Inlägg från: Moonis |Visa alla inlägg
  • Moonis

Rökning

Valde annat för jag skule inte bli glad över det o skulle inte köpa ut. Men inser att man inte kan tvinga någon att inte röka heller. Men skulle ta många snack om skadligheten i att röka.

Beckah82 skrev 2008-07-19 11:04:25 följande:
    Men hur kokad är man om man tänker köpa ut cigg till sina ungar?!Lyssna på oss som fick cigg utköpt: jag är SKITARG för att min mamma gjorde det och ledsen för att hon brydde sig så lite om mig, besviken att hon inte skötte sin föräldraroll och irriterad över att jag kanske inte hade rökt om jag inte fått det så enkelt serverat.
    Fast jag tror ju att vill någon verkligen fortsätta röka så fixar dom det oftast på annat sätt. Det hade kanske du oxå gjort så det är ju inte rättvist att lägga all skuld på din mamma för det va ju inte hon som stoppade första ciggen i munnen på dig får man väll hoppas.
  • Moonis
    Beckah82 skrev 2008-07-19 11:19:35 följande:
    Hur vet du att jag syftade på dig? Varför tar du åt dig?Alltså ärligt talat...du tycker alltså det är BRA föräldraskap att köpa alkohol och cigaretter åt ett barn? är man en bra förälder då?
    Jag skulle inte köpa ut cigg men däremot skulle dom få alkohol av mig. För där vet man alldrig vad dom kan få i sig för skit annars. Så det gör jag för mina barns säkerhet men självklart inom en viss ålder. Skulle inte låta mina barn gå ut o festa som 13 åringar precis men senare när man vet att dom kan hantera det.
    Kommer desutom alltid hämta dom från festerna, då vet man var dom är, hur dom kommer hem o även hur fulla dom är när man hämtar.
  • Moonis
    Bevabus skrev 2008-07-19 12:30:26 följande:
    Det du säger är helt sjukt!!! Jag har klarat mig alldeles utmärkt från problem med alkohol, droger och cigaretter pga att mina föräldrar har amtat mig med information om det ända sedan jag kom in i tonåren! Dom har aldrig förbjudit alkohol men dom har helelr aldrig köpot ut åt mig. Det är olagligt och idiotiskt. Tro mig, du kommer inte hjälpa dina barn på nåt sätt om du köper ut åt dom. Då visar du att det är okej att dricka. Tack vare informationen mina föräldrar gav mig så dricker jag idag med hjärnan!! När jag väl dricker så tar jag högst två glas, medan mina vänner som har föräldrar som köper ut alkohol åt dom hällser i sig flaskor efter flaskor!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! KÖP INTE UT!!! VISA INTE ATT DET ÄR OKEJ ATT DRICKA. Det är skitsamma om du häller i dricka som är starkare än vad han/hon tror. Då kommer hans/hennes gräns för vad han tål av alkohol att vara på den nivån. Alltså, betydligt högre än vad som är bra för honom/henne. Gör det inte.
    O jag är en av dom som haft föräldrar som gett oss alkohol o ingen av oss (4 syskon) dricker redlöst. Min storebror o jag dricker lagom, den mindre som är 22 tar någon grogg ibland hemma bara (bor fortfarande hemma) o är inte ute o festar loss. Den yngsta (2 år yngre) har aldrig festat o mesta alkohol han smakat har varit vanlig cider med 0,05% eller vad det nu är i dom.

Så jag tror det har stor del i hur engagerad man samtidigt är som förälder. Mamma hämtade alltid oss, viste alltid var vi va o vilka vi var med. Dom som ger alkohol utan vidare koll är inte bra utan man måste ju ta sitt ansvar som förälder därefter oxå.
  • Moonis
    vampyria2 skrev 2008-07-19 16:12:51 följande:
    Men det kan hända mycket de timmarna på festen innan du ska dit och hämmta dem. Sen bara för att det har gått bra för dig och dina syskon betyder inte det att det är ofarligt, måste ju vara smartare att lyssna till forskning och vad de kommer fram till Sen är det faktiskt så att barn som får alkohol hemmi från dricker i större utsträckning annat också, efter som de inte behöver tänka på att vara nyktra när de kommer hem så dricker de mer och då blir deras omdömme sämmre och chansen för att de smakar på sprit från nån anna ökar.
    Vi drack inte alls mer bara för vi "fick". Det där är nog väldigt individuellt o skulle jag märka att mina barn inte kunde hantera spriten så skulle dom inte få gå ut heller.
    Det är där mitt ansvar som förälder kommer in o det är därför jag kommer se till att hämta dom från festerna oxå. Då kan dom inte dölja om dom krälat i sina spyor precis vilket inte skulle accepteras.

Sen litar inte jag blint på all forskning, jag kommer utgå från hur mina barn kommer sköta det, inte hur andras barn sköter det

Sen kommer jag jobba för att ha en så pass bra relation till mina barn att dom känner att dom alltid kan komma till mig vad det än gäller. Även att då ringa från festen om det skulle vara något.
Svar på tråden Rökning