• Vonkan84

GI rivstart!!!

Jag har lite frågor angående GI rivstar.
    Vad får man igentligen äta?
    Hur är det med fisk, kykling, kött, köttfärs m.m.
    Grönsaker: sallad, morötter, ärtor, majs, paprikia, gurka m.m.
    Hur är det med mjölkprodukter: mjölk, yoghurt, fil, m.m.
    Frukt får man äta det? Äppöen, bananer, päron m.m.
    Sen undrar jag hur stora porttioner man får äta på ett ungefär?
    Är glad och tacksamm för svar.
    MVH/ Veronica

• Svar på tråden GI rivstart!!!
  • Hallonböna
    TriXiiie skrev 2008-07-19 15:49:55 följande:
    Det skrevs innan att man kan äta hur mkt man vill när man kör GI rivstart, men det kan man inte.. man ska ändå tänka på att inte äta för mkt fett. Det kommer ni märka om ni äter för mkt, då går ni inte ner i vikt iaf.Man ska äta sig mätt inte proppmätt.Ägg frukost(äggröra eller omelett,kokt,stekt?) är jätte bra,mättar och innehåller få kolhydrater.www.gi-metoden.nu är en bra gratis sida.
    Men med hur mycket som helst så menar jag så att man blir mätt. Det är ju svårt att överkonsumera fett, man blir ju onekligen väldigt mätt. Fast nog kan jag säga att jag ätit stora portioner vid flera tillfällen så jag även blivit "proppmätt", och jag har ändå gått ner 5kg på de 10 dagar jag har hållt på. Enligt boken jag läste "Gå ner i vikt med GI metoden" så får du äta hur mycket kött och fett du vill, bara du är i ketos.
    (¯`°♥?.¸.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?ღ. Mammas Gullgryn .ღ?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?.¸.?♥°´¯)
  • Joual

Jag kan rekommendera www.giviktkoll.se för er som vill lära er mer! Där kan man läsa tabeller över vad olika livsmedel inehåller. Man kan också knappa in det man äter och se hur man ligger till.

Det kostar 89 kr/mån, så man är kanske inte medlem flera år. Men några månader är det klart värt pengarna! Man lär sig komma in i "tänket" runt GI

• TriXiiie
    Hallonböna skrev 2008-07-19 15:56:59 följande:
    Men med hur mycket som helst så menar jag så att man blir mätt. Det är ju svårt att överkonsumera fett, man blir ju onekligen väldigt mätt. Fast nog kan jag säga att jag ätit stora portioner vid flera tillfällen så jag även blivit "proppmätt", och jag har ändå gått ner 5kg på de 10 dagar jag har hållt på. Enligt boken jag läste "Gå ner i vikt med GI metoden" så får du äta hur mycket kött och fett du vill, bara du är i ketos.
    jo men alla är olika. jag vet många som haft för mkt sås till sin köttbit och grönsaker..och stått stilla(det handlar ju även om hur många kalorier man får i sig i slutändan..) Men sen när hon minskade på såserna så börja hon gå ner.Alla är ju olika. Jag ville bara informera så man inte tror man kan äta hur mkt som hellst o jämt vara proppmätt,o tro att man går ner massor...

Sen om man ätit strikt ett tag och sen ''syndar'' eller vad man ska säga, äter nått onyttigt eller så så kan det sätta fart på viktminskningen det också..
  • Vonkan84

Joual:
    Tandori vad är det för något? Det låter som en krydda. Det låter väldigt gott. Är det starkt?
    Giviktkoll värkar väldigt bra, har varit inne flera gånger på den sidan, men det har aldrig blivit så att man har gått med. Kanske ska ta och göra det nu när jag ska börja köra rivstarten.

Hallonbönan:
    Tack för listan med saker man får äta. Det var vissa saker jag trodde man inte fick äta. Dom här KESTO stickorna är dom receptfria på apoteket?
    Jag har hört att man får köra rivstarten max 6 veckor sen ska man ta in typ dinkel pasta, qinoa i små mängder.

TriXiiie:
    Tack för ägg frukost tippset. Är inte så jätte förtjust i ägg, men man får väll lära sig. Omelett är rätt gott med lite skinka, lök och champinjoner i .
    Jag ska kolla in gi-metoden sidan och se vad det är för något, har aldrig kollat den sidan.

red rose 06:
    Jag har kört lite gi. Jag gick ner 7 kg sammanlagt och då körde jag INTE rivstarten för jag ammade. Jag åt efter gi, gick promenader, körde lite wii fit och ammade. och det funkade på mig. Jag tror jag höll på i ca 4 vackor. Sen blev jag magsjuk och gick ner 3 kg till .

Tack för alla svar jag fått. Jag är väldigt glad och tacksam för dom.

• Lotta71
    Hallonböna skrev 2008-07-19 15:44:05 följande:
    Här kommer en liten lista:vitlöklöksvamp (stekta färska champinjoner går utmärkt)köttkyckling/kalkonfisk alla sorterägg (gärna 2 per dag eller fler)cremé fraichegräddemajonässmör oljakesoost (man får kolla innehållsförteckningen på smältostar)råa grönsakerråa moröttercitron (är jätte bra. Drick citronvatten, pressa citron på maten)vinägerfil yoghurtnötteroliverkaviar svart/rödc-vitamin brus (en om dan)ja det var vad jag kom på nu. Men man får räkna sina kolhydrater lite under dagen. Vill man hemskt gärna äta ett knäckebröd så går det alldeles utmärkt (en skiva innehåller ca. 9g kolydrater) men då får man dra ner på nåt annat den dagen.Jag har exempelvis ätit några rutor mörk choklad (86%) varje dag och det har inte påverkat min ketos. En hel sån chokladkaka är ofta 100g och innehåller 19g kolhydrater, så en fjärdedel av hela blir ju bara ca. 5g kolhydrater.Men du kan exempelvis inte äta bara ett par godisbitar, eller bara ta lite marmelad eftersom det genast skulle höja ditt blodsocker och kroppen skulle producera insulin och då skulle du troligtvis åka ur ketosen. Och även om det går ganska snabbt att komma tillbaka igen, så är det inte hälsosamt för kroppen att gå i och ur ketos förmånga gånger.Man kan äta lite smörgåsgurka, senap, bostongurka, äppel eller annat med lågt gi utan förstöra ketosen. Allt beror ju på hur mycket du äter per tillfälle och dygn.Man kan dricka lightläsk/saft, bara man kollar så de innehåller 0g kolhydrater. Men man ska veta att såna produkter ökar ett eventuellt sötsug om man haft nån sådan last.Man ska undvika förmycket salt när man är i ketos eftersom man då behöver dricka ännu mera vatten.Vet inte hur rörigt jag skriver allt. Fråga gärna om det är nåt som är oklart!
    Undrar lite om att dricka lightläsk/saft. Jag testade göra det o åkte ur ketos direkt. Jag drack 5 dl Fun lighr bara, o sedan testade jag med sticka igen. Konstigt, för jag har oxå hört att det ska gå att dricka light....
    Ut o njut av sommaren!
  • Hallonböna

Ja i boken jag läste (skriven av samma snubbe "Ola Lauritzson" som jobbar med giviktkoll.se) rekommenderar han att man ska vara i ketos som längst i 6 veckor. Men det är ju för att han inte vill ta på sig ansvaret för någons hälsa. Man kan köra betydligt längre än så, men man bör ju kolla upp sina värden hos läkare isf.

TriXiiie:
    Jag är ju ganska aktiv. Är igång mycket om dagarna med två småbarn och är dessutom ute och går en långrunda varje kväll i rask takt, så det är väl därför jag har kunnat smälla i mig så mycket fett och ändå fått snabba resultat på vågen.
    Inte meningen att ha en otrevlig ton!

• Lotta71

Och så tänkte jag på en sak till. Jag älskar mandel, nötter o frön. Man kan väl inte äta mycket av det o ändå gå ner i vikt?? Det blir ju hur mycket kalorier som helst?
    Är nyfiken på detta med GI, har bara kört Cambridgekuren förut.

Ut o njut av sommaren!
  • Hallonböna
    Lotta71 skrev 2008-07-19 23:50:58 följande:
    Undrar lite om att dricka lightläsk/saft. Jag testade göra det o åkte ur ketos direkt. Jag drack 5 dl Fun lighr bara, o sedan testade jag med sticka igen. Konstigt, för jag har oxå hört att det ska gå att dricka light....
    Enligt boken gick det bra men jag har själv inte provat eftersom jag inte gillar såna drycker alls.

Men när jag gick på Cambridgekuren för nåra år sen så sa min konsulent att vissa personer kunde dricka lightdrycker och vissa inte. Det skulle ha att göra med hur kroppen reagerar på sötman. Även om det inte är socker så kan kroppen ändå luras till det, eftersom den känner igen upplevelsen.
    Bättre än så kan jag inte förklara men det var så hon sa.

Bäst å låta bli, det är ändå inte hälsosamt
  • Hallonböna
    Lotta71 skrev 2008-07-19 23:53:19 följande:
    Och så tänkte jag på en sak till. Jag älskar mandel, nötter o frön. Man kan väl inte äta mycket av det o ändå gå ner i vikt?? Det blir ju hur mycket kalorier som helst?Är nyfiken på detta med GI, har bara kört Cambridgekuren förut.
    Nej nåra mängder är väl inte att föredra om man vill gå ner i vikt. Man måste ju äta färre kalorier än vad man förbränner , annars tar ju inte kroppen av det lagrade fettet.
    Men du kan åandrasidan äta väldigt många om du bara ska undvika att gå upp. Det är ett bra alternativ till godis.
    Och även om cashewnötter innehåller 25% kolhydrater så har de bara ett GI på 22, vilket är väldigt lågt.
    Äppel har 38 tex.
    rostade jordnötter har 15, så det är ännu bättre.
    Råa morätter har 16
    mörk choklad med mer än 60%kakao har 22

att jämföra med popcorn som har 72
    tacoskal 70
    ostbågar 74

pizza från pizzeria har 80
    bakad potatis 98
    riskakor 85

• Hallonböna

Ketostickorna finns receptfritt. Det är samma som diabetiker använder.

Svar på tråden GI rivstart!!!