Inlägg från: Im Fabulous |Visa alla inlägg
  • Im Fabulous

Rökning

skytten06 skrev 2008-07-19 00:43:37 följande:
    Jag har pratat med min man om hur vi ska göra den dagen vårt barn kommer hem och säger att hon har börjat röka. Och vi är ganska överens om att vi kommer tillåta henne röka bara vi får veta att hon gör det, och ska hon ha cigg är det vi som ska köpa ut till henne så ingen annan köper och kan lägga i någon drog i ciggen. Kommer självklart förklara för henne att vi inte vill att hon ska röka, att det är farlig m.m. Men jag tror att det är bättre för henne om hon vet att det inte är förbjudet, för då kanske hon lägger av när det inte är så roligt just för att hon får röka. Hade vart mer roligare för henne säker om man förbjud henne. Men sen när den dagen kommer vet jag verkligen inte om jag kommer tänka på samma sätt som jag gör nu idag. Jag är själv rökare och de känns fel om jag säger att hon inte får röka om jag och mannen gör det.
    Lägga någon drog i ciggen? Det är ingen som slösar dyra droger (läs hasch) genom att peta i en cigarett till en tonåring. ALDRIG. Förresten, man kan inte "spetsa" en cigarett eftersom att man då måste tömma cigaretten och sedan stoppa i tobak (och enligt dig något mer) igen. Det är i princip omöjligt, eftersom att man inte kan packa det lika hårt igen.

För övrigt är det plast runt cigarettpaket.
  • Im Fabulous
    skytten06 skrev 2008-07-19 09:24:40 följande:
    Im Fabulous skrev 2008-07-19 09:15:54 följande:jodu man kan allt lägga droger i nästan vad som helst utan att man märker det, spelar ingen roll hur någon man kollar för de kan finnas där. Jag vet det själv att man kan bli drogad fast man verkligen håller koll.Så för mig är det självklart att jag eller mannen köper ut till dottern och inte en främmande människa. Då vet jag vad hon får i sig. Men helst av allt vill jag verkligen inte att hon ska röka. Men jag kommer inte bli arg på henne om hon börjar, för då kommer hon nog bli rädd och inte våga berätta saker för mig.
    Nä, det går inte att obemärkt spetsa en cigg. Man kan rulla en själv och ha i lite allt möjligt i, visst.
    Det finns ingen ursäkt för att köpa livsfarliga droger till sina barn. Ni kan väl prata? "Ta inte emot cigaretter från andra".
  • Im Fabulous
    skytten06 skrev 2008-07-19 10:48:34 följande:
    Im Fabulous skrev 2008-07-19 10:43:36 följande:Men säger jag nej till henne och inte köper ut till henne, hur stor är inte chansen att hon får tag av någon annan? Och vad den personen gör med ciggen kan jag aldrig veta. Tänker inte riskar att min dotter blir drogad, räcker med att jag har blivit det. Samma gäller med alkohol det ska vi också köpa ut åt henne om hon ska festa, men då ska vi ändra på etiker på tex öl så hon tror att hon dricker starköl fast de är folköl. Då kommer hon inte bli för full för att kunna ta sig däirfrån om något skulle hända. O sen jo de går visst att spetsa en cigg så man inte märker det, det är inte svårt i dagens samhälle att göra det, och hur lätt kommer det då inte vara att göra det när dottern är i 13årsåldern.
    Enklaste sättet att få tag i cig när man är minderårig är att köpa på de ställen där man säljer ut till minderåriga. Alternativt så ber man kompisen som "alltid får ut, för hon ser lite äldre ut" att köpa. Och man lär väl veta om ens vänner är sådana som spetsar cigaretter eller sysslar med drogmissbruk.

Jag tvyvrökte från 14 års ålder och bad ALDRIG någon jag inte kände att köpa ut.
  • Im Fabulous
    Myzteria26 skrev 2008-07-19 10:58:13 följande:
    Medans jag fråga allt och alla. Alla barn/ungdomar är ju olika Im Fabulous skrev 2008-07-19 10:56:24 följande:
    Jo, visst är det så. Men man ska inte glömma att det är pinsamt att fråga någon som man inte känner och det är dubbelt så pinsamt när man får ett nej.
  • Im Fabulous

Som förälder har man ett ansvar och det är att lära barnen rätt och fel. Att rökning är fel vet väl alla? Speciellt när det gäller minderåriga. Det är inte okej att köpa ut cigaretter åt sitt minderåriga barn. Aldrig.

• Im Fabulous

"Bär dig illa åt, men jag tänker inte bidra till det".

• Im Fabulous

.. Om ditt barn gör rent av idiotiska val här i livet ska du väl inte uppmuntra det?

• Im Fabulous
    skytten06 skrev 2008-07-19 11:09:35 följande:
    Im Fabulous skrev 2008-07-19 11:07:56 följande:Ja man har ett ansvar att lära de rätt och fel. O jag kommer förklara för henne att man inte ska röka, snusa osv. Om hon sen väljer att göra det ändå så kommer jag att köpa ut till henne. Hellre jag än någon jag inte känner som köper ut åt henne.
    Om du köper ut cigaretter åt ditt barn visar du att rökning är okej. Barn gör inte som du säger, de gör som du gör.

Det finns ingen som helst logik i att köpa cigaretter åt någon och sedan säga "Du får inte röka".
Svar på tråden Rökning