GI rivstart!!!
Hallonböna skrev 2008-07-19 15:44:05 följande:
Här kommer en liten lista:vitlöklöksvamp (stekta färska champinjoner går utmärkt)köttkyckling/kalkonfisk alla sorterägg (gärna 2 per dag eller fler)cremé fraichegräddemajonässmör oljakesoost (man får kolla innehållsförteckningen på smältostar)råa grönsakerråa moröttercitron (är jätte bra. Drick citronvatten, pressa citron på maten)vinägerfil yoghurtnötteroliverkaviar svart/rödc-vitamin brus (en om dan)ja det var vad jag kom på nu. Men man får räkna sina kolhydrater lite under dagen. Vill man hemskt gärna äta ett knäckebröd så går det alldeles utmärkt (en skiva innehåller ca. 9g kolydrater) men då får man dra ner på nåt annat den dagen.Jag har exempelvis ätit några rutor mörk choklad (86%) varje dag och det har inte påverkat min ketos. En hel sån chokladkaka är ofta 100g och innehåller 19g kolhydrater, så en fjärdedel av hela blir ju bara ca. 5g kolhydrater.Men du kan exempelvis inte äta bara ett par godisbitar, eller bara ta lite marmelad eftersom det genast skulle höja ditt blodsocker och kroppen skulle producera insulin och då skulle du troligtvis åka ur ketosen. Och även om det går ganska snabbt att komma tillbaka igen, så är det inte hälsosamt för kroppen att gå i och ur ketos förmånga gånger.Man kan äta lite smörgåsgurka, senap, bostongurka, äppel eller annat med lågt gi utan förstöra ketosen. Allt beror ju på hur mycket du äter per tillfälle och dygn.Man kan dricka lightläsk/saft, bara man kollar så de innehåller 0g kolhydrater. Men man ska veta att såna produkter ökar ett eventuellt sötsug om man haft nån sådan last.Man ska undvika förmycket salt när man är i ketos eftersom man då behöver dricka ännu mera vatten.Vet inte hur rörigt jag skriver allt. Fråga gärna om det är nåt som är oklart!