• TeZs

vad sjutton är det för bröd??

när jag var liten så fick vi baka ett supergott bröd i skolan. Jag vet att läraren kallade det för "momma bröd" , de bakas även på ett ställe som heter solliden i örebro.
    Men jag vet inte vad det egentligen heter!! så jag har ingen aning om HUR jag ska hitta receptet.
    minns iaf att man hade filmjölk i brödet, det var inte vitt bröd utan lite mörkare, men inte jätte mörkt. Man bakade brödet som en limpa, som man sedan skar i skivor.

är det någon som har den minsta aning om vad jag pratar om för bröd??=)

• Svar på tråden vad sjutton är det för bröd??
  • ramlander

låter som surdegslimpa?

• Lena

som detta kanske?

Finskt surbröd

1 st

50 g jäst
    5 dl lättfil
    1.5 l grovt matbrödsmjöl
    1.25 dl mörk sirap
    1 msk blandade brödkryddor
    0.5 tsk salt

Sätt gärna degen på kvällen. Rör ut jästen i lite av den rumsvarma filen. Häll på tre deciliter fil till. Blanda i hälften av mjölet och rör ihop till en deg. Strö över resten av mjölet och låt stå över natten, gärna i 18 h.

Blanda resten av filen med sirapen, kryddorna och saltet. Rör ner i den jästa surdegen och arbeta degen en god stund. Forma och lägg den att jäsa i en smord och bröad långpanna. Låt brödet jäsa i ca 1h.

Grädda brödet i ca 2h i 150 grader. Låt svalna inlindat i bakduk.

• TeZs

tack alla!

sedan: tack tack!! jag är helt säker på att det var rätt recept i länken du skickade!

• sedan

Fast nu ser jag att du skrev att det bakades som en limpa, men i receptet jag hittade står det att smeten ska hällas i en långpanna. Men smaken blir kanske densamma och det är väl det viktigaste.
    Det låter ju gott iaf.

• TeZs

ja man kan säkert göra olika, jag kanske minns fel :P det är verklgen ett super gott bröd!!:)

• Millan69

jag har ett recipt där det finns sirap o filmjälk o ska barkas i långpanna, ett Filjmjölksbröd, ska se omjag hittar det för DET var ettt bra recept.
    Jag jobbade lite på en skola där vi bakade detta bröd till ungarna på fritids o ungarna ÄLSKADE det...

Återkommer!!

Millan

• Kärnhuset

I det receptet jag har, som är det länkade (fast här kallas det mummabröd) står det också att man ska hälla degen i en långpanna, men sen står det att man ska stjälpa upp det och dela i 6 limpor. Så där är kanske svaret? Att långpannan blir till flera limpor...

• Millan69

har varit på semester o ska flytta imorron men jag LOVAR att skicka det så fort jag har packat upp

LOVAR att det e så jäkla gott

Kram
    Millan69

Svar på tråden vad sjutton är det för bröd??