Jag är inte så upprörd som det kanske låter eftersom jag låter bli att köpa skiten, men jag tycker att livsmedelsindustrin börjar "flippa ur" och producera en massa konstgjorda saker för att tjäna pengar snarare än att tillföra något för konsumenten som t.ex. "analog ost" för att dryga ut rivosten (som döljs bakom produktnamn som "texmex-mix", "pizzamix"), stabiliseringsmedel (E450-452) för kunna trycka in enormt mycket vatten i skinka och kyckling m.m. som sedan måste kompenseras med glutamat (E620-E625) för att kompensera att smaken försvinner när produkten innehåller så mycket mer vatten, eller när lax färgas med färgämnen för att se "fin" ut, kaffe med mjölk i en kaffeautomat där det inte finns ett spår av mjölk utan det är fett och socker (whitener) osv osv... allt bara för att tjäna mer pengar utan att det tillför något mervärde för konsumenten överhuvudtaget.
Det som är lika "upprörande" är att folk sväljer allt som livsmedelsindustrin prackar på oss utan att ifrågasätta, och anledningen till att jag valde just Fun Light som trådstart är att den visar på livsmedelsindustrins ytterlighet: En produkt i princip framställd i ett laboratorium utan någon som helst naturlig ingrediens.
FrippeFripp skrev 2008-07-22 23:10:19 följande:
jag fattar noll. Hur ids man ens diskutera? Vem har sagt att de ska innehålla fruit bara för att den heter tropical fruit? Klart att dom ska tjäna pengar på oss som köper..men jag tror nog mera att namnet bara är för att det liknar ju väldigt mkt tropical fruit. En assisation( stavning?!) så att köparen kan tänka sig vad den kanske kommer likna i smaken..Läser man, inte ens noga för den delen, så ser man ju att de är massa sötningsmedel men varför bli så upprörd?Det är ju helt frivilligt att köpa el inte..