Inlägg från: Beckah82 |Visa alla inlägg
  • Beckah82

Rökning

Om barnet börjat röka är det redan försent...

Det hela handlar om förebyggande arbete de första 10-13 åren. När barnet väl är 13-15 och börjat röka finns det lixom inte mycket man kan göra åt saken.

Jag skulle inte acceptera det och skulle DEFINITIVT INTE hjälpa barnet genom att köpa cigg osv, det är ju helt SJUKT!

Jag är glad att jag inte röker själv (längre) för det känns idiotiskt och pinsamt att stå och blossa samtidigt som man vänder sig till ungen och predikar

Jag började röka när jag var 13 år. Jag fick röka hemma, mamma köpte cigg. Sånt är sjukt. Men hon har gett sina barn cigg redan från de låg i magen. Min syster började röka när hon var 10 år. Morsan köpte cigg.

♥ Mamma till Victor 980815 och Alvin 070705 ♥ busig.sida.nu
  • Beckah82
    Men hur kokad är man om man tänker köpa ut cigg till sina ungar?!

Lyssna på oss som fick cigg utköpt: jag är SKITARG för att min mamma gjorde det och ledsen för att hon brydde sig så lite om mig, besviken att hon inte skötte sin föräldraroll och irriterad över att jag kanske inte hade rökt om jag inte fått det så enkelt serverat.
  • Beckah82
    skytten06 skrev 2008-07-19 11:06:43 följande:
    Ja jag kommer tydligen vara väldigt korkad eftersom jag kommer köpa ut till min dotter! Din mamma gjorde på ett sätt mot dig och mina föräldrar på ett sätt mot mig. Jag fick ut cigg från folk jag inte kände och rökte trots att jag inte fick. Hur du eller ni andra gör med era barn är upp till er och hur jag och min man gör med våran dotter är upp till oss.
    Dinas föräldrar är bra! De ville dig väl och försökte inte hjälpa till att ta livet av dig. De sa ifrån att rökning inte var accepterat och visade att de stod vid beslutet genom att vara konsekventa.

Ska du göra på samma sättmed allt? Din dotter börjar knarka, köper ni ut då? Så hon slipper riskera att få dålig skit.

Eller hon kommer hem full när hon är 13. Går ni och köper bolagssprit åt henne då inför nästa fest så ni inte riskerar att hon ska dricka någon annans dåliga alkohol?
  • Beckah82
    skytten06 skrev 2008-07-19 11:09:35 följande:
    Im Fabulous skrev 2008-07-19 11:07:56 följande: Ja man har ett ansvar att lära de rätt och fel. O jag kommer förklara för henne att man inte ska röka, snusa osv. Om hon sen väljer att göra det ändå så kommer jag att köpa ut till henne. Hellre jag än någon jag inte känner som köper ut åt henne.
    -Det är dum och farligt att röka, HÄR ta en cigg!

Det vet ALLA att grunden i barnuppfostran är att vara konsekvent och tydlig. Om man är emot att barnet röker ska man visa detta i ord och handling. INTE skicka ut dubbla budskap och gå och köpa cigg. Vad sänder det för signaler?

Om en treåring slår till mamma, ska mamma slå tillbaka och säga "man får inte slåss" ? Vad lär sig barnet av det?
  • Beckah82
    skytten06 skrev 2008-07-19 11:12:21 följande:
    Det är många som kommer hem fulla när de är 13år och som jag skrev tidigare så kommer vi köpa tex folköl och sätta på märken för starköl på hennes öl. Då kommer hon inte bli för full och kan alltid ta sig hem om något skulle hända. Jag vill att hon ska berätta för mig när hon ska festa och sånt så man vet vart hon är. Festa kommer hon göra någon gång ändå och då är det bättre att jag vet om när och var än att hon gör det i smyg
    Jo det kan du inbilla dig en liten 13-årig flicka kan lätt bli askalas på EN folköl

Nu efter graviditet och amning osv blir JAG glad och varm av en folköl för sjutton! När jag var 13 blev jag packad som en gris av ett par folkisar och låg och spydde i buskar osv.
  • Beckah82
    skytten06 skrev 2008-07-19 11:18:14 följande:
    Haha! Eller hur? du vet inte hur jag är som mamma, och hade du vetat om det hade du verkligen inte skrivit det!Nej nu lämnar jag tråden, vissa här är ju inte riktigt friska och kan inte fatta varför mitt val är som det trots att jag har skrivit det flera ggr om!Jag har sagt vad jag tycker,kommer göra osv. O det är mitt val och sen vet jag att jag är en bra mamma!
    Hur vet du att jag syftade på dig? Varför tar du åt dig?

Alltså ärligt talat...du tycker alltså det är BRA föräldraskap att köpa alkohol och cigaretter åt ett barn? är man en bra förälder då?
Svar på tråden Rökning