• Banzai

Problem med sköldkörteln? Del 10

Tiden går fort & det är dags för en ny tråd.

Den gamla tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-238/m32180343.html

www.thyroid.se

Många undrar vad som är rätt värden så jag skriver in det jag har fått reda på

TSH = 0,2-4,0
    T4 = 9-19
    Trak = mindre än 1

Mycket matnytigt även här
    www.karolinska.se/templates/DivisionStart____72887.aspx

Del 1 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m9133340.html
    Del 2 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m11317459.html
    Del 3 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m14129027.html
    Del 4 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m17111361.html
    Del 5 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m20302895.html
    Del 6 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m23642893.html
    Del 7 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m26671239.html
    Del 8 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 9 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html

• Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 10
  • 3barnsmor35

Addar i favoriter...

Världens bästa mamma till mina barn - Tösen 0403 och Lillan 0604
  • imsel
    lunaria skrev 2008-07-22 12:40:17 följande:
    imsel: min mamma hade giftstruma så du kan ju mycket väl ha det oxå äftersom det är ärftligt. det verkar som att det är ganska individuellt om vilka symptom man har. för min del så började det med trötthet och ont i kroppen samt nedstämdhet. jag hade ju precis fått barn så jag kopplade mer svettningar till det faktiskt...när det gäller tillfrisknande så verkar det vara individuellt likaså. för min del så har jag fått mediciner i ett halvår och nu väntar jag på operation. du kan gå in på sjukvardsradgivningen.se och söka på hyperthyreos för då för du information om både symptom o medicinering. hoppas du snart får komma till läkarn o ta prover för att se vad som är fel.hoppas du får alla svar du behöver!!
    Hur är det sen när man får medicin då? Känner man sig bättre redan då?
    Måste alla opereras??
    Har märkt..eller kommit på iaf, att jag sover hur mycket som helst, inte varje dag, men så gott som.
    Jag orkar inte göra nånting ibland.
    Jag sover ju.. från 01.00- 10-11 om jag är ledig, men ibland är jag trött på dagen oxå, helst om jag gjort nånting, typ bara varit på stan, så kan jag komma hem och lägga mig och sova säkert en timma.
    Och nu att jag är konstant svettig, och jag som inte kan använda vanlig deo, utan har kristalldeo, och en annan, och ingen av dom funkar bra, utan det stinker redan efter en halv dag, även om jag bara varit hemma.
  • lunaria

det där med tillfrisknande verkar vara så otroligt individuellt. jag fick betablockerare för att jag var så superstressad, bena darrade när jag skulle gå ner för trappan, hade hjärtklappning, svettades enormt mm. och den medicinen hjälpte nästan direkt mot dessa symptom. man kan likna sjukdomen med en berg -o dalbana. vissa perioder känner jag mig bättre, men sen får jag perioder där jag fortfarande är så där supertrött, deppig + alla andra symptom jag har. men det tar ganska lång tid att få ordning på ens värden o det är väl först då man ska känna sig bättre. nu är inte jag den bästa person att svara på just den fråga för nå't är fortfarande fel. jag har bra värden, men mår fortfarande sjukt dåligt så jag antar att nå't annat är fel med min kropp...

om man har giftstruma så kan man medicineras i 1½-2 år, men det är stor risk för återfall så därför får man oftast operation. jag fick tjata för att få operation, men eftersom risken är stor för återfall om man skaffar fler barn som jag tänker skaffa, så fick jag igenom min önskan efter mycket om och men.

• imsel

Många pratar om att få barn, vara gravid..
    Är den nån fara om man blir det eller..??

Jag har ju själv inga barn ännu, men hoppas såklart få några stycken.. Men blir orolig nu, det står ju inget om det nånstans, inte vad jag har hittat.

Usch, jag blir jätteorolig, och jag vet ju inte ens om jag har.
    Men när man ser på alla symptom så är det stoor risk att jag har..

• 3barnsmor35

Imsel,
    Börja med att lämna ett blodprov så vet du sen hur du ska gå vidare.
    kram

• imsel
    3barnsmor35 skrev 2008-07-22 14:24:10 följande:
    Imsel,Börja med att lämna ett blodprov så vet du sen hur du ska gå vidare.kram
    Jo, jag har ringt idag, och ska ta blodprov imorgon, för jag missade min tid förra veckan.
    Men det har ju redan börjat snurra tankar i huvudet, jag försöker att inte tänka så mycket,men det går inte.

Hur länge tar det tills blodprovet är klart?
  • 3barnsmor35

Jag brukar få besked samma eftermiddag, men ibland tar det ett par dagar. Det beror på hur mkt de ska kolla.

• imsel
    3barnsmor35 skrev 2008-07-22 14:52:24 följande:
    Jag brukar få besked samma eftermiddag, men ibland tar det ett par dagar. Det beror på hur mkt de ska kolla.
    Okej, tack!
    Så jag vet ungefär hur länge, så et inte tar flera veckor.
    Nu beror det kanske oxå på hur mycket de har att göra, nu när det är sommar, och säkert många borta.
  • tjoohej

Måste höra härinne...
    Min levaxin + thacapzoldos ligger förmodligen rätt eftersom mina prover visar normalt de senaste 3 provlämningarna men jag svettas fortfarande rätt så bra + att det inte luktar något vidare Har inte svettats på detta sättet innan jag blev "sjuk". Har det med sköldkörteln över huvud taget att göra???
    När jag väl frågar läkarna så tar dom inte rktigt detta med svettningarna på allvar utan svarar helt enkelt inte på det känns det som men för min del e det INTE ALLS KUL o lukta illa hela dagarna

Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 10