• Veliga Mamman

Rökning

Jag läste just en tråd där en förälder skrev att hon/han skulle tillåta sitt 13-årig barn att röka.

Tycker ni det är ok att er tonåring röker?

Jag skulle aldrig acceptera att mitt barn rökte innan det var 18! Jag vet att ungdomar ofta testar och smygröker, jag gjorde det själv, men för mig är det i alla fall inte ok.

• Svar på tråden Rökning
  • skytten06

Jag har pratat med min man om hur vi ska göra den dagen vårt barn kommer hem och säger att hon har börjat röka. Och vi är ganska överens om att vi kommer tillåta henne röka bara vi får veta att hon gör det, och ska hon ha cigg är det vi som ska köpa ut till henne så ingen annan köper och kan lägga i någon drog i ciggen. Kommer självklart förklara för henne att vi inte vill att hon ska röka, att det är farlig m.m. Men jag tror att det är bättre för henne om hon vet att det inte är förbjudet, för då kanske hon lägger av när det inte är så roligt just för att hon får röka. Hade vart mer roligare för henne säker om man förbjud henne. Men sen när den dagen kommer vet jag verkligen inte om jag kommer tänka på samma sätt som jag gör nu idag. Jag är själv rökare och de känns fel om jag säger att hon inte får röka om jag och mannen gör det.

• DaVinci

Nej, det är verkligen inte okej. Och jag skulle absolut inte uppmuntra henne/honom att fortsätta röka genom att köpa ut. Herregud.

• GudsMestOskuldsfullasteLillaLamm

Nu ligger våran tös fortfarande i min mage men nej vi kommer inte tolerera/ ekonomiskt finansera någon form av drogmissbruk.
    Både jag och karln har rökt och snusat men la av med det för några år sedan när vi bestämde oss för att försöka bli med barn. Rökning har ingen plats hos oss, tycker det är posetivt att synen på rökning har blivit så fördömande och att unga själva inte kan köpa cigg.

Skulle barnet börja röka så skulle vi självklart hjälpa henne att sluta men jag tror att rökningen kommer bli mer och mer ovanlig bland ungar ser redan nu stora skillnander från när jag var tonåring.

Nu ser jag knappt unga röka när jag gick i högstadiet så stod vi och bolmade överallt

reserverar mig för evt felstavningar och feltolkningar
  • Veliga Mamman

Jag förstår inte hur man som förälder kan köpa tobak till sina barn när det faktiskt är 18-års gräns?!

• Bevabus

Det är absolut inte ok. Däremot så är det ju tyvärr svårt som förälder att stoppa beteendet, men det är ju som sagt skillnad på att uppmuntra beteendet och att starkt visa att man inte alls tycker det här är nå bra.

• Bevabus

Nu för tiden så smyger ungdomarna iväg ifrån skolans område när dom ska röka Det är nog därför du inte ser dom. Så är det iaf på min skola, där det är rökning förbjuden på skolområdet. Mina vänner som röker brukar gå och ställa sig inne bland husen i området bredvid skolan och röka. Fast vissa står ju precis vid gränsen mellan skolan o trottoaren.

GudsMestOskuldsfullasteLillaLamm skrev 2008-07-19 00:49:52 följande:
    Nu ser jag knappt unga röka när jag gick i högstadiet så stod vi och bolmade överallt
  • CeeJay

Annat: Jag VILL inte att de ska röka men om den dagen kommer är jag osäker på hur jag reagerar. Jag ska göra allt jag kan, i förebyggande syfte, så de inte ska börja röka. Dock inte muta med pengar eller betalt körkort, utan information osv.

Började själv röka som 14-åring och smög med det. Min syster blev påkommen och våra föräldrar blev jättearga och besvikna, trots att de rökt hela vårt liv själva. Jag förstår deras reaktion men så tänker jag inte göra.

OM de börjar röka, tänker jag göra klart för dem att jag inte gillar det men acceptera är nog någonting jag får lov att göra. Jag tror inte ungdommarna kan skrämmas till att sluta och jag vill inte förbjuda när de väl börjat - bara göra klart var jag står i frågan.

Usch, det är en jättesvår fråga!!

• En glad tjej

Annat. Jag vill verkligen inte att de börjar röka men skulle de göra det är det inte så mycket att göra åt det tyvärr. Förbjuder man blir det bara värre tror jag. Men ge pengar till cigg kommer jag absolut inte göra men jag kan inte bestämma vad de gör för sin veckopeng.

• NoXigen

Annat, inte ok men inget man kan hindra . Lär röka vilket som

Svar på tråden Rökning