• Hamnbo

Vad har alla emot blandrashundar?

Blir ganska irriterad..Jag har en blandrastik..världens mest fantastiska hund. Extremt lättlärd, lär sig saker på nåra minuter o glömmer inte det hon lärt sig.
    Hon är minst lika fin som en renras.

Men jag möter ständigt på folk som undrar varför jag skaffat mig en blandras istället för en riktig hund. Ööhh?!

Min hund är oerhört söt och ser inte ut som en blandras...Utan ser nästan helt fullt ut som sin pappas ras...Så folk tror att det är en renras ibland...Dom kommer nyfiket fram o frågar vad det är för ras jag har...Säger då att det är en blandras...och då får dom ganska bråttom. Då var den inte så söt längre.

Det är helt galet..Jag har haft renras förut men nu har jag en blandis och blir väldigt less på alla elaka kommentarer. Tur att min tös inte förstår vad dom säger.

Jag försöker att inte bry mig så mycke men ibland blir man lite lessen över folks beteende.

Nån mer som känner igen sig i det jag berättar här??

• Svar på tråden Vad har alla emot blandrashundar?
  • Hamnbo

Finns faktiskt oxå vääldigt många oreggade kennlar som föder upp renraser...ser ofta det på annonssidor...renraser utan stamtavla. Alltså finns det lika många oseriösa där med.

Bellsam skrev 2008-07-28 16:51:45 följande:
    Sniglar och Krut skrev 2008-07-28 16:16:55 följande:
    Det jag menar är att det är fel av folk att säga att man är oseriös om man köper hund från en kennel som inte är reggad i SKK när dom inte ens får vara reggade där.Skulle dom med blandisar starta en egen så skulle det säkert ta bort många "bluffmakare" men jag tror ändå att det skulle sitta folk som skulle säga att det inte spelar någon roll om kenneln var reggad i någon "blandrasklubb" utan att dom fortfarande försöker luras.
  • Hamnbo

Vi pratar egentligen inte om renrasavel kontra blandrasavel utan snarare fördomarna som finns mot blandrasuppfödare o blandraser i övrigt. Man säger att alla hundar är lika fina och lika mycke värda...en finns det "renrassnobbar" som inte hälsar på en på BK och rent o skärt faktiskt fryser ut en.

Sniglar och Krut skrev 2008-07-28 21:35:30 följande:

Det är oerhört skrattretande att många som försvarar blandrasveln klankar ner så mycket på renrasaveln.Snälla ni, tänk längre än vd näsan räcker.Ja, det finns raser som drabbas hårt av renrasavel och det måste man göra något åt. Men det är LÅNGT ifrån alla raser, tvärtom!Renrasaveln är ljusår sundare än blandrsaveln i stort.Varför försöker ni få det att låta tvärtom, ni kan väl inte på allvar tro att det är så det ser ut?Gör ni det så vet ni så lite om avel att ni inte ska diskutera ämnet vidare innan ni har läst på lite.
  • Snippen

Har ni läst på Aftonbladet??? J*vla blandras hundar, dom skulle avlivas, faan så irreterande, hade de varit min 2 åriga son, då hade jag slagit ihjäl hunden med ett basebollträ, men dom e ju så gulliga...not.

Läste oxå här att de e diskriminering, fy faan säger ja bara,sluta o larva er, en hund e en hund, diskriminering lr inte, vem brur sig!!!

• Sarah84
    Hamnbo skrev 2008-07-28 22:59:02 följande:
    Finns faktiskt oxå vääldigt många oreggade kennlar som föder upp renraser...ser ofta det på annonssidor...renraser utan stamtavla. Alltså finns det lika många oseriösa där med.
    Inte lika många tror ja, men dom finns.. Personligen så skulle ja ju köpa en renras från en kennel vars valpar är reggade, hellre än & köpa renras valpar som inte e reggade.
  • Froststar
    Svar på #283
    Du kanske också såg vad mamman tyckte, d.v.s. att hon inte lade hela skulden på hunden. Nej, det är inte "jävla blandrashundar", det är "jävla ägare". Det är lätt att köpa hund, det är därför så många gör det. Sedan vet de ingenting om hundar, skickar runt dem som någon jävla vandringspokal för att de är i fel fas av livet, har inte tid, ork, möjlighet, är gravida eller på annat sätt "ändrad familjesituation".

Så om ni VERKLIGEN tycker att det är så jobbigt, sluta gnälla på hundarna. Det är INTE deras fel. Se till att jobba för införande av hundkörkort, bättre djurtillsynslagar, högra krav på dem som säljer valpar, högre krav på köpare, uppföljning av hur hunden har det, krav på återkommande tester av hundarna, böter då man lämnar sin hund ensam med barn under en viss ålder, m.m., m.m., m.m., m.m., m.m. Det finns MASSOR man kan göra istället för att bara sitta, gnälla och spy galla. Varför gör ni inte något av det?

Att avliva en enda hund löser inte problemet, det blir bara en död hund mer. Och hade du slagit ihjäl en hund med en basebollträ så hade jag personligen anmält dig. Det är sådana aggressiva människor som överhuvudtaget inte ska vara i närheten av hundar.

"Vem bryr sig" undrar du. Jag gör och många andra som nästan dagligen ser resultatet av att vilket skithuvud som helst får skaffa hund. Speciellt sådana med inställningen "en hund är en hund". Enda man med sådana uttalanden vill markera är att man kan hunsa, sparka på, slå på, slita i hunden och den ska bara tåla allt, annar får den stryk. Många sådana som ligger bakom uttalandet vet överhuvudtaget inte vad det betyder att en hund ska få vara hund med alla behov och krav av olika slag som en ansvarsfull hundägare ska se till blir uppfyllda.
    Snippen skrev 2008-07-28 23:14:57 följande:
    Har ni läst på Aftonbladet??? J*vla blandras hundar, dom skulle avlivas, faan så irreterande, hade de varit min 2 åriga son, då hade jag slagit ihjäl hunden med ett basebollträ, men dom e ju så gulliga...not.Läste oxå här att de e diskriminering, fy faan säger ja bara,sluta o larva er, en hund e en hund, diskriminering lr inte, vem brur sig!!!
  • Sniglar och Krut
    Hamnbo skrev 2008-07-28 23:02:02 följande:
    Vi pratar egentligen inte om renrasavel kontra blandrasavel utan snarare fördomarna som finns mot blandrasuppfödare o blandraser i övrigt. Man säger att alla hundar är lika fina och lika mycke värda...en finns det "renrassnobbar" som inte hälsar på en på BK och rent o skärt faktiskt fryser ut en.Sniglar och Krut skrev 2008-07-28 21:35:30 följande:
    VÄLDIGT många pratar om att de hellre väljer blandrser än att gynnar sönderavlade renrasaveln. det blir patetiskt eftersom de överdriver fakta så förbannat.

Jag har aldrig träffat en "rassnobb", alltså en som inte skulle heja på en blandras tex. Skulle jag träffa en sån person så skulle jag fråga hur man kan döma en hund efter håren.
    Jag välkomnar alla hundar på kurs, och jag uppmuntrar alla att arbeta med sina hundar. Jag har haft alla raser du kan tänka dig på mina kurser och har självfallet inte särbehandlat någon pga blandning.
    Hunden är en individ.
    För mig handlar det knppast om att vända ryggen mot blandraser. För mig handlar det om att värna om avelsarbetet. Och som det ser ut idag, så finns det ingen nyttig blandrasavel eftersom blandisuppfödarna inte har gjort den seriös med register, papper och fastspikade krav på hur en avel måste gå till.
    Att avla hundar är ett stort nsvar eftersom alla hundar i världen redan är framavlade till en viss ras. Det ligger mycket tid och energi bakom det, och det kan man inte lborera med eftersom att man själv hittar en fin hane och en fin tik och vill ha söta valpar.

Jag satt tidigare med i utbildningskommittén i Uppsala läns kennelklubb och vi har i väldigt många år, det började långt före min tid, ordnat ringträning i en park i Uppsala. Vi annonserade i UNT och bjöd in allmänheten. ALLA fick komma, oavsett ras och oavsett blandras. På plats har vi erfarna utställare som visar hur man ställer ut hund, som snackar hund och som kommer med tips och råd.
    Jag hade en ring som visade lite vardagslydnad och där jag svarade på frågor om hur man tränar hund, uppfostrar hund, löser problem osv.
    Tre tisdagar på våren och tre tisdagar på hösten fanns vi där, och det kom hundratals hundar med ägare.
    Så att SKK fryser ute blandraser är inte sant. SKK jobbar för att öka förståelsen hos alla hundägare. Att SKK sedan värnar om renrasaveln är inte annat än sunt eftersom det är vad som gynnar hundarna.

Jag tycker att blandisuppfödare skulle lägga mer energi på att få igång en organiserad avel istället för att bara beklaga sig över den renrasiga.
    Så får vi se hur roligt det skulle vara att vara blandisuppfödare sen.
    Ingen av blandisuppfdarna har tagit så mycket som ett halvt steg än, vad jag har sett.
    Det är inte så ensamt här uppe på toppen som ni där nere vill tro
  • Sniglar och Krut
    Hamnbo skrev 2008-07-28 22:56:58 följande:
    Diskriminering på hög nivå säger jag bara...Jag hade hört av hundvärlden var diskriminerande o fördomsfull..Men det var först när jag skaffa blandras som jag insåg hur illa det faktiskt är.Föräldradjuren kan vara reggade i skk, som i fallet med min hund. fast uppfödarn är inte det. och då tycker jag oxå att valparna ska få bli reggade...Man gnäller över oseriösa blandisuppfödare men man gör inget för att förbättra situationen tex att låta blandisuppfödare regga sina valpkullar och sin kennel.Sniglar och Krut skrev 2008-07-28 16:16:55 följande:
    Men herregud, igen.
    Du har ju fått allt helt om bakfoten.
    Har man reggade föräldrar så får man regga valparna om man har reggad kennel. Det för att uppfödaren ska ha följt de regler som SKK har vid avel och försäljning. Varför i hela friden är det konstigt?
    Har man två reggade renraser och väljer att inte regga uppfödning, men trots det ta valpar, ja då får man ju helt enkelt ta och skylla sig själv!
    Att man sen står och gnäller på SKK blir ju bara patetiskt.
    Det var ju inte som om man inte hade ett val, eller hur? Varför man inte valde att regga kan du ju fundera över.
    Det kostar pengar!

Varför ska SKK göra nåt för att förbättra för blandisuppfödare???
    SKK ägnar sig åt renrasavel. Om det är nån eller några som ska göra nåt för att förbättra för blandisaveln så är det väl blandisuppfödarna?
    Alla är fria att försöka starta något seriöst, men inget gör nåt och du tycker att det är SKK's uppgift? En organisation som sysslar med renrasavel?
    Du kan helt enkelt inte förstå vad det är det hela går ut på.
    Det är inte så ensamt här uppe på toppen som ni där nere vill tro
  • Bellsam
    Hamnbo skrev 2008-07-28 22:59:02 följande:
    Helt klart finns det oseriösa där med. Finns även oseriösa reggade kennlar som slinker genom systemet.

Själv så tycker jag ändå att det är konstigt att "Svenska kennel klubben" inte kan ha blandrashundar utan enbart renrasiga. SKK-namnet betyder fatískt inte att alla hundar där ska vara av renras, för då kunde dom ju lika gärna heta "Svenska renrasiga kennel klubben" precis som ni med renras tycker att "vi" med blandisar ska starta upp en egen "Svenska blandras klubben".

Sen tar jag inte SKK på sånt blodigt allvar eftersom dom har gjort allt för många misstag. Varför höja alla hundar som är reggade där till skyarna?
  • Hamnbo

Skriver under på det där...istället för att frysa ut, ta med och hjälp blandisuppfödarna istället. Om man bara tänker vad blandras kallas, typ bastard, byracka, 4vägskorsning...inte särskilt smickrande...börja förändra synen på blandisuppfödare. Sluta säga att dom automatiskt är oseriösa och att man blir lurad och så vidare. Vi måste börja nånstans.

Bellsam skrev 2008-07-29 14:05:26 följande:
    Helt klart finns det oseriösa där med. Finns även oseriösa reggade kennlar som slinker genom systemet.Själv så tycker jag ändå att det är konstigt att "Svenska kennel klubben" inte kan ha blandrashundar utan enbart renrasiga. SKK-namnet betyder fatískt inte att alla hundar där ska vara av renras, för då kunde dom ju lika gärna heta "Svenska renrasiga kennel klubben" precis som ni med renras tycker att "vi" med blandisar ska starta upp en egen "Svenska blandras klubben". Sen tar jag inte SKK på sånt blodigt allvar eftersom dom har gjort allt för många misstag. Varför höja alla hundar som är reggade där till skyarna?
  • Froststar
    Svar på #289
    Jag förstår inte egentligen varför du är förvånad, ledsen och upprörd över att folk har dålig uppfattning om blandrashundar. Det är ungefär lika logiskt som alla de som har liknande uppfattning om vissa andra raser, t.ex. amstaff, pitbull, etc.

Ingen person nämnd, ingen glömd.

Enligt mig så är det jättemånga som har fått saker för sig och sedan är fullständigt övertygade om att det verkligen är så. Ingen fakta, ingen statistik, inga bevis och inga förklaringar kan få dem att ändra sig. Oberoende av då det gäller blandisar, schäfrar, rottweiler, amstaff, pitbull, chihuahua, etc. Antingen är hundarna sjuka i skallen eller oberäkneliga eller så är de mördarhundar eller kamphundar eller dörrmattor. Dags att ta sig en funderare tycker jag.
    Hamnbo skrev 2008-07-29 23:01:14 följande:
    Skriver under på det där...istället för att frysa ut, ta med och hjälp blandisuppfödarna istället. Om man bara tänker vad blandras kallas, typ bastard, byracka, 4vägskorsning...inte särskilt smickrande...börja förändra synen på blandisuppfödare. Sluta säga att dom automatiskt är oseriösa och att man blir lurad och så vidare. Vi måste börja nånstans.
Svar på tråden Vad har alla emot blandrashundar?