Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Vonkan84

GI rivstart!!!

Jag har lite frågor angående GI rivstar.
    Vad får man igentligen äta?
    Hur är det med fisk, kykling, kött, köttfärs m.m.
    Grönsaker: sallad, morötter, ärtor, majs, paprikia, gurka m.m.
    Hur är det med mjölkprodukter: mjölk, yoghurt, fil, m.m.
    Frukt får man äta det? Äppöen, bananer, päron m.m.
    Sen undrar jag hur stora porttioner man får äta på ett ungefär?
    Är glad och tacksamm för svar.
    MVH/ Veronica

• Svar på tråden GI rivstart!!!
  • happy pearly

Hoppas du får bra svar, för jag vill också veta de. Har också tänkt köra igång med de..

• flawless

vill oxå köra GI igen..har gjort de förr å lyckades..å de höll sig i två år fast ja bara körde i nån månad å sen börja vräka i mig allt möjligt igen :(
    Så...ska vi köra tillsammans?

• Hallonböna

Om du ska köra rivstart och gå ner i vikt snabbt, så får du bara äta max 30g kolhydrater per dag och då kommer kroppen hamna i nåt som heter ketos och då är det jätte viktigt att dricka mycket vatten. Minst 8 glas om dagen.

Man får äta vilket kött (kött, fisk, fågel) som helst och även hur mycket man vill. Alltså rent kött. Korv och hamburgare kan innehålla socker eller andra kolhydrater.

Man får äta fil men inte dricka mjölk. Mjölk innehåller laktos som ger ett för högt gi när man kör fas1 (rivstarten).

Man kan äta i princip alla sorters ostar.

Man kan äta sallad, tomat, gurka. Men paprika innehåller lite mer kolydrater och majs är alldeles för högt gi.

Man kan äta ett äppel om dagen men absolut inte banan. Vil man gärna ha päron kan man ta ett halft, istället för ett äpple.

Man får äta hur stora portioner man vill av kött och fett. När du är i ketos kan kroppen inte ta upp det fett du äter utan använder sig istället av att förbränna det fett du tidigare lagrat. Ju mer fett du äter dessto säkrare blir kroppen på att den vågar göra av med lagrat fett. Men var noga med att vara i ketos!
    Ketosstickor finns att köpa på apoteket. 50st för ca. 90kr. Man doppar de i urin och läser av mot en färgskala.
    Det tar 2-3 dagar för kroppen att hamna i ketos. Då har kroppen förbrukat sina kolydratreserver och börjar använda lagrat fett som sin energikälla.
    Mycket viktigt att dricka mycket.
    Första dagarna tycker man att man gör inte annat än att springa och kissa men det blir bättre.

Jag kanske hinner återkomma med en lista senare på livsmedel man får äta under fas1.

(¯`°♥?.¸.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?ღ. Mammas Gullgryn .ღ?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?.¸.?♥°´¯)
  • Vonkan84

Vad glad jag blir att det är någon som svarat
    Jag har bara kört gi fas 2, tack vare jag ammade. Men nu vill jag köra rivstarten när jag slutat att amma. Men jag kan typ inget om rivstarten.

flawless: När jag väll sätter i gång skulle vi kunna köra tillsammans. Jag vill bara veta lite mera om den.

Hallonbönan: Jag skulle bli jätte tacksam om du ville skriva villka livsmedel man får äta under fas 1.

• Joual

Jag skulle nog avråda även från äpplen om du vill vara på den säkra sidan i rivstartsfasen. Har inte tabellerna framför mig just nu, men alla frukter innehåller fruktsocker.

För övrigt tycker jag att Hallonböna gjorde en utmärkt sammanställning!

Nåt jag brukar äta själv när jag kör GI-rivstart (har gjort det tre gånger) är:

* välkryddade kycklingfiléer med grönsallad och vitlökssås
    * tacofärs, ost, gurka, tomater, sallad... dvs tacomål utan skal
    * tandoorilax. Blanda tandori (finns på burk) med creme fraiche och bred över laxfileer. In i ungnen. Klart!

• Hallonböna

Här kommer en liten lista:

vitlök
    lök
    svamp (stekta färska champinjoner går utmärkt)
    kött
    kyckling/kalkon
    fisk alla sorter
    ägg (gärna 2 per dag eller fler)
    cremé fraiche
    grädde
    majonäs
    smör olja
    keso
    ost (man får kolla innehållsförteckningen på smältostar)
    råa grönsaker
    råa morötter
    citron (är jätte bra. Drick citronvatten, pressa citron på maten)
    vinäger
    fil yoghurt
    nötter
    oliver
    kaviar svart/röd

c-vitamin brus (en om dan)

ja det var vad jag kom på nu. Men man får räkna sina kolhydrater lite under dagen. Vill man hemskt gärna äta ett knäckebröd så går det alldeles utmärkt (en skiva innehåller ca. 9g kolydrater) men då får man dra ner på nåt annat den dagen.
    Jag har exempelvis ätit några rutor mörk choklad (86%) varje dag och det har inte påverkat min ketos. En hel sån chokladkaka är ofta 100g och innehåller 19g kolhydrater, så en fjärdedel av hela blir ju bara ca. 5g kolhydrater.

Men du kan exempelvis inte äta bara ett par godisbitar, eller bara ta lite marmelad eftersom det genast skulle höja ditt blodsocker och kroppen skulle producera insulin och då skulle du troligtvis åka ur ketosen. Och även om det går ganska snabbt att komma tillbaka igen, så är det inte hälsosamt för kroppen att gå i och ur ketos förmånga gånger.

Man kan äta lite smörgåsgurka, senap, bostongurka, äppel eller annat med lågt gi utan förstöra ketosen. Allt beror ju på hur mycket du äter per tillfälle och dygn.

Man kan dricka lightläsk/saft, bara man kollar så de innehåller 0g kolhydrater. Men man ska veta att såna produkter ökar ett eventuellt sötsug om man haft nån sådan last.

Man ska undvika förmycket salt när man är i ketos eftersom man då behöver dricka ännu mera vatten.

Vet inte hur rörigt jag skriver allt. Fråga gärna om det är nåt som är oklart!

• TriXiiie

Det skrevs innan att man kan äta hur mkt man vill när man kör GI rivstart, men det kan man inte.. man ska ändå tänka på att inte äta för mkt fett. Det kommer ni märka om ni äter för mkt, då går ni inte ner i vikt iaf.
    Man ska äta sig mätt inte proppmätt.
    Ägg frukost(äggröra eller omelett,kokt,stekt?) är jätte bra,mättar och innehåller få kolhydrater.

www.gi-metoden.nu är en bra gratis sida.

• Hallonböna
    Joual skrev 2008-07-19 14:09:58 följande:
    Jag skulle nog avråda även från äpplen om du vill vara på den säkra sidan i rivstartsfasen. Har inte tabellerna framför mig just nu, men alla frukter innehåller fruktsocker. För övrigt tycker jag att Hallonböna gjorde en utmärkt sammanställning!Nåt jag brukar äta själv när jag kör GI-rivstart (har gjort det tre gånger) är:* välkryddade kycklingfiléer med grönsallad och vitlökssås* tacofärs, ost, gurka, tomater, sallad... dvs tacomål utan skal* tandoorilax. Blanda tandori (finns på burk) med creme fraiche och bred över laxfileer. In i ungnen. Klart!
    Men nu blev jag lite fundersam här. Fas 1, (alltså rivstarten) hur många dagar innefattar den?
  • TriXiiie

alltså jag åt rivstarten i 4-5månader,*bara 20gr kolhydrater om dagen* och gick ner 25kg..
    Men efter ca 7dagar så går du automatiskt in i fas 2..
    Fast det står väldigt olika på olika GI sidor..
    Vissa så går man öve ri fas 2 och får då äta fullkorns produkter,frukst o.s.v...

Men vad jag menar när jag säger rivtart ör att äta minimalt med kolhydrater..

• red rose 06

har ni gått nr i vikt av gi metoden?

jag vil ner 20 kg... känns hopplös,, vad ska jag göra?

Svar på tråden GI rivstart!!!