alla inlägg
  • aprilsill

Fun light

Jag tycker om funlight, och om jag måste välja något av alla "gifter" som existerar nu för tiden (man kan ju dö av för mycket potatis eller hur det nu var) så väljer jag aspartam

• aprilsill
    PerG skrev 2008-07-18 21:29:08 följande:
    Det som är sjukt med fun light är ju inte att det är tillsatser och aspartam i den (huruvida aspartam är bra eller inte är en annan diskussion).. det finns det ju i många produkter... Det som är sjukt är att det BARA är tillsatser och aspartam i Fun light... Det finns liksom inget "livsmedel" i produkten överhuvudtaget... bara massa kemiska föreningar... Undantaget var tydligen den med apelsinsmak läste jag.. innehåller väl "spår av apelsin" kan jag tänka.. ;)
    Ja jag är inte den som jagar upp mig av sånt, och som det kanske märks orkade jag inte heller kolla länkarna. Ingen saft är ju bra såklart, men det kan jag stå ut med
  • aprilsill
    PerG skrev 2008-07-18 21:31:19 följande:
    Du måste inte alls välja något av alla "gifter"... För min del så väljer jag att välja bort ÄVEN aspartam....;)Jag tar hellre socker och naturliga livsmedel + motion än massa konstiga kemiska tillsatser...
    Well not me ;) Kommer aldrig någonsin sluta med t.ex. cola light.
  • aprilsill
    PerG skrev 2008-07-18 21:34:27 följande:
    För att slippa motionen, eller hur menar du? Eller tycker du om aspartamsmaken bättre än sockersmaken? ;)
    Ja jag gillar den mer än vanlig cola faktiskt. Inte ett skämt, utan jag skulle bli väldigt sorgsen om dom tog bort t.ex. cola light. Och jag dricker inte för motionens skull
  • aprilsill
    PerG skrev 2008-07-19 10:46:19 följande:
    Det är ju därför jag tycker man ska uppmärksamma och strunta i produkter som fuskar så enormt. Anledningen till att producenterna häller i en massa tillsatser är ju för att konsumenterna skiter i det och köper produkterna ändå. Om alla var lite mer medvetna och ställde högre krav så skulle vi slippa många av alla dessa skitprodukter. Som tur är har åtminstone två personer i denna tråd fått upp ögonen för vad denna produkt är för något. Nästa gång kanske ni även tar en kik på innehållsförteckningen i en annan produkt och hellre väljer en med mindre tillsatser.Och javisst, chips och smörpaketsbottnar kanske ger cancer, men jag pratar inte om huruvida fun light är farligt eller inte utan att det är en riktig skräpprodukt som ENDAST innehåller en massa tillsatser. miss misan skrev 2008-07-19 08:54:43 följande:
    Få upp ögonen och få upp ögonen? Bara för att jag inte bryr mig betyder det inte att jag prisar Fun light till skyarna! Det är något som jag aldrig skulle ge till mina barn, men själv kommer jag att dricka det då jag tycker att "saften" är god.
    Man kan få upp ögonen för något, även om man inte reagerar som du och dessa två människor som du nämner!
  • aprilsill
    Kärnhuset skrev 2008-07-20 15:54:30 följande:
    Det är ju inte sötningsmedlet i sig som man går upp i vikt av utan att det lurar kroppen att ändå få i sig mer kalorier. Hur vet jag inte riktigt men det var ett väldigt intressant vetenskapsprogram om det.Det är ju på samma sätt att de som hoppar över frukosten eller äter för LITE frukost har större tendens att vara överviktig. Det borde ju vara så att de som inte stoppar i sig så mycket energi väger mindre... men så är det inte.Man har också konstaterat att de som äter samma mängd mat fast fördelat på fler måltider lättare går ner i vikt än de som äter endast tre mål mat om dagen. Äta oftare håller igång förbränningen.Ja det är mycket man inte förstår... Som det här t.ex. att betydligt färre kalorier ändå kan göra att man går upp i vikt för att det lurar kroppen...
    Själv har jag aldrig fått sötsug efter att ha druckit light, det är snarare så att när jag druckit light så "stänger" sig mitt sug. Så inga regler utan undantag!
  • aprilsill
    Kärnhuset skrev 2008-07-20 16:04:16 följande:
    Jag menar inte att man får mer sötsug direkt efter en lightläsk. Det är nog snarare fler som får sitt smaksinnes sötsug tillgodosett, men det lurar ändå kroppen att ta igen de kalorier det blivit snuvat på, eller hur man ska utrycka sig. Det var så de beskrev det i vetenskapsprogrammet i alla fall.Jag antar att det kan jämföras rätt bra med de som hoppar över eller äter lite frukost i tron om att man sparar in kalorier men i gengäld lagrar kroppen nästa måltid desto mer istället.Inte vet jag...
    Ja det stämmer iaf inte på mig, att jag tar igen dessa kalorier någon annanstans.
Svar på tråden Fun light