• Vonkan84

GI rivstart!!!

Jag har lite frågor angående GI rivstar.
    Vad får man igentligen äta?
    Hur är det med fisk, kykling, kött, köttfärs m.m.
    Grönsaker: sallad, morötter, ärtor, majs, paprikia, gurka m.m.
    Hur är det med mjölkprodukter: mjölk, yoghurt, fil, m.m.
    Frukt får man äta det? Äppöen, bananer, päron m.m.
    Sen undrar jag hur stora porttioner man får äta på ett ungefär?
    Är glad och tacksamm för svar.
    MVH/ Veronica

• Svar på tråden GI rivstart!!!
  • pontiac

hoppar in här, jag har kört snart i en vecka och nu börjar jag bli så otroligt trött, känns som musklerna inte lyder längre, promenerar eller crosstrainar 30 min varje morgon och de två senaste dagarna var rena mardrömmen, vad beror det på???

• Lotta71
    Hallonböna skrev 2008-07-20 00:00:42 följande:
    Enligt boken gick det bra men jag har själv inte provat eftersom jag inte gillar såna drycker alls.Men när jag gick på Cambridgekuren för nåra år sen så sa min konsulent att vissa personer kunde dricka lightdrycker och vissa inte. Det skulle ha att göra med hur kroppen reagerar på sötman. Även om det inte är socker så kan kroppen ändå luras till det, eftersom den känner igen upplevelsen.Bättre än så kan jag inte förklara men det var så hon sa.Bäst å låta bli, det är ändå inte hälsosamt
    Nävisst, det är bara skit att dricka det! Jag har utbildat mig till Cambridgekonsulent o då fick jag lära mig att inte ta light alls. Möjligen 1 litet glas till fest bara. De har ju specialsaft som man blandar o den går bra att dricka. Helskumt att det går?!?
    Nä, vatten är livets dryck!Skål
    Ut o njut av sommaren!
  • Lotta71
    pontiac skrev 2008-07-20 00:24:08 följande:
    hoppar in här, jag har kört snart i en vecka och nu börjar jag bli så otroligt trött, känns som musklerna inte lyder längre, promenerar eller crosstrainar 30 min varje morgon och de två senaste dagarna var rena mardrömmen, vad beror det på???
    När du är på väg in i ketos så gör kroppen en stor omställning. Man kan må ordentligt dåligt o känna sig helt slut o sjuk. Men håll ut, det vänder när som! O då hämtar hjärnan bränsle från fettet du har lagrat i kroppen, o inte från kolhydraterna du äter. Då mår man som en prinsessa, överpigg o jätteglad!
    Ut o njut av sommaren!
  • pontiac

en fråga till, ola lauritsen hmmm hur det nu stavas, i hans 2 veckors "rivstart" så är det tillåtet att till fredagen ta både ett och två glas vin, hur går detta ihop?? e det nån som vet hur många kolhydrater rött vin är??? tack Lotta71 för svaret, hoppas på en vändning snart så man orkar fortsätta med detta...

• Hallonböna
    pontiac skrev 2008-07-20 00:24:08 följande:
    Enligt boken kan musklerna behöva lite mer protein om det känns slitigt. Mer kött helt enkelt!!

rödvin är ca. 1% kolhydrater. Det är alkoholen som är boven i dramat. Eftersom kroppen alltid förbränner alkohol före allt annat du stoppat i dig. Men det blir ju inga mängder i 2 glas.
    (¯`°♥?.¸.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?ღ. Mammas Gullgryn .ღ?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?.¸.?♥°´¯)
  • Vonkan84

Jag tänkte på en sak... får man värkligen äta bönor under rivstarten???
    Jag såg det på gi-metoden sidan. Jag tänkte inte göra det, och nu blir jag osäker på om man inte får det eller om man får det.

Finns det n¨gra bra böcker om just rivstar eller där det står en hel del om just rivstart. I böckerna jag har står det inget om rivstarten.

• Joual

Inte under rivstarten. Det är helt OK lite senare, men i rivstarten bör du fokusera på kött, fisk,fågel, grönsaker, ägg och dylika saker.

Vonkan84 skrev 2008-07-20 22:46:06 följande:
    Jag tänkte på en sak... får man värkligen äta bönor under rivstarten???Jag såg det på gi-metoden sidan. Jag tänkte inte göra det, och nu blir jag osäker på om man inte får det eller om man får det.Finns det n¨gra bra böcker om just rivstar eller där det står en hel del om just rivstart. I böckerna jag har står det inget om rivstarten.
  • Callina
    pontiac skrev 2008-07-20 00:34:18 följande:
    en fråga till, ola lauritsen hmmm hur det nu stavas, i hans 2 veckors "rivstart" så är det tillåtet att till fredagen ta både ett och två glas vin, hur går detta ihop?? e det nån som vet hur många kolhydrater rött vin är??? tack Lotta71 för svaret, hoppas på en vändning snart så man orkar fortsätta med detta...
    Har han en bok med rivstartsrecept? Jag har bara hittat utan rivstart. Vad heter den? Tips på andra böcker med rivstartsrecept mottages tacksamt
  • Shqiptari

Majs, banan, melon och sånt får man ju inte äta.

Iallafall inte enligt www.giviktkoll.se

Det är ju svårt och svara på så där. Kanske du borde köpa en bok eller gå med i någon Gi-klubb?
    Jag kan rekommendera www.giviktkoll.se

• Hallonböna

I "Gå ner i vikt med GI metoden" tryckt 2005, finns det recept för rivstarten som är 14 dagar enligt den.

(¯`°♥?.¸.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?ღ. Mammas Gullgryn .ღ?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?.¸.?♥°´¯)
  • pontiac
    Callina skrev 2008-07-21 01:41:11 följande:
    Har han en bok med rivstartsrecept? Jag har bara hittat utan rivstart. Vad heter den? Tips på andra böcker med rivstartsrecept mottages tacksamt
    ja det är den boken som hallonböna skrev som jag oxå har sen så står det om rivstart på aftonbladet om man är plusmedlem.

igår va jag bortbjuden på middag så det hela sket sig, och i morgon blir det liseberg så jag får börja om på onsdag igen ;-D tur att man har många ursäkter
Svar på tråden GI rivstart!!!