Inlägg från: mammasmulan |Visa alla inlägg
  • mammasmulan

    barnepilepsi

    Usch! Jag har i dagarna fått veta att min son på snart 8 år har Barnepilepsi... Läkaren ringde hem efter att vi gjort ett EEG för drygt 2 veckor sedan - vi sökte hjälp pg.a min pojkes "nattvandrande" & "nattskräck" som nu visat sig inte vara så enkelt. Han medicinerar nu med Ergenyl, det skulle vara "svaga tabletter"- återbesök om 2 månader för att se om vi behöver komplettera med annan medicin.
    Nu è min fråga - ni som har barn med barnepilepsi - kan ni tipsa mig om något jag bör vara aktsam med? Vad ska jag tänka på? Frågorna è många... men jag tror nog att min osäkerhet lagt sig - efter att ha fått veta mer om "sjukdomen"...
    Kramiz på er alla! Jag tror säkert att det finns många föräldrar med barn som lider utav epilepsi - därför ser jag fram emot att kunna starta denna tråd för oss "osäkra" samt alla som känner till det lite bättre...

  • Svar på tråden barnepilepsi
  • mammasmulan

    Ingen mer än jag som har barn som har epilepsi??

  • mammasmulan

    Min pojke har gått i sömnen länge.. & de har påpekat att han è trött på dagarna i skolan - därför sökte jag hjälp på sjukhuset. De trodde att det var "nattskräck" & att det skulle växa bort.. Han sa t.om att det var väldigt vanligt... Men man kunde ev. ge honom något lugnande en period så att han var utvilad på dagarna... Men först var de tvungna att utesluta en hjärnskada... Så de skickade en tid för sömn-EEG... Han var vaken i tre-kvart ungefär, sen somnade han en kvart...innan de sa att jag skulle väcka honom... När provsvaren kom kunde de se att han hade förändringar på hjärnans aktivitet under sitt sivande stadie...
    På små bebisar... men det borde ju vara samma sak... Min bror har gjort ett EEG på sin lille son... inget farligt alls... elektroder på huvudet--som absolut INTE känns!
    Men... ang. Epilepsin... jag vet alltså inte mycket fakta ikring detta... förutom det jag hittat på nätet---- där står det att epilepsi INTE BEHÖVER tyda på en hjärntumör... Men herregud, säger jag!!!!

  • mammasmulan

    Telus: Vad skönt att höra! Det känns bara så tufft att få veta en sådan här sak... En fråga till dig isåfall--- vad hade du för typer av "anfall"?

  • mammasmulan

    Mamma till Anton : Jasså... mina barns ena kusin hade samma dilemma... Han hade obehagliga ryckningar i kroppen som gjorde att de sökte hjälp...de tog ett EEG... Men... inget fel konstaterades..Idag è han 11 månader & en riktigt pigg & charmerande kille.. Men man undrar ju ibland VARFÖR han hade dessa "muskelsammandragningar"... Min svägerska sa att det ofta skedde på skötbordet när det var dags att byta blöja... Hur è det för dig? //Kramiz

  • mammasmulan

    Ojdå! Vad trevligt att höra så många positiva bitar om epilepsi...
    SILVERLÖK: Tack för dina tips.. det där med sovtider & att försöka se till att han sover bra på nätterna... hmm Det è ju just det som è vårt problem! Han går i sömnen & skriker... Därför sökte vi läkarhjälp.. & då visade detta sig.. Såå--- tyvärr... han è i princip ALDRIG utvilad stackaren.. men nu è det ju sommarlov Denna första veckan ska han bara ta 1 tabl. vid sänggående.. Fr.om nästa ska vi öka dosen till det dubbla.. Men hur lång tid kan det egentligen ta -- innan man börjar märka någon effekt?
    MAMMA TILL ANTON: Hmm... det där var ju en klurig fråga.. men när de får sina "anfall", som ju faktiskt visar sig på olika sätt.. såå--- nää.. när det gäller min kille så får jag nog erkänna att jag INTE får någon större kontakt mè honom.. Jag trodde att han bara "dizzade" mig.. Hahahaha-- åldern du vet.. men NU förstår jag ju att han verkligen inte var "här"...
    MIAFELIX: Wow--- du kan du ju det här! Kanon ju! Hur gammal è den personen du känner som har epilepsi?
    Sen måste jag bara fråga rent allmänt..... Colle verkar ha fått "överskottsenergi" & blir väldigt ofta otroligt aggressiv... Vi è inte alls vana vid detta beteènde.. eftersom han alltid varit en mycket lugn & sansad kille... lite lillgammal, om ni förstå vad jag menar... Kan detta ha att göra med sjukdomen? & förresten--- man säger inte "sjukdom",va? //Kramiz på er alla!

  • mammasmulan

    PIPPILÅNGSTRUMP: Ojdå! På Colles EEG kunde de bara se förändringar under hans sovande period...
    Läkaren sa att det inte behöver utvecklas till "krampanfall".... Det verkar ju vara det du har... Vet du mer exakt kanske? Härligt att höra att man kan fortsätta leva precis som vanligt! För han è ju fortfarande min "lilla" bebeis... trots att han snart fyller 8 år... hahahahaha Men ang. hans aggressiva beteènde då--- tror du att detta möjligen har att göra med EP? //Kramiz

Svar på tråden barnepilepsi