Hamnbo skrev 2008-07-28 23:02:02 följande:
Vi pratar egentligen inte om renrasavel kontra blandrasavel utan snarare fördomarna som finns mot blandrasuppfödare o blandraser i övrigt. Man säger att alla hundar är lika fina och lika mycke värda...en finns det "renrassnobbar" som inte hälsar på en på BK och rent o skärt faktiskt fryser ut en.Sniglar och Krut skrev 2008-07-28 21:35:30 följande:
VÄLDIGT många pratar om att de hellre väljer blandrser än att gynnar sönderavlade renrasaveln. det blir patetiskt eftersom de överdriver fakta så förbannat.
Jag har aldrig träffat en "rassnobb", alltså en som inte skulle heja på en blandras tex. Skulle jag träffa en sån person så skulle jag fråga hur man kan döma en hund efter håren.
Jag välkomnar alla hundar på kurs, och jag uppmuntrar alla att arbeta med sina hundar. Jag har haft alla raser du kan tänka dig på mina kurser och har självfallet inte särbehandlat någon pga blandning.
Hunden är en individ.
För mig handlar det knppast om att vända ryggen mot blandraser. För mig handlar det om att värna om avelsarbetet. Och som det ser ut idag, så finns det ingen nyttig blandrasavel eftersom blandisuppfödarna inte har gjort den seriös med register, papper och fastspikade krav på hur en avel måste gå till.
Att avla hundar är ett stort nsvar eftersom alla hundar i världen redan är framavlade till en viss ras. Det ligger mycket tid och energi bakom det, och det kan man inte lborera med eftersom att man själv hittar en fin hane och en fin tik och vill ha söta valpar.
Jag satt tidigare med i utbildningskommittén i Uppsala läns kennelklubb och vi har i väldigt många år, det började långt före min tid, ordnat ringträning i en park i Uppsala. Vi annonserade i UNT och bjöd in allmänheten. ALLA fick komma, oavsett ras och oavsett blandras. På plats har vi erfarna utställare som visar hur man ställer ut hund, som snackar hund och som kommer med tips och råd.
Jag hade en ring som visade lite vardagslydnad och där jag svarade på frågor om hur man tränar hund, uppfostrar hund, löser problem osv.
Tre tisdagar på våren och tre tisdagar på hösten fanns vi där, och det kom hundratals hundar med ägare.
Så att SKK fryser ute blandraser är inte sant. SKK jobbar för att öka förståelsen hos alla hundägare. Att SKK sedan värnar om renrasaveln är inte annat än sunt eftersom det är vad som gynnar hundarna.
Jag tycker att blandisuppfödare skulle lägga mer energi på att få igång en organiserad avel istället för att bara beklaga sig över den renrasiga.
Så får vi se hur roligt det skulle vara att vara blandisuppfödare sen.
Ingen av blandisuppfdarna har tagit så mycket som ett halvt steg än, vad jag har sett.