Inlägg från: Kärnhuset |Visa alla inlägg
  • Kärnhuset

Fun light

Jag förvånas lite av de som skriver som argument att de inte vill ha i sig socker, men istället väljer sötningsmedel.
    Av vilken anledning?
    Undersökningar visar att man går upp lika mycket i vikt av sötningsmedel trots lägre energivärde, eftersom kroppens sug ökar och det innebär bl.a. att man får i sig mer energi totalt sett. Kroppens glykemiska index ökar trots lågt energivärde och det är smaken av sött som sätter igång flera av kroppens system, inte den kemiska formeln i sig.
    Samma sak när det gäller tänderna. Lightläsk fräter lika mycket på tänderna som vanlig läsk.

Så varför välja det onaturliga som kroppen har svårare för att ta hand om?

• Kärnhuset

Jag kan tillägga att jag också druckit rätt mycket Lightläsk, och Fun light i synnerhet, tidigare i tron om att det varit bättre för tänder och kropp (vikt).
    Men efterhand som man kommit på att det inte är bättre för varken kropp eller tänder, utan har samma negativa egenskaper som socker, så dricker jag hellre lite mindre av vanliga sockrade alternativ. Dels för att det smakar bättre och dels för att det åtminstone är naturligt som kroppen lättare kan bryta ner.
    I något TV-program för ett tag sedan så trodde man ju t.o.m. att det var all light och "diet" produkter som gjort amerikanerna så feta...

• Kärnhuset

Det är ju inte sötningsmedlet i sig som man går upp i vikt av utan att det lurar kroppen att ändå få i sig mer kalorier. Hur vet jag inte riktigt men det var ett väldigt intressant vetenskapsprogram om det.

Det är ju på samma sätt att de som hoppar över frukosten eller äter för LITE frukost har större tendens att vara överviktig. Det borde ju vara så att de som inte stoppar i sig så mycket energi väger mindre... men så är det inte.
    Man har också konstaterat att de som äter samma mängd mat fast fördelat på fler måltider lättare går ner i vikt än de som äter endast tre mål mat om dagen. Äta oftare håller igång förbränningen.

Ja det är mycket man inte förstår... Som det här t.ex. att betydligt färre kalorier ändå kan göra att man går upp i vikt för att det lurar kroppen...

• Kärnhuset

Jag menar inte att man får mer sötsug direkt efter en lightläsk. Det är nog snarare fler som får sitt smaksinnes sötsug tillgodosett, men det lurar ändå kroppen att ta igen de kalorier det blivit snuvat på, eller hur man ska utrycka sig. Det var så de beskrev det i vetenskapsprogrammet i alla fall.
    Jag antar att det kan jämföras rätt bra med de som hoppar över eller äter lite frukost i tron om att man sparar in kalorier men i gengäld lagrar kroppen nästa måltid desto mer istället.
    Inte vet jag...

Svar på tråden Fun light