Inlägg från: skytten06 |Visa alla inlägg
  • skytten06

Rökning

Jag har pratat med min man om hur vi ska göra den dagen vårt barn kommer hem och säger att hon har börjat röka. Och vi är ganska överens om att vi kommer tillåta henne röka bara vi får veta att hon gör det, och ska hon ha cigg är det vi som ska köpa ut till henne så ingen annan köper och kan lägga i någon drog i ciggen. Kommer självklart förklara för henne att vi inte vill att hon ska röka, att det är farlig m.m. Men jag tror att det är bättre för henne om hon vet att det inte är förbjudet, för då kanske hon lägger av när det inte är så roligt just för att hon får röka. Hade vart mer roligare för henne säker om man förbjud henne. Men sen när den dagen kommer vet jag verkligen inte om jag kommer tänka på samma sätt som jag gör nu idag. Jag är själv rökare och de känns fel om jag säger att hon inte får röka om jag och mannen gör det.

• skytten06

Im Fabulous skrev 2008-07-19 09:15:54 följande:

Lägga någon drog i ciggen? Det är ingen som slösar dyra droger (läs hasch) genom att peta i en cigarett till en tonåring. ALDRIG. Förresten, man kan inte "spetsa" en cigarett eftersom att man då måste tömma cigaretten och sedan stoppa i tobak (och enligt dig något mer) igen. Det är i princip omöjligt, eftersom att man inte kan packa det lika hårt igen. För övrigt är det plast runt cigarettpaket.
    jodu man kan allt lägga droger i nästan vad som helst utan att man märker det, spelar ingen roll hur någon man kollar för de kan finnas där. Jag vet det själv att man kan bli drogad fast man verkligen håller koll.
    Så för mig är det självklart att jag eller mannen köper ut till dottern och inte en främmande människa. Då vet jag vad hon får i sig. Men helst av allt vill jag verkligen inte att hon ska röka. Men jag kommer inte bli arg på henne om hon börjar, för då kommer hon nog bli rädd och inte våga berätta saker för mig.
  • skytten06

Im Fabulous skrev 2008-07-19 10:43:36 följande:

Nä, det går inte att obemärkt spetsa en cigg. Man kan rulla en själv och ha i lite allt möjligt i, visst. Det finns ingen ursäkt för att köpa livsfarliga droger till sina barn. Ni kan väl prata? "Ta inte emot cigaretter från andra".
    Men säger jag nej till henne och inte köper ut till henne, hur stor är inte chansen att hon får tag av någon annan? Och vad den personen gör med ciggen kan jag aldrig veta. Tänker inte riskar att min dotter blir drogad, räcker med att jag har blivit det. Samma gäller med alkohol det ska vi också köpa ut åt henne om hon ska festa, men då ska vi ändra på etiker på tex öl så hon tror att hon dricker starköl fast de är folköl. Då kommer hon inte bli för full för att kunna ta sig däirfrån om något skulle hända. O sen jo de går visst att spetsa en cigg så man inte märker det, det är inte svårt i dagens samhälle att göra det, och hur lätt kommer det då inte vara att göra det när dottern är i 13årsåldern.
  • skytten06

Im Fabulous skrev 2008-07-19 10:56:24 följande:

Enklaste sättet att få tag i cig när man är minderårig är att köpa på de ställen där man säljer ut till minderåriga. Alternativt så ber man kompisen som "alltid får ut, för hon ser lite äldre ut" att köpa. Och man lär väl veta om ens vänner är sådana som spetsar cigaretter eller sysslar med drogmissbruk.Jag tvyvrökte från 14 års ålder och bad ALDRIG någon jag inte kände att köpa ut.
    Det enklaste sättet för mig att få tag på cigg när jag var liten var att stoppa en äldre man och fråga om han kunde köpa ut, ibland fick jag av de med.
  • skytten06
    Beckah82 skrev 2008-07-19 11:04:25 följande:
    Men hur kokad är man om man tänker köpa ut cigg till sina ungar?!Lyssna på oss som fick cigg utköpt: jag är SKITARG för att min mamma gjorde det och ledsen för att hon brydde sig så lite om mig, besviken att hon inte skötte sin föräldraroll och irriterad över att jag kanske inte hade rökt om jag inte fått det så enkelt serverat.
    Ja jag kommer tydligen vara väldigt korkad eftersom jag kommer köpa ut till min dotter!
    Din mamma gjorde på ett sätt mot dig och mina föräldrar på ett sätt mot mig. Jag fick ut cigg från folk jag inte kände och rökte trots att jag inte fick. Hur du eller ni andra gör med era barn är upp till er och hur jag och min man gör med våran dotter är upp till oss.
  • skytten06

Im Fabulous skrev 2008-07-19 11:07:56 följande:

Som förälder har man ett ansvar och det är att lära barnen rätt och fel. Att rökning är fel vet väl alla? Speciellt när det gäller minderåriga. Det är inte okej att köpa ut cigaretter åt sitt minderåriga barn. Aldrig.
    Ja man har ett ansvar att lära de rätt och fel. O jag kommer förklara för henne att man inte ska röka, snusa osv. Om hon sen väljer att göra det ändå så kommer jag att köpa ut till henne. Hellre jag än någon jag inte känner som köper ut åt henne.
  • skytten06
    Beckah82 skrev 2008-07-19 11:09:23 följande:
    Dinas föräldrar är bra! De ville dig väl och försökte inte hjälpa till att ta livet av dig. De sa ifrån att rökning inte var accepterat och visade att de stod vid beslutet genom att vara konsekventa.Ska du göra på samma sättmed allt? Din dotter börjar knarka, köper ni ut då? Så hon slipper riskera att få dålig skit. Eller hon kommer hem full när hon är 13. Går ni och köper bolagssprit åt henne då inför nästa fest så ni inte riskerar att hon ska dricka någon annans dåliga alkohol?
    Ja det märks att du inte vet hur mina föräldrar var mer än det, och du jag kanlova dig att de är inga bra föräldrar alls! De borde inte fått barn! Men nog om det

NEj jag skulle aldrig köpa ut knark till henne om hon skulle ta det! Då gör jag allt jag kan så hon får hjälp att bli av med det!

Det är många som kommer hem fulla när de är 13år och som jag skrev tidigare så kommer vi köpa tex folköl och sätta på märken för starköl på hennes öl. Då kommer hon inte bli för full och kan alltid ta sig hem om något skulle hända. Jag vill att hon ska berätta för mig när hon ska festa och sånt så man vet vart hon är. Festa kommer hon göra någon gång ändå och då är det bättre att jag vet om när och var än att hon gör det i smyg
  • skytten06
    Beckah82 skrev 2008-07-19 11:14:58 följande:
    Det där med att vissa inte borde få ha barn är TYDLIGEN ÄRFTLIGT!
    Haha! Eller hur? du vet inte hur jag är som mamma, och hade du vetat om det hade du verkligen inte skrivit det!
    Nej nu lämnar jag tråden, vissa här är ju inte riktigt friska och kan inte fatta varför mitt val är som det trots att jag har skrivit det flera ggr om!

Jag har sagt vad jag tycker,kommer göra osv. O det är mitt val och sen vet jag att jag är en bra mamma!
Svar på tråden Rökning